lördag 15 maj 2010

Laxrygg med fänkål och sparris


Smörstekt laxrygg vilande på en fänkåls/sparrispytt
med en potatisfondant och blomkålspuré naperad
med en Nordisk pesto

Du kan be att få din laxrygg utstyckad i affären eller så kan du givetvis göra det själv och samtidigt ta till vara alla det bortskurna putsresterna och ben delarna till att koka din egna fiskfond på, vilket jag givetvis rekommenderar att man gör. Laxen gör du inget annat med än att du pepprar den lätt, och steker den därefter i smör, saltar den det gör du efter stekningen, men ytterst lite. Fänkålen och sparrisen  skär du i mindre biter blandar samman till en pytt och steker dem till sist i den samma pannan som fisken. Blomkålen kokas mjuk och mosas därefter till en puré tillsammans med lite smör, salt och peppar, avslutningsvis vispas en liten mängd grädde i och purén är färdig. När purén läggs upp på tallrik lagar du en grop i mitten på purén och där placerar du en liten mängd av din handgjorda pesto. Potaisen skär du i halvor eller kuber, steker i rikligt med olja och lägger därefter i ugnen på varmhållning. Det som gör den här rätten speciell är den Nordiska varianten av en pesto, jag har i ett tidigare blogginlägg gett en variant av en Nordisk pesto och då var den med blåmöggelost. Den här varianten är snarlik men innehåller en lagrad hårdost, för mig blev valet Västerbottensosten, men alla kan själva välja sin egen ost, huvudsaken är att osten är av inhemsk eller Nordiskt ursprung. Att resten av råvarorna också är Nordiska är en självklarhet.

Min Nordiska pesto ( variant 2)

Ingredienser:
1 bunt bladpersilja
1 bunt dill
1 st gul lök utan skal
2 msk pumpafrön eller rostade vetekorn
80 g Västerbotten ost 
1-2 dl rypsolja
Eventuellt  lite salt

Allting körs i mixern till en jämn och slet smet.
Kan sedan lagras i kylskåpet i en längre tid.
Passar ytterst bra till att pensla fisk med före
den skall stekas eller grillas.

Bon appetit.

Inga kommentarer:



Vetenskapen om mat och dryck innehåller mer beundran än det flesta andra yrken. Att laga ärlig mat på äkta råvaror har blivit till ett begrepp, och en livsstil för många. Min matfilosofi är den att maten skall vara ärlig, uppriktig, smakfull och ha en egen klar identitet, och det får den bäst igenom äkta råvaror nära dig och din region. Att uttrycka den renhet, färskhet, enkelhet och etik som man vill förbinda med sin egen region klarar bara de närodlade av.

Missförstådd eller smaklös mat är det tristaste jag vet och helfabrikat eller färdigmat hör inte hemma i mitt kök. Jag är endast och enbart vän av ärlig och ren mat och en aktiv förespråkare för det lokalodlade, den kort resta maten, och i det förhållandet finns det inga genvägar för mig, inte ens i form av en ursäkt
. Råvaran finns ju där du finns så ta vara på det tillfället, för ärligare än så kan maten inte bli. Claus Meyer har sagt om den nya nordiska maten att den skall vara: Lätt att laga, lätt att hitta, lätt att ha råd med och lätt att älska. Det här är några fundamentala egenskaper i hans och min mat filosofi. Välkomna med in i den gemenskapen. © Christian Tikkanen