måndag 6 september 2010

Christians varma potatissallad


Detta behöver du till 4 personer:

8-10 st medelstora potatisar
2 st gula lökar
1 st vitlök
1 msk finskuren persilja
1 msk finskuren dill
1 msk stark senap
1 tsk honung
½ dl vitvin
Salt och peppar
Olivolja till stekning
2 msk Nordisk pesto rörs ned i den färdiga varma salladen

©
Christian Tikkanen

1: Putsa och skölj av potatisen och låt skalet sitta kvar. Skär dem i 1-2 cm stora tärningar, det samma gör du med löken. Blanda samman lök och potatis och pressa vitlöken över.

2: Stek blandningen i stekpanna tills potatisen känns mjuk, tillsätt då senapen, honungen och vinet under omrörning, låt sjuda tills vinet kokat in i blandningen, tag av värmen och rör i örterna till sist före servering, salta och peppra samt smaka av.



Bon appetit


Inga kommentarer:



Vetenskapen om mat och dryck innehåller mer beundran än det flesta andra yrken. Att laga ärlig mat på äkta råvaror har blivit till ett begrepp, och en livsstil för många. Min matfilosofi är den att maten skall vara ärlig, uppriktig, smakfull och ha en egen klar identitet, och det får den bäst igenom äkta råvaror nära dig och din region. Att uttrycka den renhet, färskhet, enkelhet och etik som man vill förbinda med sin egen region klarar bara de närodlade av.

Missförstådd eller smaklös mat är det tristaste jag vet och helfabrikat eller färdigmat hör inte hemma i mitt kök. Jag är endast och enbart vän av ärlig och ren mat och en aktiv förespråkare för det lokalodlade, den kort resta maten, och i det förhållandet finns det inga genvägar för mig, inte ens i form av en ursäkt
. Råvaran finns ju där du finns så ta vara på det tillfället, för ärligare än så kan maten inte bli. Claus Meyer har sagt om den nya nordiska maten att den skall vara: Lätt att laga, lätt att hitta, lätt att ha råd med och lätt att älska. Det här är några fundamentala egenskaper i hans och min mat filosofi. Välkomna med in i den gemenskapen. © Christian Tikkanen