Solen håller på att gå ner bakom
ett fjällmassiv och lämnar efter sig sjutton främmande människor i ett
skymnings ljus. Scenen kunde vara som tagen ur en science fiction-film där det
sista överlevande har funnit samman och kartlägger varandra för att lägga en
plan för vad som skall ske vidare. I realiteten så är planen klar, vi skall äta
middag.
-Välkommen allesammans, följ efter mig, säger vår värd
och öppnar en blygsamt liten dörr till en gammal lokal. Allt småprat går i dur,
magmullret synkroniseras, alla småler till varandra på väg till vårt gemensamma
mål; matbordet.
Snart sitter vi så tätt samman på smala bänkar att man måste lena sig bakåt när sidomannen lenar sig framåt. Friska sallader och wokade grönsaker fyller luften med förväntningar. Vegetarisk mat står på menyn lagad av en fantastisk kock och strax fylls tallrikarna med mat till bristningsgränsen och färgglada plastglas fylls med öl sponsrat av de lokala mickrobryggeriet.
Eat in Common, blev stiftat i 2013 av Metteliva
Henningsen. Organisationens satsningsområde är Nord- Europa, med största vikt
på Skandinavien. Konceptet går ut på att äta middag med okända människor och är
organiserat genom en nätportal där du kan registrera dig antingen som värd
eller gäst. Kvällens middagsgäster kan man själv som värd godkänna på bakgrund
av profilerna de har lagat på Eat in
Commons nätsida
Eat in Common går under paraplyet social dinning. Man kan läsa om främmande människor som har mötts till
måltider så långt tillbaka i tid som till antikens Grekland, så det här är inte
något nytt påfund. Under de senaste åren har en uppsjö av liknande koncept blivit
till i form av mobilappar och nätsidor. Eatwith,
ett amerikanskt koncept, motsvarigheten till Eat in Common, har lyckats med att under bara tre år engagera
människor till sociala måltider i över 150 olika städer världen över.
Det Finska Restaurant Day uppmuntrar privatpersoner från Finland till Bangladesh att färga stadsbilden med egna restaurangkoncept och caféer en bestämd dag 4 gånger i året. Middags och måltidstjänster som är speciellt riktade till turister blir allt vanligare och populära främst för att det erbjuder lokalmat, lagad av privatpersoner i deras egna hem. Ett annat exempel på detta är PlateCulture, en stor aktör i Asien.
Varför har det här fenomenet uppstått just nu? Vad är det
som motiverar folk till att äta med främlingar? Vi ser på ansiktena runt omkring oss vid det
främmande matbordet och kan med säkerhet fastställa att bakom varje ansikte
finns det en livshistoria.
Tre kvinnor från Venezuela har anmält sig på middagen. De
jobbar i oljebranschen och har bott i Norge i några år. En av dem berättar att
hon tycker det är svårt träffa folk utanför jobbet. –Jag älskar att laga mat
till andra människor, men det sker mera sällan i och med att jag bor ensam och
jobbar offshore, säger hon.
Magarna fylls och mättas, glas töms och i det ögonblicket
den Venezuelanska damen är i färd med att lämna lokalen sprättar en man upp och
skyndar mot henne. De två har aldrig mött varandra förr men har pratat samman
hela kvällen. Vi kan just och just höra att han ber henne med ut, men vad hon
svarar kan vi inte höra. Middagssällskapet bryts upp och kvällens unika
sammansättning av människor skall spridas för alla vindar, men kanske de två
kommer att bygga vidare på någonting som blir mera varaktigt.
-Är social dinning
en ursäkt folk kan använda sig av för att komma i kontakt med vilt främmande
människor?
Ja, jag tror nästan det. Man går ju inte direkt ut på
gatan och frågar en vilt främmande om vidkommande har lust att hitta på något.
Men så fort man har en ram och en plan att förhålla sig till och handla ut ifrån
så blir allt så mycket enklare, det menar i varje fall Metteliva. Iden till Eat
In Common kläckte hon för fyra år sedan när hon bodde i Köpenhamn och efter
tre månader i Norge blev den även där till verklighet genom en Start Up Weekend och stöd från den
statliga organisationen Innovasjon Norge.
Bon appetit
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar