söndag 29 april 2012

Klara glada Vappen!





Riktigt skön första maj med munkar och mjöd!

Det är ljuvligt i vårtiden skalkas, 
innan hösten och gråhåren nalkas. 
Det är nöjsamt i spelande hagar 
att lustvandra i kärlekens dagar; 
se, träden som majstänger börja sig smycka, 
var ört står med krona i brudelig lycka. 

Stånden upp, alla svenner, från stolen, 
träden ut, alla jungfrur, i solen! 
Hennes blickar med blidhet oss följa, 
ty vår gamman har intet att dölja. 
Men mörkret är gjort för konor och kusar, 
för rävar och ugglor och flädermusar. 

Följ mig bort över ås, genom kjusa, 
medan Ersmässbjörkarna susa! 

(Erik Axel Karlfeldt)







4 kommentarer:

Hon som lägger puzzlet sa...

Så vackert. Så sant.

Glad Valborg!
Och en varm 1:sta maj!

I morgon är det liten liten sparrisfest.. Och jag ska göra den svåra såsen:-)

Christian Tikkanen sa...

Ha en fin fin sparrisfest och lycka till med såsen. Ett gott italienskt köksråd om kokandet av sparris: "sparris skall så kokas att den fortsatt är så spänstig att en riktig man ej behöver skämmas för den, men ändå så mjuk att en jungfru ej rådnar".

Bakpappa sa...

Hej,

Har du något trick för hur man skall få sockret att fastna så där vackert på munkarna? På de två första fastnade det vackert, men sedan verkade det bli så mycket olja i sockret att det inte mera ville fastna när jag rullade dem i det.

Jag antar mindre socker och att man byter ut det skulle fungera, men hur gör man det lättast?

Jag använder solrosolja för att fritera, om det nu spelar någon roll.

Glada vappen!

Christian Tikkanen sa...

Hej! Tricket är mycket enkelt, använd ett durkslag som släpper igenom finsocker, dvs du strör sockret på i stället för att rulla dem i sockret, på så vis undviker du olja i sockret och använder bara så mycket socker du behöver. Jag gjorde så att var efter munkarna blev färdiga sattes de på ett galler med hushållspapper under och när oljan runnit av drog jag gallret med munkarna till sidan för att sockra dem och det socker som lämnade på bordet under gallret sopades ihop och användes på nytt. Ps: vilken olja man använder spelar ingen som helst roll i detta fall.



Vetenskapen om mat och dryck innehåller mer beundran än det flesta andra yrken. Att laga ärlig mat på äkta råvaror har blivit till ett begrepp, och en livsstil för många. Min matfilosofi är den att maten skall vara ärlig, uppriktig, smakfull och ha en egen klar identitet, och det får den bäst igenom äkta råvaror nära dig och din region. Att uttrycka den renhet, färskhet, enkelhet och etik som man vill förbinda med sin egen region klarar bara de närodlade av.

Missförstådd eller smaklös mat är det tristaste jag vet och helfabrikat eller färdigmat hör inte hemma i mitt kök. Jag är endast och enbart vän av ärlig och ren mat och en aktiv förespråkare för det lokalodlade, den kort resta maten, och i det förhållandet finns det inga genvägar för mig, inte ens i form av en ursäkt
. Råvaran finns ju där du finns så ta vara på det tillfället, för ärligare än så kan maten inte bli. Claus Meyer har sagt om den nya nordiska maten att den skall vara: Lätt att laga, lätt att hitta, lätt att ha råd med och lätt att älska. Det här är några fundamentala egenskaper i hans och min mat filosofi. Välkomna med in i den gemenskapen. © Christian Tikkanen