måndag 14 november 2011

Ännu ett medel att lägga till i listan över E-tillsatser.


Listan över onödiga tillsatser bara växer och växer och ju mera den växer desto större blir också livsmedelsindustrins kraft att påverka oss konsumenter, vi blir slavar under en livsmedelskonsumtion som är så präglad och full av tillsatser och onaturliga ämnen att vi mister förmågan kunna känna skillnader i smaker, vi blir bedövade av dessa ämnen, ämnen som även om det har ett naturligt ursprung bara tillfredställer livsmedelsindustrin för deras egna syften i meningen att lura pengar av oss konsumenter.

Det sista tillskottet i den här stora sandlådan där livsmedelsindustrin leker med sina artfränder är Stevia som sötningsmedel. Nu har man kommit på den idiotiska iden i EU, ja, jag kallar det för ren idioti, speciellt då man på politiskt håll går in för att godkänna Stevia örten som ett sötningsmedel, räcker det inte med det redan befintliga och helt oacceptabla medlen som finns, måste vi ytterligare belastas med ett nytt tillskott i tabellen över onödiga tillsatser i maten.

Visserligen kan man tycka att Stevia är bra då det påvisbart inte tycks innehålla en enda kalori och enligt en rapport från Europeiska myndigheten för livsmedel inte heller påverkar blodsockret hos vare sig friska eller människor med diabetes typ 2. Vidare finner EFSA inte heller några tecken på toxicitet eller carcinogenicitet i djurförsök. Men däremot finns det enligt samma rapport anledning till viss oro för anafylaktiska reaktioner... Men herregud, när skall vi människor lära oss, att den här sortens livsmedelstillsatser som av en eller annan orsak KAN ge oss, om så bara en anafylaktisk reaktion, dessa livsmedlen hör inte hemma i våra kök lika lite som i våra medicinskåp.

Mig veterligen har ingen levande människa ännu blivit sjuk av att äta mat gjord på ärliga och hederliga råvaror fullständigt utan alla dessa tillsatser, mig veterligen behöver inte vi kockar heller någon form av tillsatser i maten för att kunna göra den både god och smakfull. Stevia som sötningsmedel är bara ett nytt försök av livsmedelsindustrin att lura till sig lättfångade och naiva konsumenter. Det är ett av det många nya försöken lura oss konsumenter tro att någonting gjort sött med stevia skulle vara mera hälsosamt än det som är gjort sött med vanligt socker, skulle heller inte förvåna mig om Stevia kommer i drycker och så börjar man föra reklam för detta som en ligt produkt, lika farligt ohälsosam som Aspartamet är.(Men det håller man ju hemligt så klart). Vart är denna värld på väg. Det som retar mig mest är alla dessa oärligheter man stöter på i kölvattnet av det rent ärliga, och stevia är ett sådant exempel, en produkt man vill föra fram som såååå bra, men jag ser inget nytt och revolutionerande eller ens nyttigt i den produkten.
Ser du, berätta i så fall för mig vad jag har gått miste om...

Vart har den ärlighet och renhet som ursprungligen fanns i våra livsmedel tagit vägen. Dagens livsmedelsindustri kränker på detta vis oss konsumenter då det verkar mera intresserade att lura av oss alla våra pengar i stället för att ge oss hälsosamma livsmedel, man bygger inte upp ett gott förtroende till sina konsumenter med oärliga avsikter i bagaget, det trodde jag man var medveten om i både EU och i livsmedelsindustrin, jag hade troligen helt fel. Att EU nu godkänner örten som ett sötningsmedel luktar lobbyverksamhet mellan livsmedelsindustrin och dumdristiga politiker. Ett nytt idiotiskt beslut inom EU:s matpolitik, lika dumt och skrattretande idiotiskt som att gurkor inte skulle få vara för böjda som tex bananer om det skall få säljas i EU... Nåja, var och en kan ju få bedöma själv om det vill att livsmedlen skall bestå av fejkade ingredienser och falska påståenden om hälsosamt och nyttigt eller om de skall bestå av rena produkter med en ärlig innehållsförteckning, jag väljer kompromisslöst det sistnämnda.

Det här ger mig en ännu större anledning till att förorda och framhålla kortrest mat, lokalodlat och närproducerat, mat utan tillsatser, GMO-fritt, TROMBIN-fritt, rent och ärligt. Hm. Låter det långrandigt och lite väl ofta upprepat detta med rent och ärligt, läs en gång till i så fall, för det blir aldrig upprepat tillräckligt nog, ordet: rent och ärligt kommer finnas på den här bloggen så länge den existerar.

Hur alla dessa tillsatser påverkar våra smaklökar och vår uppfattning om smaker ids jag inte ens nämna, det kan vi ta upp i ett helt eget inlägg i ett senare skede.

Bon appetit.

Inga kommentarer:



Vetenskapen om mat och dryck innehåller mer beundran än det flesta andra yrken. Att laga ärlig mat på äkta råvaror har blivit till ett begrepp, och en livsstil för många. Min matfilosofi är den att maten skall vara ärlig, uppriktig, smakfull och ha en egen klar identitet, och det får den bäst igenom äkta råvaror nära dig och din region. Att uttrycka den renhet, färskhet, enkelhet och etik som man vill förbinda med sin egen region klarar bara de närodlade av.

Missförstådd eller smaklös mat är det tristaste jag vet och helfabrikat eller färdigmat hör inte hemma i mitt kök. Jag är endast och enbart vän av ärlig och ren mat och en aktiv förespråkare för det lokalodlade, den kort resta maten, och i det förhållandet finns det inga genvägar för mig, inte ens i form av en ursäkt
. Råvaran finns ju där du finns så ta vara på det tillfället, för ärligare än så kan maten inte bli. Claus Meyer har sagt om den nya nordiska maten att den skall vara: Lätt att laga, lätt att hitta, lätt att ha råd med och lätt att älska. Det här är några fundamentala egenskaper i hans och min mat filosofi. Välkomna med in i den gemenskapen. © Christian Tikkanen