onsdag 29 september 2010

Drömmar på en tallrik


Har man inte tid eller pengar till en södern resa kan man alltid drömma sig bort på en tallrik, tex, Italien den ena dagen och Grekland den andra dagen, det finns inga begränsningar för vart du kan drömma dig bort på din tallrik, och det bästa av allt är att det är nästan helt gratis, om du jämför priset mellan resebiljetten och råvarorna på din tallrik.

Nu i höstmörkret längtar många tillbaka till sommaren och värmen och som för att för ett kort ögonblick försöka glömma den trista sanningen att vintern är på in tågande, (då trots allt frosten har inlett sin vandring i naturen och drar förbi med sin färgrika palett, den målar allting i höstens färger, färger som onekligen drar till sig all uppmärksamhet, det är som ett himmelens fyrverkeri som utspelas framför en, ett fyrverkeri av färger som naturens egna lustkammare ställt till med), Söker man hitta den sista biten av sommarvärmen i en södern resa. Själv har jag inte tid även om jag skulle ha råd att just nu i dessa tider söka mig söderut, därför blir min längtan till varmare trakter med sol och värme i stället en resa på den egna tallriken. I dag blev det en riktig Grekisk sallad, få se vad det blir nästa gång.
Bondesallad
( Choriátiki saláta)


Receptet för 6 personer
Ingredienser:

3 st fasta tomater
1 st gurka
1 st rödlök
2-3 dl svarta oliver med kärna
200 g feta-ost
1½ dl olivolja
½ dl vitvins vinäger
Färsk oregano
en handfull salladsblad
salt och peppar

Skiva tomaterna, gurkan och löken i skivor och lägg dem i en skål, tillsätt salladen, örten och oliverna i skålen, salta och peppra, rör om och smaka av. Lägg en lagom mängd av blandningen på varje tallrik och lägg på en eller flera skivor av feta-osten. Till sist häller du över en del olivolja och vinäger på varje portion och det är bara att servera en aning av Grekland i smak.
Bon appetit


Inga kommentarer:



Vetenskapen om mat och dryck innehåller mer beundran än det flesta andra yrken. Att laga ärlig mat på äkta råvaror har blivit till ett begrepp, och en livsstil för många. Min matfilosofi är den att maten skall vara ärlig, uppriktig, smakfull och ha en egen klar identitet, och det får den bäst igenom äkta råvaror nära dig och din region. Att uttrycka den renhet, färskhet, enkelhet och etik som man vill förbinda med sin egen region klarar bara de närodlade av.

Missförstådd eller smaklös mat är det tristaste jag vet och helfabrikat eller färdigmat hör inte hemma i mitt kök. Jag är endast och enbart vän av ärlig och ren mat och en aktiv förespråkare för det lokalodlade, den kort resta maten, och i det förhållandet finns det inga genvägar för mig, inte ens i form av en ursäkt
. Råvaran finns ju där du finns så ta vara på det tillfället, för ärligare än så kan maten inte bli. Claus Meyer har sagt om den nya nordiska maten att den skall vara: Lätt att laga, lätt att hitta, lätt att ha råd med och lätt att älska. Det här är några fundamentala egenskaper i hans och min mat filosofi. Välkomna med in i den gemenskapen. © Christian Tikkanen