
I riktigt gamla dagar fören norden blev kristet, var den gängse uppfattningen att man kunde hämta styrka från djuret med att dricka eller äta djurets blod. Så populärt var det att inte ens en gång fruktan för att evigt brinna i helvetet kunde få dem till att följa den konservativa kristna anmodan om att sluta äta blodpudding, blodkorv och blodbröd (Svartbröd). På andra håll i världen är blod fortsättningsvis en levande del av matkulturen, i Mongol och bland Massajerna i öst Afrika är blod både mat och en rituell dryck. PÅ många håll i världen bland nomader, är tappning av blod från levande djur en oumbärlig och förnybar källa till liv och ser vi på lite närmare håll så äter man fortsättningsvis i England i 2019 den så kallade ”black pudding” blodpuddingen till frukost. Blodet har med andra ord inte dött bort, men det har inte heller återupprättats här hos oss i det kalla nord, här var det kunde bidra till både värmande som smakfulla kulinariska fröjder utan att för den skull verka osympatiskt eller skräckinjagande.

Blodpudding och blodkorv förekommer i många gamla nordiska kokböcker och jag vågar påstå att det är dags att damma av dessa gamla kokböcker och använda oss av den klokskap de innehåller, gamla kunskaper bör återupplivas så vi behåller färdigheterna med att laga allsidig, hälsosam och god mat, på så vis kommer vi också inpå herr Benoits domäner där blodet och inmat har en, om inte central roll, men likafullt en betydelsefull sådan, det blir kanske lite fel och aningen orättvist mot herr Benoit säga att hans korvar och puddingar kan i ljuset av gamla nordiska kokböcker verka mer nordiska än Parisiska, vad vet jag, men ett är säkert, vi har all anledning följa hans exempel, och inte minst lära oss att igen börja använda allt på djuret, ”nose to tale” så att säga, men det återkommer jag till i ett annat inlägg.
Källhänvisning:
Mat från Norge
Författare:
Joacim Lund
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar