måndag 20 oktober 2014

Kostråd och dieter, sportdrycker och sunt leverne...

”Nu blommar löken” får jag med en viss underfundig antydan konstatera.  Lök har jag alltid i mitt skafferi, mest av allt för att de är oundvikligen och obönhörligen den råvara som lämpar sig till det mesta i matväg, men det är också en råvara som i ordets mera bildliga bemärkelse i" nu blommar löken ger en antydan om någonting mycket mera avancerat, utstuderat och i vissa fall också med ett mera prekärt och distinkt syfte som mål som mera liknar och kan jämföras med att dra dit pepparn växer.

I tid och otid har vi blivit bombarderade med kostråd, än från det ena hållet och än från det andra hållet, någon menar att Atkinson dieten är det bästa för alla, någon menar LCHF dieten är den bästa för alla, någon menar att Ayurveda är det bästa och Kinesiologerna menar på fullaste allvar med sina metoder att sätta råvaror på patientens kropp att man är allergisk mot, ja tex en kyckling eller vad man nu råkar ha i sitt kinesiologiska kyslskåp ...  det sista tillskottet i den här kostcirkusen verkar ha blivit 5-2 dieten som ju också den helt saknar både mål och mening.

Kostråd och dietförslag är det i sig inget fel på, men när dessa otaliga råd går lös på det svagaste och de som är lättast att lura tycker jag att man stigit över den moraliska gränsen och det hela blir oacceptabelt.  Det förvånar mig storligen att dagens kostråd är så himla upptagna av att vi bör äta proteinberikad kost, vilket lär vara så bra efter träning … eller att vi borde äta mera fett som enligt något kostråd är det bästa vi behöver för att kunna banta eller gå ner i vikt … det senaste tillskottet i den här genren är väl då 5-2 dieten, ät som du vill i 5 dagar och fasta i 2, tja, låter fantastiskt men i min målmedvetna gastronomiska sfär där både kemi och fysik har orubbliga lagar precis på samma sätt som Einsteins relativitetsteori har sina grundpelare allting vilar på så blir 5-2 dieten för mig en vision som är ohållbar, dieten faller så att säga på sin egen motsägelse, den saknar både mål och mening. (Då tror jag mera på att man skall äta som en höna och skita som en elefant, om man vill gå ner i vikt, det ger en kroppsreduktion utan större smärta). 

I århundraden har folk ätit både sunt och osunt och man har försökt råda bot på denna  ”tidlösa trend” genom ”sundare livsstil” och målmedvetna kostråd … Sundare livsstil och målmedvetna kostråd, vad är det ... och var hittar vi det? finns det bland hyllorna i livsmedelsaffären, hos din egen läkare eller är det alla dessa dietister och kostrådgivare med några dagars utbildning som kan ge dem ? Jag vet inte, men vad jag vet med säkerhet det är att min kropp ger mig det rätta signalerna om jag är villig nog att lyssna till det signalerna.

Min familj brukar ta sig en handelsresa till Sverige nu som då, och det endast av den anledningen att Svenska råvaror är billigare än Norska, så det brukat bli en ”Harrytur”som norrmän kallar det till gränshandeln.  Där möttes jag för första gången av en försäljare som tydligen tyckte att jag var ett lämpligt offer  som lätt kunde styras in i idrottens och sportdryckernas värld, trodde den fyren ja.

Den unge sportslige mannen med en kroppshydda som närmast liknade hulkens,(fast han, eller det kunde ju möjligen kanske också varit en hon, nå ja, hur som helst) var så fullproppad av anabola steroider (?) (och säkerligen av allt möjligt annat olämpligt som man här inte ska uttala sig om), att kroppen såg så onaturlig och uppblåst ut att hade jag gått för nära med mina vassa knäskålar så hade den kroppen säkerligen blivit urblåst och farit i väg till väders som en lössläppt ballong… det här var något som måste undersökas, tyckte och tänkte jag.

Affären i fråga, en affär med sportdrycker där både det ena och det andra verkade mera suspekt och skumt än nyktert och ärligt, sålde på träpallar staplat i minst ett hundratal olika plasthinkar, och i olika format och färger, innehållande någonting som försäljaren menade var en slags sportdryck, ett pulver man skulle blanda ihop efter träning, med en del vitaminer, mineraler och proteiner man måste få i sig efter ett tufft träningspass och som gjorde att man återhämtade sig snabbt efteråt.Tja för mig verkade träningspassen framstå som ytterst otrevliga och/eller både pinsamma och smärtsamma som onödiga då man tydligen behövde insupa några kilo sportdryck varje gång man tränat för att kunna återhämta sig… var det här den nya trenden i dietvärlden att alla som sportar skulle ty sig till dieter och kost bestående av pulver och piller, eller var det en slags märklig kombination av både kostråd och sunt leverne ??? 

Snabbare än blixten  lärde sig affärsmannen att beakta ordspråket ” att tala är silver men tiga är guld som någonting mycket praktiskt och hänsynsfullt, dessutom diplomatiskt och speciellt efter att han blivit introducerad i av vad min vetskap om dieter och kostråd går ut på. Samtalet avslutades i ett gemensamt konstaterande om att här har jag inget att göra, någonsin. Hans begreppsvärld och hållning till kostråd och sunt leverne stämde inte överens med mina kunskaper om förhållandet mat och hälsa och jag kan tänka mig att han hade svårt att få någon annan än sig själv att tro på det han ville föra fram, vilket han också tydligt blev förklarad, så han smet ut genom personalutgången medan jag satte mina ögon i en närbelägen affär där både västerbottensost och Aura ost tävlade om utrymmet tillsammans med en hel del annan naturlig kost. Min uppmaning är att man inte ska låta sig luras in i dieter och kostråd där slutresultatet allt som oftast blir en ren besvikelse. Tänk förnuftigt och klokt, lyssna till kroppens egna behov och signaler för den ger de rätta signalerna om du bara ger dig tiden att lyssna till dig själv. Och kom nu för allt i världen ihåg att -"allt är inte guld som glimmar"- och det är inte alls roligt konstatera att man har köpt så att säga "grisen i säcken".



Bon appetit

-"Om det hade funnits ett piller mot alla dessa 
underligheter i kost och dietsammanhang ja då
hade jag nog rekommenderat att man tog det".


Inga kommentarer:



Vetenskapen om mat och dryck innehåller mer beundran än det flesta andra yrken. Att laga ärlig mat på äkta råvaror har blivit till ett begrepp, och en livsstil för många. Min matfilosofi är den att maten skall vara ärlig, uppriktig, smakfull och ha en egen klar identitet, och det får den bäst igenom äkta råvaror nära dig och din region. Att uttrycka den renhet, färskhet, enkelhet och etik som man vill förbinda med sin egen region klarar bara de närodlade av.

Missförstådd eller smaklös mat är det tristaste jag vet och helfabrikat eller färdigmat hör inte hemma i mitt kök. Jag är endast och enbart vän av ärlig och ren mat och en aktiv förespråkare för det lokalodlade, den kort resta maten, och i det förhållandet finns det inga genvägar för mig, inte ens i form av en ursäkt
. Råvaran finns ju där du finns så ta vara på det tillfället, för ärligare än så kan maten inte bli. Claus Meyer har sagt om den nya nordiska maten att den skall vara: Lätt att laga, lätt att hitta, lätt att ha råd med och lätt att älska. Det här är några fundamentala egenskaper i hans och min mat filosofi. Välkomna med in i den gemenskapen. © Christian Tikkanen