lördag 23 november 2013

"Vid sina sunda vätskor"...eller osunda metoder...

Vad är sunt och vad är osunt? Vad är normalt och vad är onormalt. Jag har skrivit om det här i ett antal gånger förr och det skadar inte heller att ännu en gång upprepa min ståndpunkt på det här området,  Jag ser i mitt dagliga arbete hur folk förändras och hur folks livsstil brutalt förstörs genom bland annat deras kostvanor och deras inställning till vad som är sunt eller osunt. Jag ser också människor som på andras olyckliga kostvanor skapar sig goda affärer och, som sagt, "förtjänar" pengar på andras olycka, och det jag då ser är att dessa extremister som utövar sina hokkus pokkus metoder verkar inte ha den ringaste aning om vad det egentligen håller på med.

Sunt för mig är att leva efter principen om att äta normalt, motionera normalt. AJ ja, vad är normalt då... Normalt det är att äta allsidig kost på riktiga råvaror, hemlagat, handgjort, tre gånger om dagen, till jämna och fasta tider på dagen och med stor vikt på portionsstorleken, det är redan så många gånger tekniskt och fysiologiskt bevisat att inga motargument kan skingra den slutsatsen.

Jag kan inte och säkerligen också vill inte förstå varför de på den senare tiden dykt upp en skara underliga och synnerligen tveksamma metoder som dessutom vill hävda sig som läkekonstens underbarn och naturmedicin...? Metoden Ayuverdal där man genom av att se på personen i fråga eller genom massage kan förutse levnadsvillkor och fastslå kostråd på basen av det här är ju rena rama rappakaljan och verkligen hokkus pokkus, eller att man går till en kinesiologisk undersökning och får fastslått att man har mag och tarmbesvär bara genom av att man blir masserad eller känd på låret är ju också det rena rama bullskiten och det värsta av allt är att så många låter sig luras tro att det blir friska av metoderna bara det får kosta lite, men verkligheten har visat sig vara en helt annan.

Dessa metoder och råd skulle inte vara så misstänkliggjorda om det hade varit för deras ärlighet, charm och mångåriga kunskap man skall besitta för att klara av den här slags bedömningar på folk, men faktum är att dessa kost och livsstils råd är mera än bara flummiga och ospecifika, de är nästan på snudden till groteska och det ironiska i det hela är att de saknar en fullständig utbildning, Eller jadå, utbildning och utbildning, de har genomgått en snabbkurs på ett eller annat ställe och får sedan ett diplom varefter det huvudstupa direkt kan kalla sig för "Licensierade" kostrådgivare eller näringsterapeuter...Jo jo, licens kan man skaffa sig nuförtiden nästan var som helst det är bara att gå en kvällskurs så är man licensierad upp till öronen men lika okunnig för det...medan utbildning och yrkeskunskap får man bara genom mångåriga studier och vägledning. Ett varningens finger vill jag lyfta mot dessa råd. HMM. Jag har några i min närmaste vänkrets som blivit anfallna av dessa "hyperextrema metoder" och INGEN, jag påpekar och vill uttryckligen poängtera detta att INGEN och då menar jag faktiskt INGEN av vännerna blivit det minsta lilla friskare eller sundare i sina kostvanor. Tvärtom, de har grävt sig djupare ner i kostdiket och närmast ramlat in i ett dietkärr utan mål och mening och det bara för att de senare efter en tid kunnat konstaterat att metoderna inte hade någon som helst varaktig effekt.

Det som också är mycket illa är hur dessa metoder skall tillämpas, man ombedes lämna bort eventuella mediciner man fått genom sina läkarbesök och det är ingen som vet vad slags effekter eller symtom det medför att så radikalt lämna bort utskrivna läkemedel, Ja men visst, många kanske äter allt för många läkemedel, men skall du så här radikalt lämna bort alla läkemedel som dessa två metoder jag redan nämnt
vill framhålla, och det här dessutom helt utan en legitimerad läkarens inblandning eller kontroll verkar nog närmast som en säker dödsfälla för mig.

Naturmedicin i all ära men då vill jag också påpeka att naturmedicin aldrig i sin grundform var tänkt att grundlura folk på pengar. Min uppfordring till alla som utan läkarvetenskapligt yrkeskunnande och utbildning men genom suspekta diplom anser sig vara legitimerade kostrådgivare eller näringsfysiologer är att de skall tänka noggrant över vad det är de försöker erbjuda folk, man förändrar folks kostvanor till något onaturligt och förvränger folks medvetande till något suspekt som får fatala följder i längden. Vi kommer att få folk med en ny folksjukdom. nämligen Kostorektiker...om vi fortsätter på den här vägen.

Inga kommentarer:



Vetenskapen om mat och dryck innehåller mer beundran än det flesta andra yrken. Att laga ärlig mat på äkta råvaror har blivit till ett begrepp, och en livsstil för många. Min matfilosofi är den att maten skall vara ärlig, uppriktig, smakfull och ha en egen klar identitet, och det får den bäst igenom äkta råvaror nära dig och din region. Att uttrycka den renhet, färskhet, enkelhet och etik som man vill förbinda med sin egen region klarar bara de närodlade av.

Missförstådd eller smaklös mat är det tristaste jag vet och helfabrikat eller färdigmat hör inte hemma i mitt kök. Jag är endast och enbart vän av ärlig och ren mat och en aktiv förespråkare för det lokalodlade, den kort resta maten, och i det förhållandet finns det inga genvägar för mig, inte ens i form av en ursäkt
. Råvaran finns ju där du finns så ta vara på det tillfället, för ärligare än så kan maten inte bli. Claus Meyer har sagt om den nya nordiska maten att den skall vara: Lätt att laga, lätt att hitta, lätt att ha råd med och lätt att älska. Det här är några fundamentala egenskaper i hans och min mat filosofi. Välkomna med in i den gemenskapen. © Christian Tikkanen