fredag 23 juli 2010

Värdig avslutning på en semester





Så är då den årliga semestern nästan avslutad, det återstår bara ett veckoslut och så börjar den oundvikliga vardagen igen, -då vi återgår till verkligheten-... med alla det obligatoriska sysslorna man under semestern brukar sätta åt sidan. Semestern ja, den har vi kunnat njuta av på bästa tänkbara sätt, tagit vädret och dagarna som det kommit, som för övrigt varit både fina och varma.

När vi då styrde kosan från det österbottniska landskapet i Finland till vårt hem här i Norge han vi även med att göra en avstickare till Grythyttans Gästgiveri, mitt i Bergslagen i Sverige, vi gjorde en snabbvisit under vår resa till Oslo, Grythyttan låg ju så att säga på vägen dit, så vi tyckte att en lunch paus kunde vi väl ändå unna oss där, när vi nu ändå skulle åka där förbi.

Och för att göra en text kort och intensiv kan jag bara konstatera att Grythyttans Gästgiveri är det alltid lika trevligt att få återkomma till, vilken tid på året det än må vara, -även om det den här gången bara blev en snabbvisit-, så gjorde det ändå fram för allt att resan hem till Oslo och inte minst semestern fick en mycket värdig avslutning. Och jag kan tillägga att den sista var det inte heller, man har ju fått det till en tradition att besöka dem årligen, under lite längre period och under andra mera sofistikerade förhållanden. Grythyttan vi ses igen! Och till alla er läsare av min blogg; I  Am Back Now !

Förresten Tack till er på Hyttbläcket !
Den stekta strömmingen med potatismosen ( Dagens Husman) var himmelskt god
Svensken och Dansken ni gör ett gott Jobb!


Bon Appetit.

Inga kommentarer:



Vetenskapen om mat och dryck innehåller mer beundran än det flesta andra yrken. Att laga ärlig mat på äkta råvaror har blivit till ett begrepp, och en livsstil för många. Min matfilosofi är den att maten skall vara ärlig, uppriktig, smakfull och ha en egen klar identitet, och det får den bäst igenom äkta råvaror nära dig och din region. Att uttrycka den renhet, färskhet, enkelhet och etik som man vill förbinda med sin egen region klarar bara de närodlade av.

Missförstådd eller smaklös mat är det tristaste jag vet och helfabrikat eller färdigmat hör inte hemma i mitt kök. Jag är endast och enbart vän av ärlig och ren mat och en aktiv förespråkare för det lokalodlade, den kort resta maten, och i det förhållandet finns det inga genvägar för mig, inte ens i form av en ursäkt
. Råvaran finns ju där du finns så ta vara på det tillfället, för ärligare än så kan maten inte bli. Claus Meyer har sagt om den nya nordiska maten att den skall vara: Lätt att laga, lätt att hitta, lätt att ha råd med och lätt att älska. Det här är några fundamentala egenskaper i hans och min mat filosofi. Välkomna med in i den gemenskapen. © Christian Tikkanen