söndag 16 augusti 2009

Mellan himmel och jord










Jag vet en plats på jorden där alla råvaror hanteras med en sådan
varsamhet och känsla för det lokala, genuina och handgjorda att
maten näst intill kan kännas helig.

Korna har obegränsat med möjligheter att färdas över fjäll och dal,
hönsen har inga galler, annat än gårdens egna grind som det när
som helst kan slinta igenom om det bara vill. Platsen, eller
området har länge, och inte utan anledning, beskrivits som Norges
tak, det är Joutunheimen. Här beskådar man det högsta
fjälltopparna i hela Norge och Norden. Ett fjällmassiv som på 1980
talet blev till Nationalpark. Och inte bara det, jag vet inte hur
många av er som är bevandrade i den gastronomiska kulturen i
Norge, och hur många det är som känner till alla dessa kända
kockar som lagt Norge på den gastronomiska världskartan, men en
av dem är hur som helst Arne Brimi.

Arne Brimi är den lokala, genuina och kortresta gårdsmatens bästa
och kändaste förespråkare, han är en levande legend. Och som han
beskrivit både sig själv och maten någongång, så här säger han:
"Norska råvaror har
ursprungliga smaker, och dem skall vi ta
vara på och bruka, inte
förbruka. Kommande generationer skall
också kunna ta del i dem.
Den goda maten är alltid lika aktuell,
bara smakerna får uttrycka
sig idag, inte i går eller i morgon. Jag
är trygg på att smakerna är
goda nog, vill du tillräckligt, så blir
det ännu bättre. Många är det,
som är upptagna av det vem som
lagar den bästa maten. Själv vill
jag att alla av mina gäster skall
vara den bästa gästen, kanske blir
jag lite bättre varje gång".
(Arne Brimi)

Att som vi här få färdas igenom den genuint lokala och framförallt
kortresta gårdsbruksmatens områden, i ett område som är mellan
himmel och jord, där man främjat djurens trivsel och ger råvaran
den bästa tänkbara omtanke och maten den kärleksfullaste omsorg
är en ren ära, och någonting som varje nutida människa borde få
uppleva, det ger en inblick i vad kortrest, genuin, lokal och hand-
gjord mat är. Alla är nöjda med tillvaron.

Och närmare kortrest mat en så här kommer man inte, den ko
som skymtar i någon av bilderna har producerat den syrade
mjölken direkt på gården, av den har det goda smöret och den
syrliga römmen blivit till, och allting i en så nära förbindelse till
matgästen att smöret och den syrade grädden eller den källar-
lagrade osten inte färdats längre än från fähuset till matbordet,
här snackar vi om verkligt kortrest mat, du ser från matbordets
fönster rett in i gårdsproduktionen. Och var finner du detta?
Jo i Brimiland. Ett måste för alla som vill uppleva norsk mat
med en ren och äkta gastronomisk etik och filosofi. Tusen och
åter tusen tack för det utomordentligt gästvänliga bemötande
vi fick genomleva uppe på Brimisetra i Brimiland.

Inga kommentarer:



Vetenskapen om mat och dryck innehåller mer beundran än det flesta andra yrken. Att laga ärlig mat på äkta råvaror har blivit till ett begrepp, och en livsstil för många. Min matfilosofi är den att maten skall vara ärlig, uppriktig, smakfull och ha en egen klar identitet, och det får den bäst igenom äkta råvaror nära dig och din region. Att uttrycka den renhet, färskhet, enkelhet och etik som man vill förbinda med sin egen region klarar bara de närodlade av.

Missförstådd eller smaklös mat är det tristaste jag vet och helfabrikat eller färdigmat hör inte hemma i mitt kök. Jag är endast och enbart vän av ärlig och ren mat och en aktiv förespråkare för det lokalodlade, den kort resta maten, och i det förhållandet finns det inga genvägar för mig, inte ens i form av en ursäkt
. Råvaran finns ju där du finns så ta vara på det tillfället, för ärligare än så kan maten inte bli. Claus Meyer har sagt om den nya nordiska maten att den skall vara: Lätt att laga, lätt att hitta, lätt att ha råd med och lätt att älska. Det här är några fundamentala egenskaper i hans och min mat filosofi. Välkomna med in i den gemenskapen. © Christian Tikkanen