söndag 21 mars 2010

Ekologiska bananer eller äpplen....

Det talas mycket idag om Ekologiskt odlat och Eco-produkter. Det håller närmast på att bli en folkrörelse, och inget ont i det, men så skall vi samtidigt komma ihåg att det ekologiska skall vara kännetecknande av att man har produkter som vid både odlandet och framställningen av dessa har så lite som möjligt gjort påfrestningar på miljön. I dag kan man köpa Ekologiskt odlade bananer i den lokala affären på den egna gatan runt hörnet, likaväl som man kan köpa ett ekologiskt framodlat äpple av den lokala bonden på andra sidan gatan, och i mitt stilla sinne väcks då frågan vilket av dessa två alternativ som egentligen är mest ekologiskt, för mig är det den lokala bondens äpple som nog gäller ändå.

För mig betyder Ekologiskt att det skall kännetecknas av att det är på ett miljövänligt och naturnära sätt framställda produkter och råvaror, att man har på ett medvetet sätt inte bara försökt utan också gjort tanke till handling genom av att ha produkten så nära naturodlad som det bara går och att miljön inte har belastats
när varan framställts.

En god ekologisk produkt är en produkt, oavsett vad det än måtte vara, som har en lokal förankring som kan identifieras med den egna regionen, då och endast då kan man vara säker på att den verkligen är ekologisk, långväga resta produkter är inte med om att föra ordet ekologi i rätt riktning när transporter och andra faktorer är med om att påverka miljön i fel riktning. Ekologiskt skall ju kännetecknas av att det är rent, utan tillsatser, fritt från giftiga kemikalier och framförallt miljöbesparande, därför blir det lite svårt för mig att kunna sätta ett ekologiskt stämpel på den långväga resta bananen även om den är hur mycket ekologisk som
helst. Det lokala bonden eller grönsaksodlaren ger dig dessutom synliga bevis för att han faktiskt är en renodlad ekologist och du kan känna dig säker på dit val, medan den långväga resta produkten enligt min mening gått igenom så många mellanhänder att sannolikheten för en ren ekologisk råvara är i fråga satt ?

Inga kommentarer:



Vetenskapen om mat och dryck innehåller mer beundran än det flesta andra yrken. Att laga ärlig mat på äkta råvaror har blivit till ett begrepp, och en livsstil för många. Min matfilosofi är den att maten skall vara ärlig, uppriktig, smakfull och ha en egen klar identitet, och det får den bäst igenom äkta råvaror nära dig och din region. Att uttrycka den renhet, färskhet, enkelhet och etik som man vill förbinda med sin egen region klarar bara de närodlade av.

Missförstådd eller smaklös mat är det tristaste jag vet och helfabrikat eller färdigmat hör inte hemma i mitt kök. Jag är endast och enbart vän av ärlig och ren mat och en aktiv förespråkare för det lokalodlade, den kort resta maten, och i det förhållandet finns det inga genvägar för mig, inte ens i form av en ursäkt
. Råvaran finns ju där du finns så ta vara på det tillfället, för ärligare än så kan maten inte bli. Claus Meyer har sagt om den nya nordiska maten att den skall vara: Lätt att laga, lätt att hitta, lätt att ha råd med och lätt att älska. Det här är några fundamentala egenskaper i hans och min mat filosofi. Välkomna med in i den gemenskapen. © Christian Tikkanen