MIN ETIK OCH FILOSOFI KRING MÅLTIDEN ÄR "KORTREST MAT & KLIMATSMARTA VAL & NORDISKA RÅVAROR" = NY NORDISK MAT.
Vetenskapen om mat och dryck innehåller mer beundran än det flesta andra yrken. Att laga ärlig mat på äkta råvaror har blivit till ett begrepp, och en livsstil för många. Min matfilosofi är den att maten skall vara ärlig, uppriktig, smakfull och ha en egen klar identitet, och det får den bäst igenom äkta råvaror nära dig och din region. Att uttrycka den renhet, färskhet, enkelhet och etik som man vill förbinda med sin egen region klarar bara de närodlade av. Missförstådd eller smaklös mat är det tristaste jag vet och halvfabrikat eller färdigmat hör inte hemma i mitt kök. Jag är endast och enbart vän av ärlig och ren mat och en aktiv förespråkare för det lokalodlade, den kort resta maten, och i det förhållandet finns det inga genvägar för mig, inte ens i form av en ursäkt. Råvaran finns ju där du finns så ta vara på det tillfället, för ärligare än så kan maten inte bli. Claus Meyer har sagt om den nya nordiska maten att den skall vara: Lätt att laga, lätt att hitta, lätt att ha råd med och lätt att älska. Det här är några fundamentala egenskaper i hans och min matfilosofi. Välkomna med in i den gemenskapen. Volo placet convivium

fredag 4 april 2014

Köpcentrum ommöblerar i kosthåll...

Det blåser nya och fräscha vindar ute på det gastronomiska fältet i Norge. Länge har det varit känt bland allmänheten att hamburgerbarer som Mc Donalds och Burgerking är fastfood ställen med bara ”ohälsosam” mat. Folk har börjat efterfråga mera sundare alternativ till hamburgare och dylikt.

Som en konsekvens av detta ser man nu en tydlig ”sundhetsboom” speciellt i Norge och storstäder som Oslo. En del stora köpcentrum har helt enkelt inte förnyat hyreskontrakten för dessa så kallade fastfood ställen, vilket i praktiken betyder att sådana som Mc Donalds och Burger-king blir utslängda och ersätts med tex: sushibarer och andra ”sundare” alternativ.

Det här är en tydlig signal och ett första tecken på en slags ommöblering i folks kostvanor, om det är på gott eller ont skall vi låta vara osagt, men tendensen till andra alternativ med sundare kosthåll är märkbar och ser ut att bara öka hela tiden.

Här har många nya aktörer en gyllene chans att ta vara på, till och med streatfood företag kan växa upp som svampar efter ett skyfall om det med sunda kortresta och lokalförankrade menyer kan locka sina kunder. Det kan hända att Norge är med om att visa vägen för sundare alternativ i fastfood branschen, Det har blivit en medial uppmärksamhet omkring detta och det bevittnar man nu på flera stora köpcentrum över hela Norge, de har som sagt blivit tvungna på allmänhetens begäran öppna möjligheterna för andra sundare aktörer äntra banan och därför utestängs sådana som Mc Donalds


Bon appetit

Inga kommentarer: