fredag 4 december 2015

Matfusk, Konsumentmanipulering, falsk marknadsföring, och grov lurendrejeri.


Man kan och bör kanske fråga sig varför en hel nations livsmedelsindustri vågar gå en rakt motsatt väg än alla andra, då en hel värld blickar framåt för att försöka få ett slut på matfusk, konsumentmanipulering och rätt och slätt lurendrejeri så väljer livsmedelsjätten VALIO gå en strikt motsatt väg, varför?
Kan det vara så att den Finländska livsmedelsindustrin fumlar i gråzonen mellan ärligt och falskt och helt har tappat formeln för ärliga och rena produkter. Senaste tillskottet i en för dem påstådd succé är mjölken du inte kan bränna i botten, "IHMEMAITO, denna UNDERMJÖLKEN", "Supermjölken" som skall få en hel nation och resten av världen att häpna ????? Jag vet inte om jag skall skratta eller gråta. Men det vet jag däremot att detta är ingenting vi som konsumenter behöver, det vi absolut behöver nu mera än någonsin förr är folk som vågar ställa sig på barrikaderna och motsätta sig denna skit som spottas ut från livsmedelsindustrin.
Det tycks inte finnas gränser för vad man får hitta på för att lura oss konsumenter. Jag blir rasande av att det tycks vara tillåtet att med näst intill vilka medel som helst lura konsumenterna tro på vad som helst, och att det dessutom verkar vara fullständigt lagligt hemma i Finland är bekymmersamt, vart har den myndighet tagit vägen som skall säkra oss konsumenter en riktig konsumentupplysning och samtidigt aktivt motverka och sätta stopp för både matfusk och falsk marknadsföring.
Jag trodde, tydligen i min enfald, att man var mycket ärlig och uppriktig i sina intentioner på den finländska livsmedelsmarknaden och industrin och att man dessutom bland våra bästa ideologer på matfronten, d,v,s Finlands matkulturombudsman (Suomen ruokakulttuuriasiamies), och måltidsprofessorer var måna om att både profilera sig och verka för att man bevarar det kulturhistoriskt värdefulla måltidssammanhangen i hemmet och att alla konsumenter samtidigt också skall fostras i sundare och hälsosammare kostvanor genom konstruktiv informationskampanj på fältet. Men ack så fel jag ändå tog. 
Jag ser en synnerligen tragisk framtid för den finländska matkulturen och dess officiella talesmän om man nedlåter sig till att börja förespråka  livsmedelsindustrins hel och halvfabrikat som goda måltidsvanor i hemmen och vad värre är att man dessutom formligen går i industrins ledband med att försörja deras affärsideologi genom totalt bejakande. 
Finlands framtid som en sundhetens, hälsosamhetens och ärlighetens förespråkare i gastronomiska sammanhang har fått sig en ordentlig repa i lacken och det gör inte saken bättre av att våra idealister och förespråkare för goda måltidsrelationer nu hänger sig fast i livsmedelsindustrins koppel likt fastbundna hundar. 
Det må hända att jag ses på som en som raljerar och är stor i käften, må då så vara, men faktum är att ni konsumenter blir så blåsta på konfekten och satta bakom ljuset att någon måste våga ta det första språnget och säga ifrån. Ärligt, rent, friskt, sunt och etiskt försvarbart är värdeord som hela den nordiska befolkningen redan länge fått ta del av och som, vågar jag nog påstå, redan det flesta människor förstått både allvaret och innebörden av. Värdeorden som livsmedelsindustrin nu använder sig av för att kunna manipulera oss med sina egna syften.
Marknaden är full av oärlighet och fusk som det många gånger är otroligt svårt att kunna upptäcka som konsument just därför att det stora fusket och den falska marknadsföringen döljer sig bakom en god intention, industrin manipulerar konsumenterna till att tro på produkter som egentligen inte har något annat syfte än att få bästa möjliga ekonomiska vinst ur produkten och att sedan föra reklam om ifrågavarande produkt som ett hälsosammare och/ eller sundare alternativ som självklart då också får kosta betydligt mera än det "vanliga" alternativet blir för industrin en självklarhet. livsmedelsindustrin har sett sin chans i att lura oss konsumenter med denna falska marknadsföring där produkter som Light potatisen, potatisen som innehåller mindre kalorier en vanligt odlad potatis skall göra vardagen sundare och hälsosammare för den som väljer det, lika som den supermjölken jag redan nämnde påstås ha egenskaper som gör att du som en matlagningsidiot inte ens med bästa vilja kan bränna den mjölken i botten, dessa produkter är mycket typiska exempel på hur du som kund blir grundligen lurad på dina pengar och det bara för att någon skall tjäna mera på din dumhet. 
Det är starkt beklagligt och mycket bekymmersamt att den renhet, ärlighet och sundhet som framhävs som en försvarbar modell nu hat fått en varg i fårapäls (läs livsmedelsindustrin) in på scenen och bokstavligen går lös på våra värdeord med falska intentioner och uppsåt. 
Här kan ni läsa artiklar om dessa så kallade "revolutionerande" produkter och sedan själva bedöma om de är värt satsa en slant på dem, jag ger inte ett öre för något av detta:


Bon appetit


Inga kommentarer:



Vetenskapen om mat och dryck innehåller mer beundran än det flesta andra yrken. Att laga ärlig mat på äkta råvaror har blivit till ett begrepp, och en livsstil för många. Min matfilosofi är den att maten skall vara ärlig, uppriktig, smakfull och ha en egen klar identitet, och det får den bäst igenom äkta råvaror nära dig och din region. Att uttrycka den renhet, färskhet, enkelhet och etik som man vill förbinda med sin egen region klarar bara de närodlade av.

Missförstådd eller smaklös mat är det tristaste jag vet och helfabrikat eller färdigmat hör inte hemma i mitt kök. Jag är endast och enbart vän av ärlig och ren mat och en aktiv förespråkare för det lokalodlade, den kort resta maten, och i det förhållandet finns det inga genvägar för mig, inte ens i form av en ursäkt
. Råvaran finns ju där du finns så ta vara på det tillfället, för ärligare än så kan maten inte bli. Claus Meyer har sagt om den nya nordiska maten att den skall vara: Lätt att laga, lätt att hitta, lätt att ha råd med och lätt att älska. Det här är några fundamentala egenskaper i hans och min mat filosofi. Välkomna med in i den gemenskapen. © Christian Tikkanen