måndag 12 september 2011

Varför detta tjat om kostråd

Jag har alltid framhållit att man skall äta vad man själv vill och så länge man mår bra av det är det det bästa kostråd man kan ge. Jag blir alltid lite förbannad över alla dessa olika kostråd som alla en efter annan profilerar sig som det bästa och det enda förnuftiga alternativet. Någon menar att man skall äta mera fett, åter andra att man skall äta mindre fett osv osv. Det här med kosten och hur vi borde leva ser ut att ha blivit den moderna människans last. Och för många av oss ter det sig också så att maten blir till en slags belastning mera än en njutning. Varför har det blivit så ?


Jag vågar med hedern i behåll påstå att allt för många av oss, ja tyvärr, de flesta av oss, har blivit offer för den så kallade industrimaten, alla dessa hel och halvfabrikaten. Jag tror att jag nämnt det någon gång tidigare att våra smaklökar har blivit bedövade av den konstgjorda smaken som tyvärr är industrimatens främsta ingrediens. Vi har också enligt min mening blivit allt för bortskämda med att inte behöva göra nästan någonting i det egna hemmet och köket, annat än att starta mikron. Det här är grunden till att vi moderna människor idag förlitar oss till en hel del olika kostråd, råd som vi egentligen hade klarat oss helt utan.

Hade vi bara gjort lite andra val och prioriteringar och dessutom unnat oss lite mera tid till att göra maten själv, ja faktiskt, jag menar det, tagit den visdom och rikedom som dina och mina föräldrar en gång fört vidare till både dig och mig i form av den uppfostran det gett oss så kanske vi hade kunnat undvika den här så allt för synliga nyhjälplösheten och den "fettmakris"som är mångas vardag. Vi har blivit så bortskämda och lata att dagens kroppar skriker efter råd, och inte är det underligt heller. Allt för många har ett sittande jobb i dag och allt för många av dessa som sitter äter även urusel mat, inte underligt att de blir feta och får följd sjukdomar. En professor vid Karolinska institutet sade en gång att hennes motto var "sluta banta och börja leva" och tänker vi efter så innehåller det uttalandet en hel del visdom.

Min förargelse över alla dessa kostråd har en grund, och det baserar jag på den kritik som kostråden själv riktar och för mot sina konkurrenter, det är illavarslande och dessutom helt oprofessionellt handlande, det sätter konsumenten eller patienterna, (om man nu kan kalla dem för det), i ett prekärt läge och så kan man omöjligen veta vad som är fakta, sanning eller lögn. Konsumenten hamnar i ett slags "testpilots" läge där ingen lösning är hållbar och inga handlingar effektiva. Man hamnar i ett slags hälsoträsk eller ett kostdike varifrån det är så svårt att kravla sig upp då man hela tiden faller tillbaka att till sist så ger man helt enkelt upp. Kostråd i all välmening, men nog verkar det ibland som om man inte riktigt själva har på klart vad man sysslar med bland alla dessa rådgivare och så täcks man dessutom ta betalt för sina råd. Det är besynnerligt hur vi nutidsmänniskor har fjärmat oss så grundligt från den grundläggande princip som håller oss levande, nämligen maten, kosten, måltiden, födan, ja, kalla den vad man vill men förutsättningen för vår existens är den det oaktat. Tänk på uttalandet "sluta banta och börja leva", tänk på det som en invitation till att göra någonting själv av livet ditt i stället för att låta andra välja för dig hur du skall leva, det är de det handlar om.

Vår inställning till maten, kosten, måltiden, ja hela sammanhanget har närmast kollapsat just av den anledningen att vi slutat bry oss, vi håvar i oss osund mat eller inget alls och så skyller vi på tidsbrist som om den var den där största boven samtidigt som vi vill glömma bort att det är vi själva som är den största boven och skaparen av hela detta drama. Tre ord som vi borde lära oss förstå igen är: sunt förnuft, prioriteringar och attityder, (SPA).



HMM!


Bon appetit

Inga kommentarer:



Vetenskapen om mat och dryck innehåller mer beundran än det flesta andra yrken. Att laga ärlig mat på äkta råvaror har blivit till ett begrepp, och en livsstil för många. Min matfilosofi är den att maten skall vara ärlig, uppriktig, smakfull och ha en egen klar identitet, och det får den bäst igenom äkta råvaror nära dig och din region. Att uttrycka den renhet, färskhet, enkelhet och etik som man vill förbinda med sin egen region klarar bara de närodlade av.

Missförstådd eller smaklös mat är det tristaste jag vet och helfabrikat eller färdigmat hör inte hemma i mitt kök. Jag är endast och enbart vän av ärlig och ren mat och en aktiv förespråkare för det lokalodlade, den kort resta maten, och i det förhållandet finns det inga genvägar för mig, inte ens i form av en ursäkt
. Råvaran finns ju där du finns så ta vara på det tillfället, för ärligare än så kan maten inte bli. Claus Meyer har sagt om den nya nordiska maten att den skall vara: Lätt att laga, lätt att hitta, lätt att ha råd med och lätt att älska. Det här är några fundamentala egenskaper i hans och min mat filosofi. Välkomna med in i den gemenskapen. © Christian Tikkanen