MIN ETIK OCH FILOSOFI KRING MÅLTIDEN ÄR "KORTREST MAT & KLIMATSMARTA VAL & NORDISKA RÅVAROR" = NY NORDISK MAT.
Vetenskapen om mat och dryck innehåller mer beundran än det flesta andra yrken. Att laga ärlig mat på äkta råvaror har blivit till ett begrepp, och en livsstil för många. Min matfilosofi är den att maten skall vara ärlig, uppriktig, smakfull och ha en egen klar identitet, och det får den bäst igenom äkta råvaror nära dig och din region. Att uttrycka den renhet, färskhet, enkelhet och etik som man vill förbinda med sin egen region klarar bara de närodlade av. Missförstådd eller smaklös mat är det tristaste jag vet och halvfabrikat eller färdigmat hör inte hemma i mitt kök. Jag är endast och enbart vän av ärlig och ren mat och en aktiv förespråkare för det lokalodlade, den kort resta maten, och i det förhållandet finns det inga genvägar för mig, inte ens i form av en ursäkt. Råvaran finns ju där du finns så ta vara på det tillfället, för ärligare än så kan maten inte bli. Claus Meyer har sagt om den nya nordiska maten att den skall vara: Lätt att laga, lätt att hitta, lätt att ha råd med och lätt att älska. Det här är några fundamentala egenskaper i hans och min matfilosofi. Välkomna med in i den gemenskapen. Volo placet convivium

tisdag 15 maj 2012

Vårt ekologiska fotspår...

Vi lever i ett modernt samhälle och uppdaterar ständigt oss själva med information från olika håll, vi skaffar oss kunnskaper om än det ena och än det andra. Vi bygger våra samhällen på den förestälda vetskapen om att vi är unika och att de värden vårt samhället står för är det värt att värna, vi föreställer oss en värld där allting blir mer och mer utpräglat och mera sofistikerat samtidigt som vi vill framhålla en slags egen identitet i allt det vi gör. Det har blivit en trend att man skall vara miljömedveten, tänka klimatsmart och äta ekologiskt. Det har också blivit en trend att man skall äta sundare mat, hälsosammare mat, och fram för allt äta ekologiskt odlad mat, vilket i och för sig är en mycket god sak. Men bakom den här vackra målade fasaden döljer sig också en annan fara, ett mycket sorgligare och för jordens del farligare hot som ingen vill märka förren det kanske är för sent.

I det ekologiska fotspår vi lämnar efter oss kan man hitta en massa spår av obetänklighet, okunnskap, omedveten men också medveten negativ miljöpåverkan som skövling av naturresurser, industrialisering och massproduktion. Vi menar att vi lever som vi lär... äter ekologiskt, tänker miljösmart, handlar klimatsmart...
men gör vi verkligen det. Jag tänker nu närmast på alla dessa nya former av hälsokost, preparat där man skall hålla sig till vissa produkter för att få ett sundare kosthåll och bättre hälsa. Produkter där man lovar en bättre hälsa samtidigt som man främjar det ekologiska tänkandet och vill värnar miljön med just klimat smarta val...Frågan är bara den, hur mycket värnar man miljön, hur mycket ekologiskt tänkande och klimatsmart handlande är det i dessa val.

Lucumapulver ansees ge dig en bättre hälsa och vara ett naturligt alternativ till sundare kostvanor genom kosttillskott, det samma gäller macapulvret, stevia, spirula och en hel del andra produkter. Produkter som är långväga ifrån och produkter som inte alls rimmar väl ihop med den föreställningsvärld vi vill framhålla som unik. Det man totalt glömmer berätta sina kunder och potentiella användare av dessa kosttillskott är att produkterna egentligen färdas ett helt varv runt jordklotet förren de hamnar i butikshyllan, det ekologiska fotspåret efter att råvaran skördas blir enormt och talet om att produkten skulle värna miljön och vara ett klimatsmart val samtidigt som det är ekologiskt bleknar betydligt.

Jag behöver väl inte tillägga att både framställning och transporter av dessa produkter är med om att skapa ett oerhört stort sår i den klimat smarta och ekologiska rustningen man så villigt tagit på sig. Den klimatsmarta, ekologiska och miljömedvetna rustningen får bestående rostskador man inte kommer undan eller ens kan reparera sig fri från om  man är så naiv tro att allt är godtagbart bara så fort det handlar om ekologiskt eller klimatsmart. Industrin är smartare än så och gör allt för att dölja den bittra sanning som dessa produkter för med sig i kölvattnet. Att äta sunt, ekologiskt och klimatsmart handlar inte bara om att tänka sunt och smart, det handlar faktiskt ännu mera om att kunna våga välja rätt.


Bon appetit

2 kommentarer:

Monica sa...

Förvirrar mig ibland in i någon naturkostaffär för att bara hitta mig stå och fundera över allt detta du skrev om. Oftas går jag ut tomhänt. På sin höjd köper jag nötter (eller nyponmjöl). Vad jag kommer fram till när jag står där och funderar är:Detta behöver jag inte. Inte behöver man sånt när vi har så mkt fint på nära håll. Men det är ju business det handlar om. Folk som tjänar pengar på och folks blåögdhet och tilltro till reklamen.Ord som eko, naturlig, super..säljer. Visst, de är säkert mycket näringsrika produkterna i hyllorna, men vi behöver dem inte här.

Christian Tikkanen sa...

Så sant Monika: Behöver vi dem här...det är frågan. Och visst är det näringsrika produkter...men hälsoeffekten bleknar i jämförelse med den stora miljöbelastning produkten varit med om att skapa. Jag glömde nämna i inlägget att det har tillkommit en annan ny trend, långt värre en själva produkterna, nämligen, den osanna reklamen. Industrin rider på den veritabla våg av ord som klimatsmart, ärligt, sunt, hälsosamt, miljövänligt och ekologiskt för att vinna ny mark och skaffa sig flera kunder, och det är beklagligt. Man kan ju fråga sig vem som egentligen vinner kampen om den positiva hälsoeffekten i det här sammanhanget, och de vet vi att inte är det kunden i varje fall som har största nyttan av preparaten.