torsdag 23 september 2010

Denna eviga strid om skolmaten, Rätten till rätten...

På tal om mat och städtjänster i Jakobstadsregionen och beslutsångesten gällande ISS tjänsten inom mat och renhållning. En fråga som man ställer i den lokala tidningen (Österbottens tidning) är: Kan skattebetalarna i Jakobstad spara om ISS tar över, den frågan är man lite osäker på i stadsförvaltningen och väljer att besvara det med att det vet man inte ännu, och det är ju fullt förståeligt. Men att Kosthållschefen i Jakobstad enligt det uppgifter hon har gett till svenska yle så skulle svaret vara ja. Och hon begrundar de på argumentet att det görs två gånger fler matportioner per anställd hos ISS än av anställda i stadens regi, Visserligen har hon helt rätt i detta påstående, men hon glömde att i samma veva nämna att ISS billigare drift och större antal portioner begrundar sig på det kalla fakta att råvaran är ett halvfabrikat och för det mesta färdigmat, och även om råvaran fast den är ett halvfabrikat i många fall kan vara rätt så dyr så blir slutpriset på portionen trots det billigare just för att man inte behöver öda onödigt mycke tid på att tillreda den, det nämnde hon inte, och det säkert med vett och vilja just i dessa tider när maten ligger så att säga mycket i fokus. Och så är det så att för mig väcker det en förundran och direkt fråga till Kosthållschefen för Jakobstad, nämligen, vad är det som inte stadens egna anställda  i mathanteringen klarar av lika bra som ISS varför klarar inte staden i sin egen regi av att göra lika många portioner som ISS...är det möjligen så att det som görs i stadens egen regi är utfört av inkompetent folk, eller så är det något stort fel i ledningen när det blir så här stor skilnad i framförandet, jag trodde att man skulle kunna vara stolt i Staden Jakobstads mathushållning och kunna skryta av att klara av den själv, men tydligt är att så är inte fallet, och min ärliga och uppriktiga mening är den att oavsett vem det nu då blir som skall koka denna eländiga soppa i staden så kommer den soppan att bli ännu tunnare i framtiden, någon har någon gång sagt att man kan koka soppa på en spik och jag börjar tro att det är ett sant och realistiskt påstående man tyvärr kommer att få se i den skolmat som Jakobstad skall presentera.

Farhågorna besannas ännu en gång med att kosthållscheferna i landet springer bara politikernas ärenden, man förespråkar minsta motståndets lag, dvs: kortsiktiga lösningar, paniklösningar och lösningar utan mål och mening, lösningar som inte alls framhåller en hållbar utveckling, tvärtom, planer som förkastar allt det sunda och friska och dessutom inte lämnar något som helst spelrum för en god service. ISS har tydligen en spektakulär plan för sitt framträdande på skolmatsbanan när det kan hålla en så låg profil i sitt prisförslag till staden och det är ju i och för sig en positiv sak, att få ett billigare allternativ, men när det inte ingår hantverk eller god service i form av vällagad mat från grunden av i detta pris, väljer jag att kalla detta för att föra oss skattebetalare bakom ljuset, och det beskyller jag kosthållschefen för att vara orsaken till med sitt utspel i saken. Jag skall ännu tillägga att jag har en stabil erfarenhet med vad Iss står för, jag har nämligen jobbat åt det företaget och där finns det ingenting att skryta över annat en det stora antalet helfabrikat man använder sig av ingen i det företaget vet vad handgjort är, undrar om det ens kan skriva det ordet en gång... tro mig.

Inga kommentarer:



Vetenskapen om mat och dryck innehåller mer beundran än det flesta andra yrken. Att laga ärlig mat på äkta råvaror har blivit till ett begrepp, och en livsstil för många. Min matfilosofi är den att maten skall vara ärlig, uppriktig, smakfull och ha en egen klar identitet, och det får den bäst igenom äkta råvaror nära dig och din region. Att uttrycka den renhet, färskhet, enkelhet och etik som man vill förbinda med sin egen region klarar bara de närodlade av.

Missförstådd eller smaklös mat är det tristaste jag vet och helfabrikat eller färdigmat hör inte hemma i mitt kök. Jag är endast och enbart vän av ärlig och ren mat och en aktiv förespråkare för det lokalodlade, den kort resta maten, och i det förhållandet finns det inga genvägar för mig, inte ens i form av en ursäkt
. Råvaran finns ju där du finns så ta vara på det tillfället, för ärligare än så kan maten inte bli. Claus Meyer har sagt om den nya nordiska maten att den skall vara: Lätt att laga, lätt att hitta, lätt att ha råd med och lätt att älska. Det här är några fundamentala egenskaper i hans och min mat filosofi. Välkomna med in i den gemenskapen. © Christian Tikkanen