söndag 24 maj 2009

O sole mio...



"O sole mio, Min sol, du är min sol, en neapolitansk sång från 1898
som är spridd över hela världen, texten skriven av Giovanni
Capurro och musiken av Eduardo di Capua. Sången har framförts
av ett stort antal artister, bland andra Enrico Caruso, Mario Lanza,
Luciano Pavarotti, Frank Sinatra, Louis Prima och Bryan Adams.

Det här var den musikaliska biten av ett Italien på sitt allra bästa.
Och skall man försöka sig på att återge en glimt av den "solens mat"
som Italien representerar kan det bli en aning svårt då så många
förebilder för den italienska maten finns att ösa upp ur den aldrig
sinande gastronomiska brunnen. Det Italienska köket är lika fullt
av kärlek och passion som den musik man sammanknippar med
landet, och om någon skulle fråga mig om jag kunde med några få
ord beskriva den Italienska gastronomin skulle dessa ord vara:
Parmesan, parmaskinka, soltorkade tomater, tryffel och pesto och
om inte det skulle vara nog kan man ju alltid fylla på med, Panna-
cotta, tiramisu, mascarponemousse, saltimbocka, osv, osv, vad
har inte det Italienska köket bidragit med till den Gastronomiska
njutningen, listan över kända rätter är lång och allting tävlar om
den första platsen på listan så det är som sagt ingen lätt uppgift
att försöka hitta en vinnare.

Det har en gång blivit sagt att " I Frankrike är man stolt över
att maten blir till konst, men i Italien är man stolt över att
konsten är att kunna laga mat ".
( Italienskt ordspråk ). Och
detta är nog så sant åtminstone för en Italienare själv, maten är
mera än bara ett födoämne, det är en livsstil, och även om den är
tillred i sin unika enkelhet vaktar man den med blod, svett och
tårar. Det italienska köket är som sagt väldigt varierat allt från
alperna i norr till Siciliens kuster i söder. Skall jag trots allt
sammanfatta det italienska köket i en fras så blir det: l'arte
della semplicità
(enkelhetens konst) det är den bästa och
finaste förklaring man kan ge.

Nästa gång får ni receptet på anrättningen i bilden. Till dess:

Delizioso pasto per tutti voi

Inga kommentarer:



Vetenskapen om mat och dryck innehåller mer beundran än det flesta andra yrken. Att laga ärlig mat på äkta råvaror har blivit till ett begrepp, och en livsstil för många. Min matfilosofi är den att maten skall vara ärlig, uppriktig, smakfull och ha en egen klar identitet, och det får den bäst igenom äkta råvaror nära dig och din region. Att uttrycka den renhet, färskhet, enkelhet och etik som man vill förbinda med sin egen region klarar bara de närodlade av.

Missförstådd eller smaklös mat är det tristaste jag vet och helfabrikat eller färdigmat hör inte hemma i mitt kök. Jag är endast och enbart vän av ärlig och ren mat och en aktiv förespråkare för det lokalodlade, den kort resta maten, och i det förhållandet finns det inga genvägar för mig, inte ens i form av en ursäkt
. Råvaran finns ju där du finns så ta vara på det tillfället, för ärligare än så kan maten inte bli. Claus Meyer har sagt om den nya nordiska maten att den skall vara: Lätt att laga, lätt att hitta, lätt att ha råd med och lätt att älska. Det här är några fundamentala egenskaper i hans och min mat filosofi. Välkomna med in i den gemenskapen. © Christian Tikkanen