lördag 23 mars 2013

Memman till påsken, ett Finländskt matäventyr

Det är när man bott utomlands i en längre tid och kommit bort ifrån den Finländska mattraditionen och matkulturen som man får en stark känsla av längtan till den och också samtidigt börjar förstå andra medmänniskors ganska så besjälade och något fanatiska hållning till den. Våra matvanor är skapade ur det förutsättningar vi levt med under århundraden och den Finländska matkulturen är lite säregen på så vis att den är präglad av en mångsidighet som har en djup förankring i våra närmaste grannar.

Vi har influenser från det ryska köket, och vi är väl införstådda med den Svenska måltidstraditionen samtidigt som vi hela tiden också skapar något eget, något slags mellanting mellan det västerländska och österländska.  Och så kan man nog säga att vi är av den orsaken väldigt lyckligt lottade också. Om nu sedan memma är ett faktum av det här olika matkulturernas samverkan eller ett resultat av en matkulturell krock skall vi låta vara osagt, men memman har kommit för att stanna och vem vet, kanske memman är ett hopkok av kärringar på Blåkulla, ett raketbränsle för påskkärringarna  att susa ut på nya matäventyr med. Men som sagt, i alla fall:


Påsken är ett gott exempel på en av Finlands unikaste måltidstraditioner, vi firar påsk som alla andra gör det, med att äta påskägg gjorda på choklad, och om sanningen skall fram så tycker jag att det Finländska påskägget från Fazer är det allra bästa, dessutom mycket unika när det är gjorda på en speciell chokladmassa som pressas in i ett riktigt hönsägg. Man äter också fisk på långfredagen och påskalammet som enligt den judiska traditionen skulle ätas på skärtorsdagen äter man i varje fall en gång under påskhelgen. Allt det här är någonting vi har gemensamt med andra land. De som vi däremot är totalt ensamma om är att äta memma till påsk. Det finns folk i utlandet som får sig tillsänt memman just därför att det vill njuta av påsken så som det varit vana att göra det från barnsben, och det finns folk som aldrig i livet skulle klara sig utan memman till påsk, och så finns det till och med de som kräver en stunds stillhet för att kunna njuta av denna kulinariska rätt. Man kan säga att för många är memman en slags nationalsymbol under påsken.

Memman: ett ihop kok av malt, rågmjöl, sirap och socker som sedan gammalt av skulle serveras ur näveraskar (näverrivor) gjorda på riktig björknäver, var och är någonting så Finländskt och unikt i matväg att bara en äkta finländare kan förstå innebörden med rätten.
Memman hör det Finländska påskfirandet till och är minst lika viktig för alla Finländare som surströmmingen är för varje Svensk under midsommarfirandet. Och även om jag aldrig riktigt haft ett så speciellt begär till memman, ens hemma i Finland under påsken, så måste jag nog ändå medge att de gånger vi får Finländskt besök under påsken till Norge så har nog memman haft en mycket framträdande roll vid matbordet, det blir kort sagt ingen påsk utan varken memma eller påskägg.

 Glad påsk till er alla.


Bon appetit

2 kommentarer:

Elisabeth sa...

Hej Christian!
Vilken fin och intressant Blogg du har!
Jag är ju ingen Kock men väldigt matintresserad och lagar mycket mat bara med riktigt fina Närproducerade Ekovaror.
Ett av mina stora intressen är Sylter, Safter, Chutney osv. som jag gör på saker jag plockar själv.
Fisk är min stora passion och bor här i Lysekil så inga problem att hitta fina varor här inte.
Läste just att du arbetar på Finländska Ambassaden i Oslo.
Lite roligt för jag har mycket kontakt med Anders Wegh som jobbar på Svenska Ambassaden i Oslo. Har träffat honom genom matgruppen "Bittra Kockar" och sedan har vi hållit lite kontakt.
Skriver till honom om jag behöver lite extrahjälp ibland!
Ser att du har massor med fina fiskrecept och skall "lusläsa" ALLA!
Många Mathälsningar!
Elisabeth Gränström!

Christian Tikkanen sa...

Tack för den fina kommentaren,jo jag känner till Anders, världen är bra liten. men sällan att jag hinner träffa honom eller ens tala med honom fast vi är så nära varandra på våra arbetsplatser. Har själv jobbat som kökschef i Norge nu i 16 år varav 6 år är på Ambassaden. Lysekil nära smögen, där har du verkligen en hel del att ösa ur havet då, själv har jag varit i Smögen ett antal gånger på hummersafari genom Gastronomiska akademien så jag vet att skagerak har en hel del gott att bjuda på. lycka till med fiskeriet och recepten.



Vetenskapen om mat och dryck innehåller mer beundran än det flesta andra yrken. Att laga ärlig mat på äkta råvaror har blivit till ett begrepp, och en livsstil för många. Min matfilosofi är den att maten skall vara ärlig, uppriktig, smakfull och ha en egen klar identitet, och det får den bäst igenom äkta råvaror nära dig och din region. Att uttrycka den renhet, färskhet, enkelhet och etik som man vill förbinda med sin egen region klarar bara de närodlade av.

Missförstådd eller smaklös mat är det tristaste jag vet och helfabrikat eller färdigmat hör inte hemma i mitt kök. Jag är endast och enbart vän av ärlig och ren mat och en aktiv förespråkare för det lokalodlade, den kort resta maten, och i det förhållandet finns det inga genvägar för mig, inte ens i form av en ursäkt
. Råvaran finns ju där du finns så ta vara på det tillfället, för ärligare än så kan maten inte bli. Claus Meyer har sagt om den nya nordiska maten att den skall vara: Lätt att laga, lätt att hitta, lätt att ha råd med och lätt att älska. Det här är några fundamentala egenskaper i hans och min mat filosofi. Välkomna med in i den gemenskapen. © Christian Tikkanen