måndag 15 juni 2009

Dag 3, En middag för "det sju systrarna"



Här ute bland holmar och skär, i det väderbitna landskapet, med
sina hårda stormar och väldigt många disiga dagar i året skulle
man tro att både folk och fä borde vara både sura och väldigt
pessimistiska men då tar man helt fel, trots att både väder och
vind allt som oftast härjar i området är människorna här bland
det gästvänligaste du kan träffa på i hela Norge, kanske just
därför att man lärt sig att leva med det stora naturkrafterna att
man också lärt sig handskas med både ortsbefolkningen och alla
det turister som gästar stället, man har en strålande uthållighet
och en blyg nyfikenhet som gör gästvänligheten så påtagbar.

Det samma kan man också säga om maten, samtidigt som den
utstrålar en urgammal tradition och kultur så är den också
nyfiket innovativ och skapande, den är helt enkelt ett av skälen
till att man gärna återvänder.

På bilderna ovan:

Förrätten
***

Vegaö-flundra och en atlantröra
med rukkolasallad och en citrus-vinägrett

Varmrätt
***

Brönnösundslax och fjällmandel-potatisterrin
med en blomkålssauté

Efterrätt
***

Karamellkaka med en römmepistasje
och vaniljeglass

Receptena får ni senare.

Bon Apetité

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej, jag undrade om ni hade recept på Karamellkaka? Jag skulle så gärna prova den.

Christian Tikkanen sa...

Jag ber tusen gånger om ursäkt. Det har faktiskt inte blivit publicerat då jag helt glömt bort det, så här kommer receptet: Karamellkakan, alltså kakbottnet är en helt vanlig sockerkaksbotten som man dränker i lite apelsinsaft blandat med konjak eller contraue, på toppen av kakan skall det komma en kinuskitopping som man gör på följande vis: 1 dl grädde blandas samman i en kastrull med ½ dl socker, ½ tsk kanel, 2 msk mörk sirap ocj kokas tills det blir lagom trögflytande och därefter hälls det över sockerkaksbottnet. Jag har lagat en hel sockerkaka därefter kokat kinuskin som jag hällt över hela kakan och när den sen svalnat har jag tagit med en konditorfom ut önskad storlek och form på min karamellkaka, serverat den med vaniljglass och pistasjglass vid sidan av, svårare en så var det inte.



Vetenskapen om mat och dryck innehåller mer beundran än det flesta andra yrken. Att laga ärlig mat på äkta råvaror har blivit till ett begrepp, och en livsstil för många. Min matfilosofi är den att maten skall vara ärlig, uppriktig, smakfull och ha en egen klar identitet, och det får den bäst igenom äkta råvaror nära dig och din region. Att uttrycka den renhet, färskhet, enkelhet och etik som man vill förbinda med sin egen region klarar bara de närodlade av.

Missförstådd eller smaklös mat är det tristaste jag vet och helfabrikat eller färdigmat hör inte hemma i mitt kök. Jag är endast och enbart vän av ärlig och ren mat och en aktiv förespråkare för det lokalodlade, den kort resta maten, och i det förhållandet finns det inga genvägar för mig, inte ens i form av en ursäkt
. Råvaran finns ju där du finns så ta vara på det tillfället, för ärligare än så kan maten inte bli. Claus Meyer har sagt om den nya nordiska maten att den skall vara: Lätt att laga, lätt att hitta, lätt att ha råd med och lätt att älska. Det här är några fundamentala egenskaper i hans och min mat filosofi. Välkomna med in i den gemenskapen. © Christian Tikkanen