tisdag 29 mars 2011

Matfrossa!

Allra först vill jag Tacka Folkhälsan och Susanne West för att jag fick komma på ett besök till Finland i matens tecken, i ett tema om Passion till mat. Vi han under två dagar med både det ena och det andra. Den 23.3. Anlände jag till Vasa där jag blev i två underbara och intressanta dagar. Onsdagen körde vi en matkurs för karlar och då tillredde dessa karlar en tre rätters middag på råvaror ur den egna regionen, lax med en pikantsås, älgfile med rödvinssås och tillbehör och så till efterrätt en ny och modern efterätt som lanserades i Finland för första gången, en Gräddfilspudding med hjortronsås och söta krutonger på malaxlimpa, och speciellt den blev en succé. Och det måste jag få lov att säga att så roligt har jag aldrig förr haft som just den där dagen, vi skrattade och skämtade i köket så att vi nästan kroknade och glädjetårar föll nog från oss alla.

Det är underbart se hur entusiastiska och ivriga människor blir när man samlar dem kring mat och det får delta i en matlagning, det blir som barn på nytt. Tävlingsandan var det heller ingen brist på, det är ju så att när man delar in en grupp människor i tre läger, förrättslägret, varmrättslägret och efterättslägret brukar tävlarinstinkten nog komma upp till ytan och det gjorde det nog här också, och alla gjorde sitt bästa för att försöka avbilda rätterna efter bästa förmåga enligt hur det såg ut på bilderna i recepten. Speciellt efterätten blev jag mycket imponerad över hur nära det orginala det lyckades komma i sin strävan, det var fint gjort. Maten och samvaron njöt vi av på  bästa vis, ett stort tack till er alla gubbar och vår Värdinna för att jag fick dela ert sällskap.



Torsdagen sedan efter ett stadigt morgonmål, bar det av till  Yle-studion, radio vega Österbotten för en intervju och lite kockande i studion, där talade vi bland annat om mitt stora intresse för lokalproducerat och om det nya nordiska köket och en hel del om skolmaten. Sedan på torsdagskvällen blev det en föreläsning om just det nya nordiska köket och kortrest mat och kvällen avslutades med smakprov och man kunde ställa frågor och också bläddra i en del kokböcker jag hade slarvat med mig.

Dessa två dagar var upplevelsefyllda och härliga, intressanta och spännande, dem kommer jag minnas med glädje.

Fredagen vistades jag så i Jakobstad och där höll jag på kvällen en föreläsning för skolköksor, politiker och kostchefer om hur viktig maten är för vår hälsa och hur viktigt det är att vi använder oss av riktiga råvaror även i skolköken och det vill jag tacka Marthaförbundet för att det ordnade med denna Marthasalong. Tusen tack mina damer, ni gör ett ofantligt stort och gott arbete för alla i samhället, det skall ni vara stolta över.
Jag gläds med er över att operation skolmat även fortsätter i år. Vi kämpar vidare.

Tack Till:
Folkhälsan
Marthaförbundet

Det var ni som gjorde resan möjlig.

2 kommentarer:

M sa...

Kommer det recept på puddingen?

Christian Tikkanen sa...

Yepp. sätter ut det med en gång.



Vetenskapen om mat och dryck innehåller mer beundran än det flesta andra yrken. Att laga ärlig mat på äkta råvaror har blivit till ett begrepp, och en livsstil för många. Min matfilosofi är den att maten skall vara ärlig, uppriktig, smakfull och ha en egen klar identitet, och det får den bäst igenom äkta råvaror nära dig och din region. Att uttrycka den renhet, färskhet, enkelhet och etik som man vill förbinda med sin egen region klarar bara de närodlade av.

Missförstådd eller smaklös mat är det tristaste jag vet och helfabrikat eller färdigmat hör inte hemma i mitt kök. Jag är endast och enbart vän av ärlig och ren mat och en aktiv förespråkare för det lokalodlade, den kort resta maten, och i det förhållandet finns det inga genvägar för mig, inte ens i form av en ursäkt
. Råvaran finns ju där du finns så ta vara på det tillfället, för ärligare än så kan maten inte bli. Claus Meyer har sagt om den nya nordiska maten att den skall vara: Lätt att laga, lätt att hitta, lätt att ha råd med och lätt att älska. Det här är några fundamentala egenskaper i hans och min mat filosofi. Välkomna med in i den gemenskapen. © Christian Tikkanen