Lennart Jirlow litografi |
Servitören är överbringaren som skall skapa en varm atmosfär under måltiden. Servera maten vid bordet och förmedla filosofin bakom maten. Servitören är också den som berättar om rätterna, kontrollerar kvaliteten och styr över tidschemat. Han är helt enkelt löparen på det gastronomiska schackbrädet.
Gästen å sin sida får en gastronomisk erfarenhet och kunskap om ingredienserna, själva rätterna, om restaurangen och kockarna, om stilar och trender. Gästen bör alltså få en måltidsupplevelse genom det olika sinnena som synen, hörseln, känslan, lukten och smaken. Det "sjätte sinnet" (förmågan att njuta matlagning med intellektet) kan stimuleras genom barndomsminnen, magi, överraskningar, ironi och provokation, igenkänning av kulturreferenser och glimten i ögat. Gästens egna erfarenhet av en måltid kommer fram i den unika tolkningen av smaken, genom minnen om ingredienser, minnen från familjemåltider och restaurangbesök, men framför allt genom minnen om humör och känslor kopplade till måltiden och det här är det oerhört viktigt att vi som skapar måltidsupplevelsen är lyhörda för.
" En av de stora mästarna i hovmästarnas yrke har en gång sagt mig: ´Vi måste ju först och främst veta varför gästen kommer hit. Är det för att bjuda ut en bekant? För att göra en god affär? Att imponera på en dam? Att äta gott? Vi uppskattar gäster som är besvärliga, bara det vet vad de vill. Vårt hjärta tillhör de besvärliga gäster som tänker sig länge för innan de gör sin beställning. En illa genomtänkt beställning kan betyda att restaurangen förlorar en gäst. För det är ju så att en restaurang inte är bättre än den sämsta måltid som en gäst blivit serverad där´."
Bon appetit
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar