lördag 12 mars 2011

Torskrygg med bacon och äggsmör


Torskrygg med bacon, äggsmör, potatispuré med pesto
och  smörslungade morötter

Ingredienser:

  150 g torskfilé
2 skivor beacon
1 st kokt ägg
½ dl Nordisk pesto*
1 st morot
Smör
½ dl vit vin
Salt och peppar

1: Putsa och torka av fiskfilen. Linda in fisken i bacon skivorna och om det behövs fäster du dem med tandpetare. Låt dem vila en stund i rumstemperatur. Inga kryddor på fisken behövs då baconet i sig är tillräckligt salt och dessutom ger en lite rökaktig smak till fisken.

2: Koka några potatisar och laga en tjock potatismos, krydda moset med peston och eventuellt lite salt. Håll det varmt tills de skall serveras.

3: Skala moroten och skiva den i skivor och blanchera dem. Lägg 1-2 msk smör i en kastrull, värm upp smöret och tillsätt den skivade moroten under omrörning, salta och peppra samt smaka av. 

4: Finhacka det kokta ägget och låt det vänta på nästa moment.

5: Stek fisken i smörad stekpanna tills beaconet fått en vacker färg, men ändå inte mera än högst 1,5 minuter på var sida. Lyft upp fisken från pannan. Häll vin i pannan och tillsätt 50 g smör och ägghacket, rör om, salta och peppra samt smaka av. Vill man kan man även tillsätta finskuren dill och gräslök. Servera fisken genast den är färdigstekt. 
Bon appetit

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej

Jag hittade din sida och har lagat
Torskrygg med bacon och äggsmör.

Det var mycket gott, med betoning på mycket. Rent av fantastiskt gott. Det var faktiskt inte så svår att tillreda heller.

Sedan måste jag plussa för den fina musiken. Jag har aldrig varit med om en sådan upplevelse med att se på gormérecept och höra på fin musik. Jag kommer ett sprida din mycket fina sida till andra som gillar att göra god mat, eller bara lyssna på musik.

Tack för vägledningen till en god middag.

Med vänlig hälsning

Per & Ulla Nilsson
Boden

Christian Tikkanen sa...

Tack för det fina orden Per och Ulla,
nöjet är helt på min sida. Jag är mer än glad över att kunna sprida matglädje åt andra. Min förhoppning är att den här bloggen skall inspirera andra till att våga språnget in i den gastronomiska världen där ingenting är omöjligt.



Vetenskapen om mat och dryck innehåller mer beundran än det flesta andra yrken. Att laga ärlig mat på äkta råvaror har blivit till ett begrepp, och en livsstil för många. Min matfilosofi är den att maten skall vara ärlig, uppriktig, smakfull och ha en egen klar identitet, och det får den bäst igenom äkta råvaror nära dig och din region. Att uttrycka den renhet, färskhet, enkelhet och etik som man vill förbinda med sin egen region klarar bara de närodlade av.

Missförstådd eller smaklös mat är det tristaste jag vet och helfabrikat eller färdigmat hör inte hemma i mitt kök. Jag är endast och enbart vän av ärlig och ren mat och en aktiv förespråkare för det lokalodlade, den kort resta maten, och i det förhållandet finns det inga genvägar för mig, inte ens i form av en ursäkt
. Råvaran finns ju där du finns så ta vara på det tillfället, för ärligare än så kan maten inte bli. Claus Meyer har sagt om den nya nordiska maten att den skall vara: Lätt att laga, lätt att hitta, lätt att ha råd med och lätt att älska. Det här är några fundamentala egenskaper i hans och min mat filosofi. Välkomna med in i den gemenskapen. © Christian Tikkanen