fredag 27 maj 2016

Finland, hel och halvfabrikatens mekka, landet där ironi, matfusk samt falsk reklam blomstrar.

Det tycks inte finnas gränser för vad man får hitta på för att lura oss konsumenter. Jag blir rasande av att det tycks vara tillåtet att med näst intill vilka medel som helst lura konsumenterna tro på vad som helst, vart har den myndighet tagit vägen som skall säkra oss konsumenter en riktig konsumentupplysning och samtidigt aktivt motverka och sätta stopp för både matfusk och falsk marknadsföring.

Den Finländska befolkningen har blivit grundlurad i allt för många fall, jag tänker på Valios mjölk, KIEHU som påstås ha egenskapen att aldrig kunna brännas vid ... Man kan och bör kanske fråga sig varför en hel nations livsmedelsindustri vågar gå en rakt motsatt väg än alla andra, då en hel värld blickar framåt för att försöka få ett slut på matfusk, konsumentmanipulering och rätt och slätt lurendrejeri väljer livsmedelsjätten VALIO gå en strikt motsatt väg, varför? 

Kan det vara så att den Finländska livsmedelsindustrin fumlar i gråzonen mellan ärligt och falskt och kanske ännu värre att den Finländska staten genom livsmedelskontroll och lagstiftning stöder detta, i så fall har man nog helt tappat formeln för ärliga och rena avsikter i livsmedelshantering och försäljning. Senaste tillskottet i en för VALIO påstådd succé är mjölken du inte kan bränna i botten, "IHMEMAITO, UNDERMJÖLKEN" mjölken som skall få en hel nation och resten av världen att häpna ????? Jag vet inte om jag skall skratta eller gråta. Men det vet jag att detta är ingenting vi som konsumenter behöver, det vi däremot behöver nu mera än någonsin förr är folk som vågar ställa sig på barrikaderna och motsätta sig denna skit som spottas ut från livsmedelsindustrin. 

Kesko tuo kauppoihin uuden kevytperunan.

Så tänker jag på den smått komiska uppfinningsrikedomen våga påstå att vi har LIGHT POTTU, light potatis via Kesko som anses vara den nya sunda potatisen med mindre kalorier i sig, Tja, världen är full av lurendrejare där somliga är fräckare än andra och det här tar nog priset av dem alla, här vågar en stor handelsjätte inom livsmedelsindustrin ljuga sina konsumenter rakt upp i ansiktet och inte nog med det man vågar även påstå att den här light potatisen är hälsosammare och nyttigare för oss alla samtidigt som det ju är ett fräckt försök pressa lättlurade konsumenter till att öppna sin plånbok för något som påstås vara sunt, det är rent ut sagt ohyggligt fräckt.

Potatis är potatis lika mycket som en morot är en morot och den dagen vi börjar påstå att det bland grönsakerna finns light alternativ ja då har vi försatt oss ut på mycket djupt vatten, där lögner, falsk spel och hyckleri föregår. KESKO har blivit en aktör för det stora matfusket. Man får bara hoppas att ingen är så dum att det går på detta absurda och försenade aprilskämt.
Så tänker jag på det senaste tillskottet i den här cirkusen där det så kallade Nyhtö kaura eller på svenska Pulled havre påstås kanske bli Finlands nya export hit, den påstås också vara en revolutionerande och banbrytande matprodukt som ger alla vegetarianer ett nytt och enkelt alternativ till den vardagliga matlagningen. Man vågar även vara så fräck på andra håll i media och påstå att det är finsk innovation på sitt bästa. 

Det enda positiva i den här produkten är ordet enkelt, jo men visst, så enkelt att detta nya helfabrikat faktiskt är "revolutionerande" i den meningen att det är som att låta fan läsa bibeln, den lär Finländare att ännu mera fjärmas från vettig matlagning och genuin kokkonst kopplad till vår matkultur. När sjutton skall man i Finland komma underfund med att vi kan inte fortsätta med att hålla på så här, vi har blivit hel och halvfabrikatens förlovade land och resten av den gastronomiska världen hånskrattar oss rakt upp i trynet för det, ibland får man skämmas över att man är finländsk.

Ingen skall komma och påstå för mig att denna produkt är helt naturlig och friktionsfri från industriella konsekvenser, jag är klokare än så. Den här produkten är ett ytterligare tillskott i den "BANBRYTANDE" Finländska kampanjen av att prässa folk i klorna på helfabrikat, jag kommer att med näbbar och klor strida mot denna produkt in till motsatsen är bevisad för den uppfyller inte de krav, ren, hederlig och frisk mat står för sådan som jag känner den slags. Och jag vågar med heder i behåll påstå att alla mina professionella kollegor håller fullständigt med mig. Det här är skräpmat för skräpfolk.

Det är trist att värdeorden: rent, enkelt, färskt, friskt, hälsosamt och etiskt försvarbart har fått fotfäste i den oärliga livsmedelsindustrin, och vi låter oss blint påverkas av den. Gold & Greens Nyhtö kaura, pulled havre är det senaste typiska exempel på hur man manipulerar konsumenter tro att produkten är sundheten själv bara för att man satt dessa eftertryckliga ord, hälsosamt och sunt på förpackningen när det i själva verket är en varg i fårakläder. Till de med oförståndet bejaka denna/ dessa produkt säger jag bara: Bon appetit, ni har missat något väsentligt i er strävan att söka det perfekta, ni är under livsmedelsindustrins gissel.







Bon appetit

Inga kommentarer:



Vetenskapen om mat och dryck innehåller mer beundran än det flesta andra yrken. Att laga ärlig mat på äkta råvaror har blivit till ett begrepp, och en livsstil för många. Min matfilosofi är den att maten skall vara ärlig, uppriktig, smakfull och ha en egen klar identitet, och det får den bäst igenom äkta råvaror nära dig och din region. Att uttrycka den renhet, färskhet, enkelhet och etik som man vill förbinda med sin egen region klarar bara de närodlade av.

Missförstådd eller smaklös mat är det tristaste jag vet och helfabrikat eller färdigmat hör inte hemma i mitt kök. Jag är endast och enbart vän av ärlig och ren mat och en aktiv förespråkare för det lokalodlade, den kort resta maten, och i det förhållandet finns det inga genvägar för mig, inte ens i form av en ursäkt
. Råvaran finns ju där du finns så ta vara på det tillfället, för ärligare än så kan maten inte bli. Claus Meyer har sagt om den nya nordiska maten att den skall vara: Lätt att laga, lätt att hitta, lätt att ha råd med och lätt att älska. Det här är några fundamentala egenskaper i hans och min mat filosofi. Välkomna med in i den gemenskapen. © Christian Tikkanen