MIN ETIK OCH FILOSOFI KRING MÅLTIDEN ÄR "KORTREST MAT & KLIMATSMARTA VAL & NORDISKA RÅVAROR" = NY NORDISK MAT.
Vetenskapen om mat och dryck innehåller mer beundran än det flesta andra yrken. Att laga ärlig mat på äkta råvaror har blivit till ett begrepp, och en livsstil för många. Min matfilosofi är den att maten skall vara ärlig, uppriktig, smakfull och ha en egen klar identitet, och det får den bäst igenom äkta råvaror nära dig och din region. Att uttrycka den renhet, färskhet, enkelhet och etik som man vill förbinda med sin egen region klarar bara de närodlade av. Missförstådd eller smaklös mat är det tristaste jag vet och halvfabrikat eller färdigmat hör inte hemma i mitt kök. Jag är endast och enbart vän av ärlig och ren mat och en aktiv förespråkare för det lokalodlade, den kort resta maten, och i det förhållandet finns det inga genvägar för mig, inte ens i form av en ursäkt. Råvaran finns ju där du finns så ta vara på det tillfället, för ärligare än så kan maten inte bli. Claus Meyer har sagt om den nya nordiska maten att den skall vara: Lätt att laga, lätt att hitta, lätt att ha råd med och lätt att älska. Det här är några fundamentala egenskaper i hans och min matfilosofi. Välkomna med in i den gemenskapen. Volo placet convivium

torsdag 30 juli 2009

Det åttonde underverket...



Vrangfoss mitt i Telemark, en plats i det norska fjällandskapet
som vittnar om att här har det färdats människor till och från.
Här har vattnet haft en stor betydelse, fast man är så långt upp
på land som det bara går an att vara har ändå detta element
spelat en stor roll för människorna här, och gör det ännu idag.

I Sverge har man Göta kanal, och här i Norge har man telemark-
kanalen, en 160 km lång sträckning av sjöväg som har sin början
vid den Norska sydkusten i en stad som heter Skien, därifrån tar
dessa kanalbåtar dig genom fjorden och in i insjölandskap där en
hel del slussar skall forseras, allt som allt 12 st, och i Vrangfoss
är antalet slussar som störst, där passerar du 8 st slussar och
för varje sluss du har passerat har du också antingen stigit eller
sjunkit 32 meter, allt beroende på från vilket håll du kommer.
När slussarna är passerade och det inte går att komma längre
har du nått slutmålet, Dalen, staden mitt i Telemark, en plats
med traditioner i gårdsbruksmat, kortrest mat och framförallt
fruktodlingarnas paradis.

Det är en mäktig och lite märklig syn att stå och se på dessa båtar
som antingen skall stiga eller sjunka upp för dessa slussar mitt i
ett fjällandskap, in the middel of nowhere, så långt borta från hav
som det ändå går att komma blir man ju nog lite konfys och häpen
över att få se detta.

Sedan århundraden har det brutits brynsten bland annat i Lådal
vid Bandakvattnet och transporterna av denna sten skedde med
roddbåtar över sjöarna och med häst och vagn mellan sjöarna tills
Bandak-kanalen öppnades för trafik och transporterna därmed
underlättades och blev avsevärt snabbare.

Det var kanaldirektören Engebret Soot som gjorde upp planerna
för Norsjø-Skien-kanalen och arbetena genomfördes under åren
1854 till 1861under ledning av ingenjörslöjtnanten Johan Tullin
Thams. Under åren 1887 till 1892 byggdes så Bandak-kanalen
under ledning av Axel Borchgrevinck. Brynstenen och
transporterna av den har för längesedan tagit slut och idag är det
turismen som är den huvudsakliga födkroken, det är också detta
man i dag som turist känner igen som Telemarkskanalen och på
1800 talet blev det omtalat som det åttonde underverket.

Inga kommentarer: