onsdag 4 september 2019

Den kulinariska koden...


CULINARY CODE

Den kulinariska koden, ett nyttigt system för god gästkommunikation.

Vem och vilka är egentligen dina gäster? Vad är de upptagna av, och vad önskar de sig på menyn? Det här är helt centrala frågor man bör ställa sig för att nå fram till en god och säljande meny. Vad är det som egentligen styr våra val när vi sitter med en meny i handen?

Om du är av den åsikten att folk går ut och äta för att bli mätta så tar du grundligen fel. Det är helt andra orsaker som motiverar oss till ett restaurangbesök. De flesta önskar sig först och främst en upplevelse, därför är emotionella motiv en viktig förklaring på valet av restaurang. Då är det också en god strategi att spela på det emotionella i kommunikationen med kunden.

Det finns självklart många olika grunder till att folk väljer som de gör, det som fungerar bra på ett ställe behöver inte nödvändigtvis bli en succé på ett annat ställe, orsaken till det är bland annat den att man betjänar olika kundsegment, man har rätt och slätt olika målgrupper. Därför är det också otroligt nyttigt och strategiskt viktigt se närmare på vad kundunderlaget består av, och så gäller det att lägga upp en meny som är tillpassad ens kundkrets, både när det gäller produkterna och kommunikationen med gästerna.

Culinary code är utvecklat av producenten Salomon Food World, och är en stor samarbetspartner med det norska livsmedelsföretaget Haugen-gruppen, enkelt förklarat bygger detta på kunskapen om hur hjärnans limbiska system fungerar, det limbiska systemet är ett samlingsnamn på det äldsta delarna i den stora hjärnan – också kallad den emotionella hjärnan. Vid det allra flesta tillfällen är det känslor som styr våra val, också när vi sitter med en meny i handen, därför blir det också otroligt viktigt hur man kommunicerar både genom hur en rätt beskrivs med ord och inte minst genom den visuella effekten, man så att säga, ”triggar” det limbiska systemet.

Väldigt enkelt förklarat blir det som att sätta upp en karta som ger en indikation på hur det limbiska systemet fungerar, eller om vi säger det på ett ännu enklare sätt, hur hjärnan sorterar känslorna våra. Tänk dig en tredelad cirkel där en del är riktad mot disciplin och kontroll, en del är orienterad mot fantasi och njutning och den sista delen är bunden till äventyrslust och upptäckarlust, dessa är påverkade av stimulans, balans och dominans. Innanför varje område hittar du en rad olika parametrar som spänner allt ifrån moral, äventyrslust och kreativitet till status och effektivitet.

Allt detta bidrar till den omedelbara tolkningen av våra sinnesintryck, det är ett effektivt och rationellt sätt att tolka världen på men det ger inte nödvändigtvis en objektiv förståelse av det vi ser framhäver forskare. Ett enkelt exempel är följande: du får vin serverat i två olika glas, det ena glaset är ett Duralex köksglas och det andra ett Riedel vinglas, omedelbart tolkar hjärnan detta som att det dyraste vinet är i Riedel vinglaset, någonting som inte nödvändigtvis alls är rätt. Det är med andra ord hjärnans på förhand programmerade referensgrund som bidrar till vår tolkning och därför är inte heller nya och flera produkter på en meny den rätta vägen att gå för att laga en mera tillpassad och säljande meny.

Fråga dig själv vilka gäster du önskar å nå med en maträtt eller en produkt. Vilka ingredienser behöver du för att laga rätten, hur ser ett bra recept ut för att laga rätten och inte minst: hur skall maträtten presenteras på tallriken. Det är både spännande och intressant jobba med Culinary code, den kulinariska koden och det har gett mycket goda resultat framhåller man i forskarkretsar. Man har upprättat flera workshops hos kunder och krögare och responsen har varit väldigt god eftersom många har mycket att hämta på denna tillnärmningen i restaurang världen. Culinary code är det nyaste inslaget i den gastronomiska sfären och ett effektivt vapen i menyplanering för alla kockar.


