torsdag 3 maj 2012

Mat utan krusiduller, potatissallad och knackkorv = Finlands nationalrätt...


Kokt knackkorv med egen potatissallad

Visste ni förresten att vi finländare är världsmästare i korvätning. Vi konsumerar 20 kilo korv i olika former per person och år. Vi äter korven på längden och på tvären, i alla slags väder, den är ett måste efter bastubadet, vi steker, kokar, grillar och gratinerar korven, vi har korven i soppor och grytor ja till och med på pizzan. Korvlandet Tyskland lämnar efter men blir en god tvåa, om man inte räknar med skinka och medwurst förstås. På tredje plats kommer Sverige med 15 kilo korv per person och år. Man brukar skämtsamt säga att korven är Finlands grönsak nummer ett.

Finland har också VM-titeln i kaffekonsumtion:  vi förbrukar 9.2 kilo per person och år, efter kommer Sverige på andra plats med 8.2 kilo, Danmark på tredje plats med 8 kilo, Norge på fjärde plats med 7.9 kilo och Island på femte med 7.7 kilo. Holland och Schweiz är i samma klass som de nordiska länderna, medan resten av världen ligger rejält efter.

Korv och kaffe är två specifika råvaror som är djupt förankrade i den Finländska folksjälen, ingen annan råvara kommer ens i närheten av att bli lika ofta använd som korven och kaffet, de har till och med förekommit att man druckit kaffe till själva korven, hur otroligt det än låter. Jag vill slå ett slag för korven, även om den tyvärr är ett halvfabrikat så kommer vi inte undan de kalla faktum att varje finländare äter korv och dricker kaffe i någon form minst en gång om dagen. Det extremaste jag sett är knackorvar som legat i termos där kaffet har hållit dem varma, jo det är sant, man så att säga slog två flugor i en smäll...om de var gott... jag vet inte, de bör vi fråga dem som åt korven och drack kaffet, sjutton också att jag inte kom på det där och då, att fråga dem alltså.

Gör potatissalladen så här:
(För 2 personer)

Skär 3-4 färdigkokta potatisar i små tärningar. Hacka en lök eller 3 st små vårlökar och en saltgurka i små tärningar och gör det samma med ett syrligt äpple. Lägg hacket i en skål. Tillsätt finhackad persilja och gräslök, 1 tsk kapris, 4 msk creme frech och 2 msk majonnäs, 1 tsk stark senap, salta och peppra lätt. Rör om och smaka av. Låt salladen stå i kylen minst ½ timme före servering.

Bon appetit.





2 kommentarer:

Mi´s nya liv och det jag redan levt sa...

Du har så vacker musik, så här stannar jag ett tag till, läste en av Dina följares blogg,Kanske jag har missat massor av god mat sedan jag slutade äta kött och charkvaror.

Grönsaker är mättande för stunden.Efter ett tag lika hungrig igen.
Kanske skulle läsa Kantarellfylld zuccini m.rostad persiljerot.

Om jag inte kommer in igen före helgen.Ha det så trevligt med köttgrytorna.

hej från Marie-Louise

Christian Tikkanen sa...

Tack för det. Grönsaker är också goda och kan ju varieras i det oändliga, har du prövat att blanda i bönor och andra baljväxter i maten det ger en längre mättnadskänsla och rika på proteiner om köttet lämnas bort. Det är lite underligt att vi nordbor alltid använder grönsaker bara som ett tilltugg till en måltid medan man i sydeuropa använder grönsakerna som en väsentlig del i måltiden, inte som ett tilltugg. Jag tror att vi har en hel del att ta lärdom av från det sydeuropeiska kosthållet någonting som mycket väl kan implementeras på basen av våra egna råvaror i den nordiska kosten.Alla har vi ju hört om den hälsosamma medelhavskosten!



Vetenskapen om mat och dryck innehåller mer beundran än det flesta andra yrken. Att laga ärlig mat på äkta råvaror har blivit till ett begrepp, och en livsstil för många. Min matfilosofi är den att maten skall vara ärlig, uppriktig, smakfull och ha en egen klar identitet, och det får den bäst igenom äkta råvaror nära dig och din region. Att uttrycka den renhet, färskhet, enkelhet och etik som man vill förbinda med sin egen region klarar bara de närodlade av.

Missförstådd eller smaklös mat är det tristaste jag vet och helfabrikat eller färdigmat hör inte hemma i mitt kök. Jag är endast och enbart vän av ärlig och ren mat och en aktiv förespråkare för det lokalodlade, den kort resta maten, och i det förhållandet finns det inga genvägar för mig, inte ens i form av en ursäkt
. Råvaran finns ju där du finns så ta vara på det tillfället, för ärligare än så kan maten inte bli. Claus Meyer har sagt om den nya nordiska maten att den skall vara: Lätt att laga, lätt att hitta, lätt att ha råd med och lätt att älska. Det här är några fundamentala egenskaper i hans och min mat filosofi. Välkomna med in i den gemenskapen. © Christian Tikkanen