torsdag 22 oktober 2009

Skolmaten: Allebarnsrätten och SAPERE.



Även barnen var i allra högsta grad representerade under
kunskapsdagen den 16.10.2009. Det hölls bla; seminarium i
"Allebarnsrätten" En Nationell kampanj för barnens rätt till bra
måltider, samt om pedagogik i förskola och skola kopplat till
måltider och mat. Det hölls också Matstart, SAPERE och matprat
som presenterades av olika representanter för projektet, det
viktigaste och kanske betydelsefullaste projektet är ändå Sapere
som här diskuterades och belystes.

-Sapere, latin, betyder smaka och förstå, en metod framtagen i
Frankrike. En metod som innebär ett positivt och lustfyllt
lärande om mat, som tilltalar både elever och skolpersonal.

-Metoden innebär ett lärande som tränar handens kunskaper,
och sinnenas förnimmelser.

Och vem har sagt att elever i förskolan eller den vanliga skolan
också, inte skall få delta i köksarbetet på skolans kök, då det kan
bli till en hälsorisk eller ett sanitetsproblem, jag tror att jag hörde
detta uttalande i Jakobstad en gång för inte så länge sedan, och
nu hoppas jag verkligen att den kosthållschefen blivit något eller
betydligt klokare sedan sist hon gjorde detta uttalande, alla nya
forskningsrön, och den senaste utvecklingen inom området talar
ett helt annat och tydligt språk. Återigen har mina funderingar
över bland annat skolmatens både pedagogiska som hälsoriktiga
betydelse för eleverna fått en bekräftelse, nu är det bara på tiden
att också skolornas kosthållschefer öppnar sina ögon i Finland.

Barn och mat, skolmat och elever är ett viktigt kapitel i vardagen.
Det är inte någonting vi bara skall ta för givet, det är någonting
vi skall ta på fullaste allvar och säkra genom ett aktivt påhejande
och även våga börja ifrågasätta, Sapere-metoden är ett förträffligt
arbetsverktyg för just bättre förståelse och en riktig pedagogik i
ämnet, skolmaten och eleverna.

På Lördagen den 17.10.2009 fick alla barn mellan åldern 7-15
delta i aktiv matlagning, barnens egen verkstad, tillsammans
med Studenter från Restauranghögskolan lagade det dagens lunch
åt sig själva samtidigt som det fick lära sig att ta tillvara egen lagad
mat, "färdiglagad mat", när det gör sina egna fiskpinnar.
Ett verkligen positivt och pedagogiskt tillfälle för alla involverade.

Bon apetit.

4 kommentarer:

weronica sa...

Hej Christian, vilken rolig bekantskap!
Din sida ska jag verkligen återkomma till! Finns det någon större njutning än en god måltid? (ja, det gör det, men ändå...)

Christian Tikkanen sa...

Tack för det fina orden, och välkommen in i köksvärmen, där är det inte bara maten som ger en njutning, även sällskapet kan bidra med det. Och så är det som det fina ordspråk Brillat-Savarin uttryckt det: "Hur skulle man kunna säga nej till denna vetenskap som skänker oss hjälp och stöd från vaggan till graven, som förstärker kärlekens livliga lustar, och tilliten mellan vänner, som avväpnar hatet, som lättar alla förhandlingar, och som under den korta tid livets resa är, ger oss den njutning som inte efterföljd av trötthet, också är det enda tidsfördrivet vi njuter av i avsaknaden av det andra njutningarna". Än en gång varmt välkommen hit.

Anonym sa...

Var hölls det här? Ordnas det igen?
Aktuellt blir det egentligen om ett år först för oss, sen först är äldsta pojken 7 år...

Christian Tikkanen sa...

Hej Bakformen! Sapere och smakskolan hölls i fjol år 2009 i Grythyttan, Sverige under några dagar som heter Måltidens kunskapsdagar, på Restauranghögskolan vid Måltidens hus i Norden, där hade man bland annat seminarier och föredrag om allt som handlar om gastronomi och i fjol var ett av teman Barn och mat. Om det ordnas igen, vet jag inte, säkert någon gång, men om det ordnas i nästa år kan jag inte svara på då jag inte har sett programmet för nästa år ännu.

Men jag skulle rekommendera att du tog kontakt med en dam, som heter Harriet Strandvik, hon är projektledare för Sapere i Finland, en Inbiten Marthadam och hon har kunskaper i detta ämne, du förstår att man håller på att introducera sapere metodiken nu också i det finländska skolorna, och om du är intresserad i detta så skall du ta kontakt med henne, hon finns för övrigt också på en blogg: Harriets Blogg, jag har henne på min blogg länkad, du hittar henne i vänstra hörnet bland mina länkade bloggar, gå in där och ta gärna kontakt med henne så får du mera information om Sapere i Finland, de är ju så onödigt för er att måsta resa till Sverige för att ta del av den kunskapen. Men, givetvis går det också att ordna ett sapere studium på Grythyttan igen om det finns ett stort intresse bland er finländare. Det är bara att hålla kontakt med mig så kan jag föra ordet vidare.
Men som sagt i första hand skulle jag kontakta Harriet Strandvik.



Vetenskapen om mat och dryck innehåller mer beundran än det flesta andra yrken. Att laga ärlig mat på äkta råvaror har blivit till ett begrepp, och en livsstil för många. Min matfilosofi är den att maten skall vara ärlig, uppriktig, smakfull och ha en egen klar identitet, och det får den bäst igenom äkta råvaror nära dig och din region. Att uttrycka den renhet, färskhet, enkelhet och etik som man vill förbinda med sin egen region klarar bara de närodlade av.

Missförstådd eller smaklös mat är det tristaste jag vet och helfabrikat eller färdigmat hör inte hemma i mitt kök. Jag är endast och enbart vän av ärlig och ren mat och en aktiv förespråkare för det lokalodlade, den kort resta maten, och i det förhållandet finns det inga genvägar för mig, inte ens i form av en ursäkt
. Råvaran finns ju där du finns så ta vara på det tillfället, för ärligare än så kan maten inte bli. Claus Meyer har sagt om den nya nordiska maten att den skall vara: Lätt att laga, lätt att hitta, lätt att ha råd med och lätt att älska. Det här är några fundamentala egenskaper i hans och min mat filosofi. Välkomna med in i den gemenskapen. © Christian Tikkanen