tag:blogger.com,1999:blog-2458607764627470463.post2918660126279875134..comments2024-02-17T13:59:49.565+01:00Comments on Christians mat och minnen. Min kokbok på nätet.: Visa respekt för gästernas önskemål!Christian Tikkanenhttp://www.blogger.com/profile/12062687356037678072noreply@blogger.comBlogger5125tag:blogger.com,1999:blog-2458607764627470463.post-84538235202889696372012-06-20T14:40:29.336+02:002012-06-20T14:40:29.336+02:00Borde väl också nämna att nog kunde du få en vitlö...Borde väl också nämna att nog kunde du få en vitlöksfri pizza om du bara kommer ihåg att beställa den ca 5 dagar på förhand, men va fan är det för slags bemötande och kundservice och för att inte tala om köksstrategi. För mig är det här totalt orimligt och ett beteendemönster man ser allt oftare på många ställen. Må vara jag är en mycket kinkkig gäst, men det får ju ändå finnas gränser för vad man skall behöva uppleva som måltidsgäst.Christian Tikkanenhttps://www.blogger.com/profile/12062687356037678072noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2458607764627470463.post-9545250651930152242012-05-22T19:41:48.775+02:002012-05-22T19:41:48.775+02:00Just så, det är trist att det skall behöva vara så...Just så, det är trist att det skall behöva vara så där. Vi var också med om ett, vad skall vi säga, ett restaurangbesök som sannerligen inte var torrt... du har säkert läst om det på bloggen min, om hur en servitris öppnade vinflaskan mellan benen och i det hon skall dra ut korken snubblar hon till och flaskan med vinet faller ned på den heltäckande mattan, till saken hör att restaurangen var belägen i förbindelse med teater så man kunde se föreställningen under tiden man åt, och vet du vad teaterstycket hette: tro det eller ej men det hette singin in the rain. När vi väl var kommna till kaffet så hamnade även de på sidan av kopparna, och jo jag glömde nämna att vatten karaffen den var också rund under foten för den hölls inte och stå på bordet, vi vadade i vätskor bildligt talat. Och på scenen hade man gjort ett riktigt regn, vattenfontäner och allt, så vårt restaurangbesök var verkligen inte torrt. Nå ja, det här var ett litet sidospår från själva ämnet, men ändå. Det slutade med att kläderna våra hamnade på kemtvätt och du kan tänka dig vem som fick betala den notan. Nu efteråt skrattar vi bara åt episoden som en fars i farsen...Nej men ärligt talat, vi är i en service bransch man borde ta på fullaste allvar.Christian Tikkanenhttps://www.blogger.com/profile/12062687356037678072noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2458607764627470463.post-12790808196261008812012-05-22T19:00:26.014+02:002012-05-22T19:00:26.014+02:00Vi var med om ett mycket märkligt restaurangbesök ...Vi var med om ett mycket märkligt restaurangbesök för drygt ett år sen som slutade med att vi åkte hem vrålhungriga och kokade spagetti! Det var så mycket som gick fel att man nästan började tro att vi var med i dolda kameran=)=)...men så var icke fallet de hade tydligen bara en extremt dålig dag.Mhttps://www.blogger.com/profile/14729554448491305502noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2458607764627470463.post-54522016575256987322012-05-21T09:31:05.652+02:002012-05-21T09:31:05.652+02:00Du har nog delvis rätt. Men i ärlighetens namn bör...Du har nog delvis rätt. Men i ärlighetens namn bör vi också tänka på att det är inte bara serveringspersonalens fel, det är i allra högsta grad även ägarens.<br /><br />Man brukar skämtsamt säga att så som det ser ut på chefens kontorsbord så ser då också ut i hans huvud, och som chefen gör, gör också alla andra... Utbildningsnivån kan man säkert förbättra och bör förbättras, men i första hand handlar det nog om att hålla sig med utbildad personal och inte dessa undomar med total okunnskap om branschen. Inget fel på dessa ungdomar , det gör säkert ett fin fint jobb, men det har inte fått någon som helst upplärning och saknar helt inblick i jobbet de blir kastade ut i, och så kan man ju ställa sig frågan: vems fel är det? Jag skyller det helt på ägaren, det är där ansvaret ligger. Det är den ena sidan av slanten, men så finns det också de där andra som är utbildade men vars indre glöd och den där aktiva gnistan har sloknat, och gud vet varför... men de saknar totalt intresse för vad det gör och de är den personalen som borde kastas ut i omskolningsprosess. Restaurangbranschen är en tuff bransch, verkligen tuff, men samtidigt en bransch med många positiva egenskaper, man träffar ständigt på nya människor, lär sig olika kulturer genom kontakten med så många olika människor och man är också med om att skapa en kultur genom restaurangjobbet, detta tycker jag man borde satsa på mera redan i utbildningsstadiet.Christian Tikkanenhttps://www.blogger.com/profile/12062687356037678072noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2458607764627470463.post-19952553111717470412012-05-21T06:32:36.678+02:002012-05-21T06:32:36.678+02:00Intressant och aktuellt..
Jag tror helt enkelt a...Intressant och aktuellt.. <br /><br />Jag tror helt enkelt att kunskapsnivån, på "fast foodställen", är förlåt uttrycket "extremt låg". <br /><br />Både service, matlagning och näringskunskap..<br /><br />Det borde ske undersökningar på detta! Och belysas mer också i vanliga media..<br /><br />Visst har vi fått ta del av "försvarsundersökningarna" om hamburgarens förträfflighet.. Men det skulle kunna finnas fler aspekter att lyfta fram.<br /><br />Råvarorna inte minst.Hon som lägger puzzlethttps://www.blogger.com/profile/16852521951078752263noreply@blogger.com