Bon appetit

Inga kommentarer:


Om mig

Mitt foto
Jakobstad, Österbotten, Finland
Med över 40 år i branschen har Christian Tikkanen stor erfarenhet i Nordisk matlagning. Han är specialist på det Finländska och det Nordiska köket, han har jobbat som köksmästare i ett antal restaurangkök runt om i Finland, även som kökschef på den Finska Ambassaden i Oslo och bofast i Norge sedan 2003. Lokala råvaror är centralt för min matlagning. För mig är det otroligt viktigt att den mat jag lagar är skapad av mig själv och inte någon annans kopia. "-Laga aldrig mat efter kokbok, men läs recepten, begrunda dem, förstå dem och handla sedan efter eget skön. Mat skall skapas inte kopieras-". (Tore Wretman) Christian är grundaren av Finlands Svenska Måltidsakademi och Finlands Matambassadörer samt skaparen av Måltidens gemenskapsdag som alltid infaller den 23 maj.
Vetenskapen om mat och dryck innehåller mer beundran än det flesta andra yrken. Att laga ärlig mat på äkta råvaror har blivit till ett begrepp, och en livsstil för många. Min matfilosofi är den att maten alltid skall vara ärlig, uppriktig, välsmakande, ha en tydlig identitet och uttrycka den renhet, färskhet, enkelhet och etik som man vill förbinda med sin egen region.

Missförstådd eller smaklös mat är det tristaste jag vet och helfabrikat eller färdigmat hör inte hemma i mitt kök. Jag är endast och enbart vän av ärlig och ren mat och en aktiv förespråkare för det lokalodlade, den kort resta maten, och i det förhållandet finns det inga genvägar för mig, inte ens i form av en ursäkt
. Råvaran finns ju där du finns så ta vara på det tillfället, för ärligare än så kan maten inte bli. Claus Meyer har sagt om den nya nordiska maten att den skall vara: Lätt att laga, lätt att hitta, lätt att ha råd med och lätt att älska. Det här är några fundamentala egenskaper i hans och min mat filosofi. Välkomna med in i den gemenskapen. © Christian Tikkanen
Upphovsrätten:

Vill påminna alla om att all text och alla bilder är upphovsrättsligt skyddade genom lag och tillhör mig om inte annat uppges. Varför denna upplysning? Jo därför att det finns folk som inte kan hålla fingrarna i styr och det har hänt att både text och bild blivit kopierad eller stulen utan att man frågat mig om lov. Jag slår tveklöst ner på all text eller bildstöld för kommersiellt bruk, spelar ingen roll om det skett medvetet eller av misstag, om texten eller bilden varit synlig 1 minut, en dag eller en månad, allt innehåll i denna blogg är min egendom och en del av mitt levebröd så otillåten kopiering får rättsliga påföljder med ersättningskrav. Frågar man om lov få använda text eller bild så är det en helt annan sak. © Christian Tikkanen.

_______________________________________

ORDSPRÅK

_______________________________________
”En kock måste tänka som en forskare. Organisera som en revisor. Inspirera och motivera som en krigare. Röra på sig som en atlet. Lägga upp maten som en artist och laga maten som en Mormor”.

Koka kan en var, steka kan endast en född mästare

"Let no one ever come to you without feeling better and happier when they leave". (Mother Theresa)


För länge sedan kallades folk som offrade sin sömn, familj, mat, skratt och andra glädjeämnen i livet för helgon, nu kallas de för kockar.

(Trad)

Sundhet, friskhet och välbefinnande kommer inte utan lite extra arbete, det är någonting man blir förtjänt av efter att ha tjänat den ärbara vällusten genom ärligt och uppriktigt arbete i köket.

(Christian Tikkanen)

Måltiden: en mänsklig samvaro, det som utspelar sig kring en måltid, öppnar upp sinnena, fördjupar samtalet, det är ett terapeutiskt ögonblick.

(Carl Jan Granqvist)

I Italien föddes måltiden. Frankrike erövrade den. Norden vidareutvecklade den. Tillsammans njuter vi den.

(Christian Tikkanen)

På full mage är det lätt att förlåta, på tom mage förlåter man inte någonting.

(Sicilianskt ordspråk)

Sparris skall så kokas att den fortsatt är så spänstig att en riktig man ej behöver skämmas för den, men ändå så mjuk att en jungfru ej rodnar.

(Italienskt ordspråk)

Det jag hör, det glömmer jag. Det jag ser, det kommer jag ihåg. Det jag gör, det förstår jag.

(Konfucius. 551-479 fr kristus).

Vid matbordet åldras man inte.

(Italienskt ordspråk)

Århundradets bästa bantningskur lyder som följer: ät som en höna och skit som en elefant.

(okänd)

Dåliga kockar och deras tvivelaktiga närvaro i köket har fördröjt den mänskliga utvecklingen mest.

(Nietzsche)

Ät inte tills du är mätt utan ät tills du inte mera är hungrig.

(Norskt ordspråk)

Alderen har ikke stort å si, med mindre du er en ost.

(trad)

Glädjen vid att äta är den ögonblickliga och direkta förnimmelsen av att ett behov blir tillfredsställt.

Den som håller fest för sina vänner utan att visa måltiden som skall serveras sitt personliga intresse, kärlek och omsorg, förtjänar inte några vänner alls.

(Brillat-Savarin)

Aptiten är en förnöjelse och ett behag.

( Voltaire)

Laga aldrig mat efter kokbok men läs recepten, begrunda dem, förstå dem och handla sedan efter eget skön. Mat ska skapas, inte kopieras"

Det bästa sättet att bli av med kilona, det är att lämna kvar dem på tallriken".

(Tore Wretman)

Upptäckten av en ny maträtt gör mer för mänsklighetens lycka än upptäckten av en ny stjärna".

Hur skulle man kunna säga nej till denna vetenskap som skänker oss hjälp och stöd från vaggan till graven, som förstärker kärlekens livliga lustar, och tilliten mellan vänner, som avväpnar hatet, som lättar alla förhandlingar, och som under den korta tid livets resa är, ger oss den njutning som inte efterföljd av trötthet, också är det enda tidsfördrivet vi njuter av i avsaknaden av de andra njutningarna.

(Jean Anthelme Brillat-Savarin)

I Frankrike är man stolt över att maten blir till konst, men i Italien är man stolt över att konsten är att kunna laga mat.

(Italienskt ordspråk)

_______________________________________

NY NORDISK MAT

_______________________________________

Den Innovativa nya Nordiska maten

Det Nordiska kockarnas köksmanifest

" Vi Nordiska Kockar finner tiden mogen för att skapa ett nytt Nordiskt kök som i kraft av sin välsmakenhet och egenart kan mäta sig med det största köken i världen".

Det nya nordiska köket skall:

* Uttrycka den renhet, färskhet, enkelhet och etik som vi gärna vill förbinda med vår region.

* Avspegla det skifftande årstiderna i en måltid.

* Bygga på råvaror som blir särskillt enastående i våra klimat, landskap, vatten och sjöområden.

* Förena kravet på välsmak med den moderna vetskapen om sundhet och välbefinnande.

* Främja det nordiska produkternas och producenternas mångfaldhet och sprida kunnskap till kulturen bakom dem.

* Främja djurens trivsel och en bärkraftig produktion i havet, den odlade jorden och det vilda landskapet.

* Utveckla nya användningssätt på den traditionella nordiska matvaran.

* Förena den bästa nordiska tillberedningsmetoden och kullinariska traditionen med impulser utifrån.

* Kombinera lokal självförsörjning med regional utväxling av varor med hög kvalitet.

* Invitera konsumenter, andra mathantverkare,lantbruk,
fiskeri, små och stora matvaruindustrier, detaljhandeln, forskare, undervisare, politiker och myndigheter till ett samarbete om denna gemensamma strävan som skall bli till gagn och glädje för alla i Norden.



Stavanger 2004. Norge