söndag 22 mars 2009

Havets smaker möter land


Min Gubbröra med en
fiskfondsup

Receptet för 6 personer
Ingredienser:

150 g rökt abborre
1 finhackad gul lök
½ dl hackad dill
0,5 dl hackad gräslök
2 st kokta och hackade potatis
1 st hårdkokta, hackade ägg
1 msk majonnäs
2 msk creme frech
1 krm mald svartpeppar

Fiskfondsupen

1 dl fiskfond
1 msk finskuren gräslök
2 cl Mannerheim Akvavit
½ dl citronsaft


1: Börja med att bena ut köttet ur den rökta abborren i en skål.
Blanda därefter i alla andra ingredienser och rör om till en tjock
smet. Låt den stå svalt i 1 timme.

2: Under tiden gubbröran är i kylen för att samla smakerna
lagar du fiskfondssupen på följande sätt: Värm upp 1 dl fiskfond,
tag av värmen och tillsätt den finskurna gräslöken, citronsaften
och akvaviten. Häll upp i snapsglas ungefär till hälften fyllda.

3: Den färdiga gubbröran lägger du på skedar och serverar med
fondsupen som en entrérätt.

Enklare en så här kan det inte bli.

Gubbröran som är en Svensk uppfinning skall egentligen innehålla
anjovisfileer som mosas tillsammans med alla det andra
ingredienser som finns i receptet, och ofta får man den serverad i
tunnbrödsrullar. Jag har valt att servera den som en entrérätt
med en forma av "snaps" till, en fiskfond som smaksatts med
akvavit.

En smak av sommar där köksträdgårdens råvaror möter havets
frukter i en sällskaplig kombination.

Följeslagaren under färden ned för strupen är givetvis en
Champagne av bästa kvalitet.
Bon Apetit

Inga kommentarer:



Vetenskapen om mat och dryck innehåller mer beundran än det flesta andra yrken. Att laga ärlig mat på äkta råvaror har blivit till ett begrepp, och en livsstil för många. Min matfilosofi är den att maten skall vara ärlig, uppriktig, smakfull och ha en egen klar identitet, och det får den bäst igenom äkta råvaror nära dig och din region. Att uttrycka den renhet, färskhet, enkelhet och etik som man vill förbinda med sin egen region klarar bara de närodlade av.

Missförstådd eller smaklös mat är det tristaste jag vet och helfabrikat eller färdigmat hör inte hemma i mitt kök. Jag är endast och enbart vän av ärlig och ren mat och en aktiv förespråkare för det lokalodlade, den kort resta maten, och i det förhållandet finns det inga genvägar för mig, inte ens i form av en ursäkt
. Råvaran finns ju där du finns så ta vara på det tillfället, för ärligare än så kan maten inte bli. Claus Meyer har sagt om den nya nordiska maten att den skall vara: Lätt att laga, lätt att hitta, lätt att ha råd med och lätt att älska. Det här är några fundamentala egenskaper i hans och min mat filosofi. Välkomna med in i den gemenskapen. © Christian Tikkanen