onsdag 30 mars 2016

Finland-Suomi 100. Finsk mat designe. Aalto, Sibelius, Fazer. Nationella och internationella symboler för Finland.



(Markering av att Finlands 100-års jubileum 2017 är i gång, prototyp av residensbakelsen 2017 är publicerad
Designe Alvar Aalto,  Fazer choklad i bakelse med Sibelius "Tuonelas svan" Finlands nationalfågel och landets självständighets symbol).


© Christian Tikkanen




(Suomi-Finland bakelsen, Sockerbakelse fylld med äppelsylt, varvad med hallonfromage, toppad med vaniljganache, färska blåbär och stänk av havtornskräm. Residensets officiella bild av Suomi-Finland 100). 

© Christian Tikkanen


År 2017 är det 100 år sedan Finland blev självständigt. Ett 100-års jubileum som hoppeligen kommer synas och märkas överallt. Redan nu är planeringen av festligheterna för det officiella Finland i full gång och jag hoppas verkligen att Finlands 100:de självständighetsdag också kommer synas på den gastronomiska fronten genom innovativa och märkbart synliga livsmedelskreationer och inte blir till någon liten knapt märkbar accessoar i stil med den man visade upp under Jean Sibelius officiella 150 års jubileum där endast en liten pastill och en kokbok beskrivande restaurangnotor företrädde den officiella bilden av det kulinariska i firandet av Jean Sibelius 150 år, man hade helt enkelt glömt bort en av det historiskt viktiga detaljerna, den kulinariska biten i Sibelius firandet, vilket enligt min mening verkligen var synd. 

Jag hoppas innerligen att den samlade eliten av gastronomer och kökschefer landet runt tar sig kraftig i kragen tillsammans med företrädare för det officiella Finland och lägger all sin prestige, styrka och makt i att förverkliga mera en bara en liten pastill för att visa upp landet som en 100 årig självständig stat. Jag vill se mera än bara en liten halvhjärtad prestation, jag vill se något stort och mäktigt, jag vill se något extra ordinärt och speciellt, och inte bara en liten detalj som snabbt drunknar i allt det andra, jag vill se en kulinarisk prestation med en gastronomisk flamma som inte slocknar lika lätt som en nästan utbrunnen tändsticka. Jag vill se ett gastronomiskt underverk och en nyskapning som vi Finländare skall kunna vara evigt stolta över, det är det minsta vi skall begära av alla som kommer bli inblandade i saken.

Jag vill dra mitt strå till stacken och tänker med alla tillbuds stående medel anstränga mig för att all min kunnskap skall komma till uttryck under Finlands 100-års jubileum.

Till alla måltidsskapare: låt fantasin flöda fritt

Väl mött

Bon appetit







Inga kommentarer:



Vetenskapen om mat och dryck innehåller mer beundran än det flesta andra yrken. Att laga ärlig mat på äkta råvaror har blivit till ett begrepp, och en livsstil för många. Min matfilosofi är den att maten skall vara ärlig, uppriktig, smakfull och ha en egen klar identitet, och det får den bäst igenom äkta råvaror nära dig och din region. Att uttrycka den renhet, färskhet, enkelhet och etik som man vill förbinda med sin egen region klarar bara de närodlade av.

Missförstådd eller smaklös mat är det tristaste jag vet och helfabrikat eller färdigmat hör inte hemma i mitt kök. Jag är endast och enbart vän av ärlig och ren mat och en aktiv förespråkare för det lokalodlade, den kort resta maten, och i det förhållandet finns det inga genvägar för mig, inte ens i form av en ursäkt
. Råvaran finns ju där du finns så ta vara på det tillfället, för ärligare än så kan maten inte bli. Claus Meyer har sagt om den nya nordiska maten att den skall vara: Lätt att laga, lätt att hitta, lätt att ha råd med och lätt att älska. Det här är några fundamentala egenskaper i hans och min mat filosofi. Välkomna med in i den gemenskapen. © Christian Tikkanen