torsdag 9 april 2009

Våra grannar...





Påskharen i bebodda områden är ingen ovanlig syn, men älgar på
besök i kvarteret där man bor är nog så sällsynt och ovanligt.
Även om vi flere gånger blivit varnade för att här i Oslo är det
ganska så vanligt med vilt runt stugknuten, ändå är man lika
förvånad varje gång det sker. Tulpanlökarna har vi för länge-
sedan slutat att vakta då rådjuren lika enträget varje gång äter
upp det nya bladskotten.

Att sedan ännu till ett grävlingpar huserar i sluttningen 25 meter
från husknuten gör bara situationen ännu mera intressant och
naturen väldigt nära och påtaglig. Det är intressant att notera hur
nära det naturliga skafferiet kan komma en modern civilisation.
Älgen hälge har gullan på besök...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Inga igelkottar än? ;)
Jättekul att du håller ett öga på mina små utsvävningar inom stekpanneswingandets ädla konst. Då känner jag mig trygg. :)
Böcklinglådan är faktiskt en rent delikat vardagsrätt/husmanskost, och dom olika smakerna samstämmer väldigt fint. Fast det visste du förståss redan..
GLAD PÅSK!! Hälsa Skruvstädet. :) //Pärlan

Christian Tikkanen sa...

Snart har vi hela fablernas värld här, men nej inga igelkottar ännu, ska försöka hålla ett öga på dem, här mellan stekpannorna och böcklingen....Ha en god påsk där i Landet öst om stenröset i väst!



Vetenskapen om mat och dryck innehåller mer beundran än det flesta andra yrken. Att laga ärlig mat på äkta råvaror har blivit till ett begrepp, och en livsstil för många. Min matfilosofi är den att maten skall vara ärlig, uppriktig, smakfull och ha en egen klar identitet, och det får den bäst igenom äkta råvaror nära dig och din region. Att uttrycka den renhet, färskhet, enkelhet och etik som man vill förbinda med sin egen region klarar bara de närodlade av.

Missförstådd eller smaklös mat är det tristaste jag vet och helfabrikat eller färdigmat hör inte hemma i mitt kök. Jag är endast och enbart vän av ärlig och ren mat och en aktiv förespråkare för det lokalodlade, den kort resta maten, och i det förhållandet finns det inga genvägar för mig, inte ens i form av en ursäkt
. Råvaran finns ju där du finns så ta vara på det tillfället, för ärligare än så kan maten inte bli. Claus Meyer har sagt om den nya nordiska maten att den skall vara: Lätt att laga, lätt att hitta, lätt att ha råd med och lätt att älska. Det här är några fundamentala egenskaper i hans och min mat filosofi. Välkomna med in i den gemenskapen. © Christian Tikkanen