Ett gastronomiskt porträtt över Finlands största kompositör i anledning av hans 150 års jubileum.
AINOLA
OCH OMVÄRLDEN
På Ainola hade man ingen egentlig gästbok. Minnen av
de otaliga besöken har dock bevarats på många andra sätt, t.ex. i olika
gratulationer, som dedikationer på skivfodral och till och med i form av
anteckningar under stolar. Detaljerade anteckningar om berömda gäster på Ainola
finns i barnsköterskan Aino Karis omsorgsfullt förda dagbok. Besöken påverkade
ju på ett konkret sätt också hushållsarbetena, och Kari antecknade även vad
gästerna hade serverats.
Sångerskan Marian Anderson (1897–1993)
som besökte Ainola 1933 minns sitt besök så här: Jag sjöng några av hans
sånger för honom, och när jag var klar steg han upp, stegade fram till mig och
omfamnade mig ömt. ”Mitt hus är för anspråkslöst för er”, sade Sibelius och ropade
sedan till hustrun med hög röst: ”Inget kaffe utan champagne!”.
Violinisten Isaac Stern
(1920-2001) besökte Ainola åtminstone två gånger. År 1951 kom han till Ainola
för att tillsammans med kompositören sätta sig in i violinkonserten. Till en
början hade Stern bara tänkt spela delar av konserten så att säga på prov, men
det slutade med att han spelade hela konserten medan Sibelius ibland
ackompanjerade honom på pianot. Värden och gästen kom så bra överens med
varandra att besöket drog ut på tiden längre än planerat, och Isaac Stern
tvingades hyra ett flygplan för att inte missa sin nästa konsert i Paris. I
september 1997 besökte Stern Ainola för sista gången.
Tidvis fick familjen Sibelius också spela ett
slags inofficiella statliga ”värdar”, eftersom Ainola var ett av målen under
flera statsbesök. I samband med besöket av kung
Gustaf V 1925 inviterades Aino Sibelius till drottningens följe. På Ainola
finns ett foto av händelsen signerat av drottning Viktoria. Ainola är
fortfarande ett populärt mål vid statsbesök. På plats kan stämningen bli mycket
inofficiell och hemtrevlig när det visar sig att den officiella gästen
personligen är intresserad av Sibelius och Ainola.
Utländska gäster på Ainola under olika årtionden:
Pianisten Wilhelm Kempff, 1922
Sångaren Marian Anderson, 1933
Kapellmästaren Serge Koussevitzky och Boston
Symphony Orchestra, 1935
Pianisten Harriet Cohen, 1936
Fotografen Yusuf Karsh, 1949
Sångaren Elisabeth Schwarzkopf, 1951
Kapellmästaren Sir Thomas Beecham, 1954
Violinisten Yehudi Menuhin, 1955
Kapellmästaren Eugene Ormandy och Philadelphia
Symphony Orchestra, 1955
Kompositören Igor Stravinskij, 1961
Sångaren Jussi Björling, 1965
Violinisten Oleg Kagan, 1965
Violinisten David Oistrah, 1965
Kompositören Aram Hatshaturjan
Pianisten Emil Gilels
Violinisten Viktoria Mullova, 1981
Filmregissören Woody Allen,
Japans kronprins Akihito (senare kejsare
Hirohito) och prinsessan Michiko, 1985
Det berättas att när den unge fru Aino Sibelius hade
frågat sin man om dennes önskemål om mat, hade Jean Sibelius svarat:
"Champagne och ostron!" Men i hemmet på Ainola bestod vardagsmaten
ofta av gröt, griskött och kokt potatis. Paret Sibelius var också mycket
förtjusta i både grönsaker och rotfrukter, Aino Sibelius skapade redan i ett
tidigt skede en egen köksträdgård på tomten varifrån det mesta i grönsaksväg
inhämtades och som man kunde njuta av både till vardag och fest. Till helgerna
åt man ofta kalvstek och ärter.
Det har gått många spekulationer i vad slags mat Jean
Sibelius egentligen tyckte om och man har ganska enkelt kunnat avfärda en del
av dessa spekulationer med hjälp av Husan Aino Karis omsorgsfullt skrivna
dagbok och Köksan Helmi Vainikainen som bägge levde och bodde tillsammans med
Jean och Aino Sibelius i närmare 60 år, och var det någonting dessa två kvinnor
visste mera än någon annan, Aino Sibelius undantagen förstås, så var det just
precis vad paret Sibelius och speciellt Jean Sibelius tyckte om för slags mat.
Köksan Helmi, i Sibelius familjen även kallad
"Hellu" visste mycket väl vad slags mat Jean önskade sig vid
festligare tillfällen i hemmet, det var fram för allt fågel och gräsand som
dessutom var Jeans älsklingsmat näst efter ostron. Köksan "Hellus" ödmjukhet och
professionalism inför matlagningen i den Sibeliuska familjen kände inga gränser
och många gånger hänvisade Jean Sibelius själv sina gäster till att fråga av
just "Hellu" Helmi om hur den så goda maten blivit tillredd med orden
att: "fråga Hellu hon vet svaret".
I ett brev till Linda Boldeman nämner också Aino Sibelius
att kompositören tycker mycket om sötsaker och det hände inte sällan att
"Hellu" hade stoppat undan ett stycke kinuskitårta för Jean då han
hade för vana att ta en liten whisky grogg tillsammans med en liten bit
kinuskitårta innan han lade sig till sängs. Och som han själv i ett otal gånger
hade nämnt det för just "Hellu" -"så är detta världens
bästa kombination"- Sibelius tyckte också mycket om fyllda
tarteletter, både salta som söta.
