fredag 3 februari 2012

Helstekt renfilé, morötter, sparris och svartrot serverat på silverfat






Helstekt renfilé på en bädd av morötter och grön sparris
tryfferade svartrötter och stekta kantareller, persiljerotspuré 
och hasselbackspotatis med plommon-fikon sås 

Stek Renfilén hel i stekpanna under några få minuter, lägg det i folie och låt det vila på köksbänken i ett par minuter. Morötterna har du skalat och tärnat i små tärningar och förvällt på förhand. Sparrisen har du skärt i korta bitar. Hasselbackspotatisen kan du laga långt på förhand så behöver du endast lägga största uppmärksamheten på att lycka smed renfilen som inte får bli överstekt för då blir den både torr och intetsägande. Såsen gör du på stekskyn du får när du sköljer ur pannan, skyn silar du i en kastrull oxh tillsätter lite rödvin, finskuren plommon och fikon och låter det hela koka ihop en stund fören du häller i ca ½ dl grädde och låter det tjockna något. Lycka till. Och komj ihåg man får alltid fråga mig om det är något man missat eller funderar över.

God helg till alla


Bon appetit

4 kommentarer:

Christine sa...

Hej! Kikar in här lite då och då. Tycker om din matfilosofi, bloggen är vacker och beghaglig i sitt uttryck o jag knycker ofta lite inspiration från dig!

Christine, som studerar Kulinarisk Kock och Måltidskreatör-programmet vid Grythytte Akademi

Christian Tikkanen sa...

Hej Christine!
Tack för att du tittar in och hoppas att det kan vara till någon hjälp för dig att surfa in här på min blogg, och lycka till med dina studier, och det skall du veta att kunna studera på Grythyttan det är någonting alldeles speciellt och värdefullt, när man har studerat där brukar hela världen som arbetsfält öppna sig, lycka till. Jag vet vad Grythyttan är och vad det står för, jag besöker varje år grythyttan gästgiveri och måltidens hus under några dagar om hösten när det ordnas måltidsdagar och kokboksdagen och nu i år lär det bli någonting helt nytt av måltidens-kunskaps-dagar när man döpt om dem till aptitum-dagarna. Jag kommer till Grythyttan då igen till hösten. Hälsa alla studerande där att ni gör alla en stor insats genom era studier och att det är ni unga kockar som är ryggraden i det moderna måltidsskapandet, det skall ni vara väldigt stolta över, som sagt lycka till med dina studier, och surfa in här så mycket du vill och kan. H: Christian.

Christine sa...

Tack! Välkommen till Hyttan till hösten! Christine

Christian Tikkanen sa...

Tack själv, vem vet kanske vi stöter på varandra där då. Det studerande brukar ha tävlan i måltidsupplägg under dessa dagar så vem vet...



Vetenskapen om mat och dryck innehåller mer beundran än det flesta andra yrken. Att laga ärlig mat på äkta råvaror har blivit till ett begrepp, och en livsstil för många. Min matfilosofi är den att maten skall vara ärlig, uppriktig, smakfull och ha en egen klar identitet, och det får den bäst igenom äkta råvaror nära dig och din region. Att uttrycka den renhet, färskhet, enkelhet och etik som man vill förbinda med sin egen region klarar bara de närodlade av.

Missförstådd eller smaklös mat är det tristaste jag vet och helfabrikat eller färdigmat hör inte hemma i mitt kök. Jag är endast och enbart vän av ärlig och ren mat och en aktiv förespråkare för det lokalodlade, den kort resta maten, och i det förhållandet finns det inga genvägar för mig, inte ens i form av en ursäkt
. Råvaran finns ju där du finns så ta vara på det tillfället, för ärligare än så kan maten inte bli. Claus Meyer har sagt om den nya nordiska maten att den skall vara: Lätt att laga, lätt att hitta, lätt att ha råd med och lätt att älska. Det här är några fundamentala egenskaper i hans och min mat filosofi. Välkomna med in i den gemenskapen. © Christian Tikkanen