Året var 1862 när Tågstationen på Løten blev byggd. Samma år som en stambana mellan Hamar-Elverum blev färdig, den så kallade Rørosbanan. Då var det Norges första statsbana. Tiderna har förändrats sedan dess och när automatiseringen av spårväxlar och nedläggning av en del mindre stationer blev aktuellt försvann med det också en hel del värdefull och traditionsrik kulturhistoria.
Løten tågstation är en av det få stationer i Norge som fortsättningsvis är i drift. I dag drivs den av några driftiga kvinnor som brinner för det närodlade och den kortresta maten. Tågstationen har blivit en knutpunkt för det lokalodlade och den kortresta maten i ett vidare perspektiv. Løten tågstation är i dag också en lanthandel och ett kulturcentra där maten och kulturen möts på ett närmast intimt sätt och därmed sätter sin prägel på området. Man har lyckats med att få stationsbyggnaden och det närliggande området fredat och i dag är det ett kulturarv man månar om att hålla levande. På Løten nærstation og lanthandleri, kan du om du så vill köpa tågbiljetter för både inrikes som utrikes trafik, någonting som är högst ovanligt i dag på så små stationer som denna. Men här stannar faktiskt alla tåg som skall passera just av den anledningen att man är mån om att kunna visa fram denna station som någonting historiskt och värdefullt.
Løten nærstasjon og lanthandleri omnfattar idag försäljning av lokala produkter, produkter som fått både nationell och internationell uppmärksamhet, här kan du köpa eller smaka den lokala glassen med akvavit-smak, köpa hjortkött som är kryddat med den egna akvaviten eller Braastads konjak, du kan avnjuta en kaffekopp med något kallt eller varmt tilltugg till samtidigt som du får dig serverat en högklassig konsert i form av något musikaliskt verk, någonting som är anpassat för att rymmas in i den lilla stations och lanthandel-byggnaden, du får helt enkelt serverat en portion " Smaken av Løten". Stället är absolut värt ett besök, ett av mina smultron-ställen och det ligger bara 1 timmes bilkörning ifrån Oslo.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar