torsdag 6 februari 2014

Med gastronomiska förtecken ... en god historia med ett smått sorgligt slut.


Jag minns det som igår, den varma sommardagen med en stilla bris som svepte in över land och en klar blå himmel som förebådade vackert väder i flera dagar, och att därmed var också sommaren glassens högtid. Det är det här som är upptakten till den euforiska känsla och det smått hypnotiska tillstånd man så väl känner igen sig i just med att äta glass. Alla har vi känt av den lycka en kall glass skänker och ger oss under sommarens allra hetaste dagar, och ingen har väl någonsin tackat nej till en portion glass, när det väl bjudits, och för en del är till och med glassen så helig att den äts även under vinterhalvåret o ansett väder och vind.

Året var 1928 då Oy Jakobstads Glassfabrik, senare känd som Sun Ice, inledde sin verksamhet i Jakobstad och jag tror att då ännu visste inte bröderna Sundell om hur stor nationell uppmärksamhet deras glass skulle få, det var något man så småningom nog skulle upptäcka. Sun Ice glass blev med tiden allt mer känd bland folk och blev faktiskt också folkets favorit nummer ett, Sun ice varumärket blev till sist även symbolen för glassarnas glass och enligt min mening också en nationell gastronomisk matskatt och därmed en nationell ägendom.

Ni måste ursäkta mig för att jag ger utryck för mina känslor i detta fall, men tyvärr, för att säga det milt, så gick en bit gastronomisk historia och ett kullinariskt arv i graven när Sun ice övertogs av den stora jätten i livsmedelsindustrin, Saarionen Oy.

Året är 1997 då Saarioinen Oy köper glassfabriken Oy Sun Ice Ab. Varefter Sun Ice säljs vidare till Ingman foods. Det är den dagen ett unikt glassrecept i Jakobstad går förlorat och som jag redan nämnde en historiskt värdefull smak, en kullinarisk matskatt går i graven. Det finns säkerligen många ursäkter och orsaker till varför man sålde bort glassfabriken, och förmodligen även godtagbara orsaker till varför, men inget är ursäktbart eller ens förlåtbart när det gäller Saarioinens och Ingmans fumlande och hantering av en så värdefull nationalskatt som Sun Ice, den smaken man på Jakobstads glassfabrik lyckades avla fram genom ett mycket exklusivt och förhoppningsvis, patenterat recept, var så unikt att det egentligen aldrig borde fått komma ens i närheten av någon stor livsmedelsindustri.

Nu kan vi bara försöka minnas den tiden genom dagens glassutbud och  på något slags drömaktigt vis förnimma den smak vi blev uppvuxna med i Jakobstad under ledning av Jakobstads Glassfabrik och när vi väl vaknar upp ur den drömmen konstaterar vi bara att dagens glassar, vems de än måtte vara, är långt ifrån lika smakfulla som Sun Ice glassen var. Om nu någonting ens kan vara till en liten tröst så skulle det kunna vara det att den glassen med sin unika smak har etsat sig fast i så många människors minnen att den svårligen kan glömmas. Vi minns dig än i dag som den du var, världens godaste glass, den om någon hade platsat i Slow foods Smakernas ark, men nu är det dock nog mera: Jakobstads glass Rest in peas !!?

Inga kommentarer:



Vetenskapen om mat och dryck innehåller mer beundran än det flesta andra yrken. Att laga ärlig mat på äkta råvaror har blivit till ett begrepp, och en livsstil för många. Min matfilosofi är den att maten skall vara ärlig, uppriktig, smakfull och ha en egen klar identitet, och det får den bäst igenom äkta råvaror nära dig och din region. Att uttrycka den renhet, färskhet, enkelhet och etik som man vill förbinda med sin egen region klarar bara de närodlade av.

Missförstådd eller smaklös mat är det tristaste jag vet och helfabrikat eller färdigmat hör inte hemma i mitt kök. Jag är endast och enbart vän av ärlig och ren mat och en aktiv förespråkare för det lokalodlade, den kort resta maten, och i det förhållandet finns det inga genvägar för mig, inte ens i form av en ursäkt
. Råvaran finns ju där du finns så ta vara på det tillfället, för ärligare än så kan maten inte bli. Claus Meyer har sagt om den nya nordiska maten att den skall vara: Lätt att laga, lätt att hitta, lätt att ha råd med och lätt att älska. Det här är några fundamentala egenskaper i hans och min mat filosofi. Välkomna med in i den gemenskapen. © Christian Tikkanen