måndag 16 augusti 2010

Skördefest

Vi närmar oss den tid på året när naturen så påpassligt erbjuder oss att skörda allt det som den under hela våren och sommaren omhuldat i sitt förvar, bär, frukter, rotsaker, örter och en hel del andra ting som naturen vårdat och odlat och som vi nu sedan kommer att få njuta frukterna av, njutbara smakbomber som bara väntar på att få bli föremål för en gastronomisk njutning.

Att en så simpel och enkel sak som potatisen eller moroten och löken kan vara så goda i sig själva är ingen nyhet eller ens någon sensation, men när det ännu till kombineras samman med alla det gammaldags rotfrukterna som palsternackan, rotsellerin och persiljeroten bildar det en kombination av det mera intensivare slaget, någonting som redan i sig är en sensation och inte minst en smaksensation -åtminstone för en hel del folk- rötternas tivoli har jag i ett tidigare skede någon gång kallet det för och tror att jag har en viss anledning att återkomma till nu i dessa tider.

Rötter har i alla tider varit en del av vår kost och nu ännu mera än förr blivit föremål för en ny rennesans, det har återfått sin rättmätiga plats vid köksbordet, -åtminstone hos en del folk- nu mera än förr platsar det gott samman med det mesta i köket och i nya mera innovativa former skapas det exklusiva rätter av dessa enkla men nyanserade rotfrukter. Nu är det inte mera bara en simpel kokt rotsak eller smörstekt rotfrukt, nu svärmar det i formar, kappor, terriner, fromager, puréer, moser, och vem vet vad, och som alltid, lika fascinerande läckra och smakfulla. Vi återkommer ännu till dessa läckerheter med mera nyskapande recept när det så blir dags, recept som är revolutionerande och intressanta. Det är bara att spana i mina inlägg.

Inga kommentarer:



Vetenskapen om mat och dryck innehåller mer beundran än det flesta andra yrken. Att laga ärlig mat på äkta råvaror har blivit till ett begrepp, och en livsstil för många. Min matfilosofi är den att maten skall vara ärlig, uppriktig, smakfull och ha en egen klar identitet, och det får den bäst igenom äkta råvaror nära dig och din region. Att uttrycka den renhet, färskhet, enkelhet och etik som man vill förbinda med sin egen region klarar bara de närodlade av.

Missförstådd eller smaklös mat är det tristaste jag vet och helfabrikat eller färdigmat hör inte hemma i mitt kök. Jag är endast och enbart vän av ärlig och ren mat och en aktiv förespråkare för det lokalodlade, den kort resta maten, och i det förhållandet finns det inga genvägar för mig, inte ens i form av en ursäkt
. Råvaran finns ju där du finns så ta vara på det tillfället, för ärligare än så kan maten inte bli. Claus Meyer har sagt om den nya nordiska maten att den skall vara: Lätt att laga, lätt att hitta, lätt att ha råd med och lätt att älska. Det här är några fundamentala egenskaper i hans och min mat filosofi. Välkomna med in i den gemenskapen. © Christian Tikkanen