söndag 29 maj 2011

Matkulturcentret för barn i Norge tar form.






Matkulturcentret för barn tar sin form i det centrala Oslo. Ett projekt som saknar motstycke i resten av norden och hela världen för den delen. Det behöver ingen närmare presentation då hemsidan på nätet är den bästa presentationen som kan ges. Jag bara konstaterar efter att ha besökt gården att projektet är i full gång.
Köksträdgården är redan anlagd och nu väntar man bara på att få skörda till hösten. En hel del renoveringar skall genomföras och bland annat så skall ett antal undervisningskök installeras sponsrat av elektrolux. Man räknar med att kunna ta emot de första barnen vid skolstarten i augusti.

4 kommentarer:

M sa...

Vad fint där är! Nästan så man önskar att man själv var ett Oslobarn;)

Christian Tikkanen sa...

Yepp, det är det verkligen, och det satsas stort på det här området, jag talade med organisationens undervisningsansvarige, Camilla Wilse och hon kunde berätta att det fått och får en hel del anslag för detta förmål och nu just har det fått en del miljoner till att putsa upp drängstugan för att där kunna hålla bland annat matlagningskurser och smakskolor. Elektrolux skänker dem 4 st fullständiga undervisningskök. Du skall veta att redan de att få komma hit och se allt i verkligheten är fantastiskt, jag sade till hustrun att hon måste knipa mig hårt så jag förstår att detta är verklighet och inte en dröm. Om ni möjligen har tänkt att komma till Oslo lite före i samband med Grythyttan är detta något jag varmt rekommenderar som ett del mål i resan.

M sa...

Ja en "norden runt på fyra dagar"-resa kanske det blir=)... skulle vara jätteskoj att se Geitmyra.

Christian Tikkanen sa...

Så bra då, vi kan hålla det i åtanke. Så får vi se närmare när tiden börjar bli aktuell



Vetenskapen om mat och dryck innehåller mer beundran än det flesta andra yrken. Att laga ärlig mat på äkta råvaror har blivit till ett begrepp, och en livsstil för många. Min matfilosofi är den att maten skall vara ärlig, uppriktig, smakfull och ha en egen klar identitet, och det får den bäst igenom äkta råvaror nära dig och din region. Att uttrycka den renhet, färskhet, enkelhet och etik som man vill förbinda med sin egen region klarar bara de närodlade av.

Missförstådd eller smaklös mat är det tristaste jag vet och helfabrikat eller färdigmat hör inte hemma i mitt kök. Jag är endast och enbart vän av ärlig och ren mat och en aktiv förespråkare för det lokalodlade, den kort resta maten, och i det förhållandet finns det inga genvägar för mig, inte ens i form av en ursäkt
. Råvaran finns ju där du finns så ta vara på det tillfället, för ärligare än så kan maten inte bli. Claus Meyer har sagt om den nya nordiska maten att den skall vara: Lätt att laga, lätt att hitta, lätt att ha råd med och lätt att älska. Det här är några fundamentala egenskaper i hans och min mat filosofi. Välkomna med in i den gemenskapen. © Christian Tikkanen