Hur skall man definiera
en god och upplevelsefull måltid? Vad är det som gör måltiden smakfull, njutbar
och upplevelserik? För gästen är det viktigt att måltiden smakar gott och når
upp till det man har förväntat sig av den.
Men någonting som också är minst lika viktigt och betydelsefullt för
gästerna är historien bakom måltiden, måltidsberättelsen eller ”storytellingen ”.
En
måltidsberättelse är med om att skapa den måltidsupplevelse som vi alla är så
upptagna av att tala om i dag. Med en måltidsberättelse kan du trollbinda
gästerna omkring matens tillagningsmetoder, originalitet och ursprung. Du ger
gästerna en inblick i råvarans resa från de att den lämnat producenten till att
den läggs framför gästen på bordet, med andra ord, får det en storytelling i form av en måltidspresentation.
Måltidspresentation
är någonting ganska nytt, även om en del högklassiga restauranger redan hållit
på med detta en stund, och för gästen är det alltid lika underbart som
intressant att höra storyn bakom den måltid man skall avnjuta. Måltidspresentationen
är mycket viktig och borde höra till en del av helheten i all
restaurangverksamhet.
Måltidspresentation och måltidsgestaltning är begrepp som sammanfogar
och binder upp hela måltidsupplevelsen och gör måltiden till mera än bara en
mun full av smaker.
Ny Nordisk mat
höll sin konferens i Oslo i år då Norge innehar ordförandeskapet för nordiska
ministerrådet för 2012, och under konferensen kunde man bland annat få höra hur
viktigt det är med berättelserna runt och omkring en måltid. Harald Osa, ordförande
och ledare av Stiftelsen Norsk matkultur påminde om hur viktigt det är för
gästerna att få höra dessa storyn bakom en måltid, gästerna vill höra den
berättas. Men han satte även fingret på en viktig punkt som antydde att storyn
eller måltidsberättelsen är inte helt fullständig om inte alla i restaurangverksamheten
är införstådda i den. Den är en länk i kedjan som fattas, servitörerna borde
också kunna storyn bakom måltiden, men allt för ofta blir det så att om gästen
frågar någonting om måltiden eller vill veta någonting om den, får man hänvända
sig till att hämta kocken eller köksmästaren från köket för att få ett svar,
och så bör det ju inte vara, vi måste kunna involvera även serveringspersonalen
i kunskapen om själva rätten och hela måltiden, serveringspersonalen är ju
trots allt måltidens budbärare och närmaste kontakt till gästen.
Måltidsupplevelsen
stärks av en måltidspresentation och avnjuts säkerligen med större nöje än om
den bara hade blivit serverad rakt av. Jag skulle vilja göra en liten jämförelse
och det med innehållsförteckningen på ett livsmedel. Tänk på att som konsument
har vi rätt att få veta allt om livsmedlet och det sker genom
innehållsförteckningen och ursprungslands märkning. Vi får genom den
upplysningen reda på alla dessa saker som, vad, varifrån och när om livsmedlet
och vi kan känna oss trygga och vara tillfreds med det. Och det samma gäller ju
för en måltidspresentation, den är en innehållsförteckning över det du skall äta, men med den skillnaden att du får den personligen presenterad för dig vid
bordet och inte som en text remsa på en etikett, de är väl mera spännande och
intressant eller hur? Att berätta om råvarans ursprung, varifrån den kommer och
hur den har blivit tillred är mera intressant för gästerna än vad vi kanske
anar och därför är det ytterst viktigt att alla i kedjan, från kök till
servering är införstådda i storyns betydelse för gästen, för det vill höra den,
tro mig, jag har också varit i den här branschen tillräckligt länge för att inse
det.
Måltidspresentationen
kan vara en av de avgörande länkarna för gästernas trivsel som också gör att
det kanske återvänder, tänk på det. Restaurangerna, de officiella köken, skolköken och det små barerna, bistron och caféerna hör till upplevelseindustrin och tjänar på berättandets förmåga.
Bon appetit.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar