lördag 18 september 2010

Hasselbacks potatis.

Hasselbacks potatis, ( Den allt för bortglömda)

Receptet för 4 personer
Ingredienser:


Beräkna 3-4 st medelstora potatisar per person
ca 2 dl olja
Salt och peppar


Någonting av det enklaste du kan åstadkomma i potatisväg, inga krångliga ingredienser eller skrikande motsättningar finns i detta recept, till och med ett barn klarar av detta. Tvätta och skala potatisen och när de är gjort lägger du potatisen på ett skärbrede och bakom potatisen lägger du en träslev. Detta gör du för att när du skall så att säga skiva potatisen tunt med kniven som vilar på just träslevsskaftet  så går inte kniven helt igenom potatisen utan det lämnar ett oskuret område som håller potatisen samman även om den ändå är skivad. Därefter lägger du alla dina hasselbackspotatisar på ett ugnsfat eller i en form, skvättar lite olja över dem alla, saltar och pepprar lagom. Stek i ugnen på 210 grader i ca 15-25 minuter, eller tills det känns mjuka. Vill man så kan man även mot slutet av stekningen strö över lite riven ost,  jag föredrar Västerbotten osten men det är helt en smak sak.

Bon appetit

Inga kommentarer:



Vetenskapen om mat och dryck innehåller mer beundran än det flesta andra yrken. Att laga ärlig mat på äkta råvaror har blivit till ett begrepp, och en livsstil för många. Min matfilosofi är den att maten skall vara ärlig, uppriktig, smakfull och ha en egen klar identitet, och det får den bäst igenom äkta råvaror nära dig och din region. Att uttrycka den renhet, färskhet, enkelhet och etik som man vill förbinda med sin egen region klarar bara de närodlade av.

Missförstådd eller smaklös mat är det tristaste jag vet och helfabrikat eller färdigmat hör inte hemma i mitt kök. Jag är endast och enbart vän av ärlig och ren mat och en aktiv förespråkare för det lokalodlade, den kort resta maten, och i det förhållandet finns det inga genvägar för mig, inte ens i form av en ursäkt
. Råvaran finns ju där du finns så ta vara på det tillfället, för ärligare än så kan maten inte bli. Claus Meyer har sagt om den nya nordiska maten att den skall vara: Lätt att laga, lätt att hitta, lätt att ha råd med och lätt att älska. Det här är några fundamentala egenskaper i hans och min mat filosofi. Välkomna med in i den gemenskapen. © Christian Tikkanen