Sibelius älskade också all slags vilt och var mycket
förtjust i bland annat älg och skogsfågel som sedan köksan Helmi fick äran att
lägga beslag på med sin ypperliga kökskunskap. Sibelius älskade också att själv
komponera ihop passande drycker till alla festligare måltider, någonting som
Aino Sibelius lär ha bekräftat till Helmi, -"Dryckerna får Jean
bestämma själv det gör han ju så strålande"-.
Så här beskriver Helmi "Hellu" själv sitt
arbetsförhållande hos familjen Sibelius: -"Först var det kaffe vid
niotiden, sedan vid tolvtiden var det frukost och sedan var det kaffe mellan
två och tre och sedan var det middag, en riktigt rejäl middag vid
fem-sexsnåret. Och professorn vakade ofta om nätterna och gick och lade sig när
vi steg upp. När barnen höll på med eget komponerande och skapade så fick han
ingen arbetsro på dagen och arbetade på natten och sade att tankarna har en
mycket större flykt nattetid"-.
-"Nå sedan sade han ibland att nu skall han
vaka så att lägg fram något dit. Och han hämtade nog också själv från
skafferiet och sedan kokade han, han hade en sån där, kaffemaskin kallade man
det, den hade hämtats från utlandet och han kokade mycket starkt kaffe med den"-.
Helmi Vainikainen anställdes
som barnsköterska till Ainola i november 1907, eftersom de första valen av
tjänstefolk inte visade sig vara lyckade. Vainikainen hade tidigare arbetat på
Halosenniemi som kokerska, och snart gjordes hon även till den självskrivna
härskaren i Ainolas kök. Vainikainen arbetade på Ainola ända till 1960-talet.
Man åt i allmänhet vanlig husmanskost på Ainola, men
för festmåltider fick Vainikainen laga som sitt bravurnummer fågelstek som var
Sibelius älsklingsrätt efter ostron. Näbben skulle vara upp och huvudet
poetiskt placerat på stekfatet. Måltidsdrycken var rödvin, märkena var till
exempel Chateau Paveil de Luze och Pontet-Canet.
Man satte värde på Vainikainen, och hon fick
löneförhöjningar allteftersom Sibelius ekonomiska situation förbättrades. Den 9
juli 1945 anordnade man en ståtlig 60-årsfest åt kokerskan på Ainola Enligt
husan Aino Kari höll Sibelius ett fint tal för kokerskan: "Detta är
inte ett köpmannahem och inte heller ämbetsmannahem utan ett konstnärshem och
Helmi har alltid förstått innebörden av det så bra".
Husan Aino Kari kom till
Ainola sommaren 1911 och lämnade sitt arbete efter 57 års tjänst i en ålder av
75 år. Kari blev Ainolas "andra Aino". Till hennes uppgifter hörde
att hålla hemmet snyggt, sköta tvätten och till exempel se till att det alltid
fanns tillräckligt med vassa blyertspennor på kompositörens arbetsbord
Så här beskriver Aino Kari hur hon hamnade hos paret
Sibelius.
"Heidi hade just blivit född och Ruth kom
till mig för att be om jag kunde komma och hjälpa för en tid med hushållet. Jag
hade just gått ut folkhögskolan och jag verkade som affärsbiträde och visste
inte riktigt om jag kunde fara, men jag lovade ändå att komma som tillfällig
hjälp. Detta hände år 1911, och när jag gick bort från Ainola var det redan år
1968. Sådan var alltså min tillfälliga hjälp".
I folkhögskolan hade jag fått ett speciellt
intresse för sång och som en ung flicksnärta sjöng och skränade jag dagen i
ända i mitt arbete. Professorn (Kari kallade Sibelius för professorn från och
med utnämningen år 1916) kom en gång till mig och bad att om jag skulle låta
bli att sjunga.' Nå den dagen gick, men snart kom jag inte mera ihåg det, utan
sjöng i rummen. Då hördes en gång från ett annat rum en stram knackning med
käppen… och då förstod jag att det är igen det där det är frågan om. Och sedan
kom jag ihåg. Jag sjöng utomhus och i bastun och än här och än där."
På Ainola höll Aino Kari dagbok ur vilken det har
publicerats bara några utdrag från krigstiden. Dagboken är ett enastående
dokument där det till exempel framgår vilka personer som besökt Ainola på en
viss dag.
Aino Sibelius ( i mitten)
tillsammans med sina två bästa och viktigaste hjälpredor, till vänster
kokerskan Helmi Vainikainen och till höger på bilden husan Aino Kari. Aino
Sibelius ansvarade för de dagliga sysslorna, för måltiderna och besöken. Hennes
viktigaste hjälpredor var husan och barnsköterskan Aino Kari samt kokerskan
Helmi Vainikainen, som båda arbetade hos familjen i närmare 60 år.
Till sist många gratulationer till Oslo Filharmoniska Orkester som i år 2015 tilldelats i Norge Sibeliuspriset för sin stora insats med att främja och göra Finlands nationalkomponist ännu mera känd.
Festmiddagen på den Finska ambassadörens Residens för Oslo filharmoniska orkester var följande:
150 års
jubileums festmiddag
Aperitif:
Champagne vid ankomst
Skaldjursfat
med räkor, musslor och sallad
Smördegsinbakad
lax med kaviarsås
Kyckling och
honungsmelon på rukkola bädd och nordisk pesto
Trattkantarellpaj med sallad och hovmästardressing
Varmmat:
Grisstek med fest sås och klyftpotatis
Grönsaksgratäng
Dessert:
Kinuski bakelser
med svan dekor (Tuonelas svan)
Kaffe
Bon appetit
In
memory of Jean Sibelius 150 year
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar