tisdag 11 maj 2010

Dra dit pepparn växer

Det är intressant att kunna konstatera hur otroligt snedvridet allting
har blivit i samhället i dag, aldrig förr har vi varit så upptagna av att
försöka äta rätt och riktig som nu, men frågan är då bara om allt
det som vi tror oss veta vara rätt och riktigt egentligen är så rätt
och riktigt.

Jag kan inte låta bli att reflektera över en Finländsk debattsida
där det stup i kvarten påstås en det ena eller det andra om allt
som handlar om gott kosthåll eller dieter. Det är så märkbart
sjukliga påståenden som där flyter fram att man kan inte låta bli
att reagera på dessa dumheter.

Att ta parti för en viss diet är det inget fel i, men när skribenter
börjar påstå att bästa sättet att få i sig den rekommenderade
mängden omega 3 är att bla, äta 3-4 gånger i veckan konservmat,
och speciellt tonfisk, ja då får man verkligen börja fundera över om
allt står riktigt rätt till hos skribenterna, konservburksmat, hm, mina
gastronomiska kunskaper må då vara föråldrade, men så mycket
vågar jag med en viss stolthet och heder i behåll ändå påstå att nu
har nog löken slagit ut i blom även nere i helvetet om burkmat blivit
hälsosamt.

Man får då hoppas att det vanliga bondförnuftet och den egna
insikten talar om för alla de som  läser dessa debattsidor i detta
Finländska media att det är lite klokare än så, att det åtminstone
tänker sig för mer än en gång innan det försöker sig på alla dessa
tabbar, LCHF, GI, ATKINS, i all ära men är det mödan värt, eller
har man fullständigt missförstått upplägget med dieter och hälsokost.
Jag som trodde att dessa självutnämnda experter på diet och kosthåll
faktiskt hade en del vettigt att komma med, men aj så fel man kunde
ha, det fanns inte så mycket av kunskap under huven, det som sitter
mellan halsen och hatten var tydligen ganska så tomt...!

2 kommentarer:

M sa...

Appropå Omega-3. Livsmedelsindustrin har hakat på trenden och lägger visst till omega-3 i allt möjligt nuförtiden. Till och med i bröd! Jag har den teorin att om man utesluter processad mat, undviker margariner och äter fisk regelbundet (då menar jag inte tonnfisk på burk;) så behöver man inte överhuvudtaget någon tillsatt omega-3. Rätta mig om jag har fel. Det finns så mycket "experter" i medierna så man blir lätt förvirrad. Bäst att ta det med en nypa salt det som står skrivet.

Christian Tikkanen sa...

Du har nog så rätt i det, men det som jag vill komma åt är alla dessa olika dieter som förespråkas av en, trost allt liten skara, fanatiker, som på en hel del ogrundade och, ja , ja vet inte vad man skall kalla det för, falska förhoppningar styr folks medvetande och undergräver det vanliga sunda bondförnuftet. Ironiskt nog så är det så att dessa kost och diet fanatiker har en gång själva varit både sunda och friska, men efter att det fallit i det där träsket ser det ut som att de vill dra alla andra med sig dit också.
Och O,ja, du har även rätt i det att man skall ta allt detta med en liten nypa salt, det är ju trots allt bara en bråkdel av allt. Men då jag nu är en inte så lite envis och "påhoppande" förespråkare för allt det som kännetecknas av ärlighet, sundhet och välbefinnande i gastronomins tecken kan jag ändå inte låta bli att reagera på ett eller annat sätt. Och så kan jag inte låta bli att kopiera mig själv med ett ordspråk: " Sundhet, friskhet och välbefinnande kommer inte utan lite extra arbete, det är någonting man blir förtjänt av efter att ha tjänat den ärbara vällusten genom ärligt och uppriktigt arbete i köket".

Din teori är jag fullständigt enig i och kan bara tillägga till det att den är ingen teori den är en realitet som många tyvärr har glömt. De att allting i livsmedelsproduktionen skall tillsättas med en det ena eller det andra, som nu tex omega 3 är bara för att lura oss konsumenter att äta den redan så kemikaliefulla maten och besprutade råvaran, ett trix som man mode medvetet följer för att låtsas vara så hälsomedveten, om än dock på väldigt falska grunder.

Vi fortsätter kämpa både för skolmaten och den sanna smaken i det hederliga köket!



Vetenskapen om mat och dryck innehåller mer beundran än det flesta andra yrken. Att laga ärlig mat på äkta råvaror har blivit till ett begrepp, och en livsstil för många. Min matfilosofi är den att maten skall vara ärlig, uppriktig, smakfull och ha en egen klar identitet, och det får den bäst igenom äkta råvaror nära dig och din region. Att uttrycka den renhet, färskhet, enkelhet och etik som man vill förbinda med sin egen region klarar bara de närodlade av.

Missförstådd eller smaklös mat är det tristaste jag vet och helfabrikat eller färdigmat hör inte hemma i mitt kök. Jag är endast och enbart vän av ärlig och ren mat och en aktiv förespråkare för det lokalodlade, den kort resta maten, och i det förhållandet finns det inga genvägar för mig, inte ens i form av en ursäkt
. Råvaran finns ju där du finns så ta vara på det tillfället, för ärligare än så kan maten inte bli. Claus Meyer har sagt om den nya nordiska maten att den skall vara: Lätt att laga, lätt att hitta, lätt att ha råd med och lätt att älska. Det här är några fundamentala egenskaper i hans och min mat filosofi. Välkomna med in i den gemenskapen. © Christian Tikkanen