fredag 21 februari 2020

Grüne Woche 2020


Grüne Woche presenteras som den "internationellt viktigaste jordbruks-, mat- och trädgårdsmässan". Den jättelika jordbruks- och matmässan Grüne Woche i Berlin pågick från 17 – 27 januari. I år var det 75-årsjubileum men det som tidigare var en mer renodlad jordbruksmässa har med tiden förvandlats till ett showroom där länder och regioner visar upp jordbruksprodukter och samtidigt passar på att slå ett slag för turismen. 

De tio dagarna som mässan pågår inleds med besök av jordbruksministrar från 50-talet länder. Sen övergår det allt mer och mer i ett hejdlöst ätande och drickande. 400 000 besökare frossar sig igenom allt från ungersk honung till litauisk skinka, uzbekiska torkade aprikoser och nu även norska Berger-burgare.

Sverige har redan i en längre tid talat om att man vill profilera sig som: ”Sverige, det nya mat landet” och även om Jordbruksministern Eskil Erlandsson uttalat sig med att han ville göra Sverige till det nya mat landet så var Sverige inte ens med på mässan i år, däremot stal Norge totalt showen på mässan och drog en stor publik med den norska Berger-burgaren.

Norge satsar stort på marknadsföring av kort-rest, lokal och traditionsmat och inte minst på landskapsmat.

*"I monter efter monter erbjöds besökarna norsk snaps, älgkött, messmör och torkad fisk. Regionala specialiteter från Kristiansand till Lofoten lyftes fram och presenterades. Norge har tagit ett helhetsgrepp på situationen. Med lantbruks- och matdepartementet vid rodret väljer man ut vilka producenter som ska få vara med så att hela landet och dess mångfald representeras. Sen ser man till att idéutbytet dem emellan blir optimalt och leder till nya samarbeten på hemmaplan. Deltagarna lärs upp i att hantera media. Tyskakunskaper dammas av. Alla bor på samma hotell så att deltagarna hinner umgås så mycket som möjligt.

Man använder inte bara mässan som ett event man åker ner och sen åker hem ifrån. Om man som producent betalar dyrt för ett stånd här och inte får något annat så blir man besviken och därvid lag så har Norge tänkt om.

Grüne Woche betyder massor för Norge, säger projektkoordinator Anne-Lise Mellbye, hon är en av de 70 norrmän som är på plats. - Vi hoppas att Berger-burgaren ska bli en schlager, säger Anne-Lise Mellbye i Norges monter på mässan. - En norsk hamburgare? - Nej! En norsk Berger! slår Anne-Lise Mellbye fast.

Framför sig på tallriken har hon en nylanserad produkt, ett litet bröd som ska fyllas med typiska norska råvaror som lax, Jarlsbergsost eller rømme och som ska konkurrera ut pizza, hamburgare och kebab längs de norska vägarna, om norska lantbruks- och matdepartementet får som dom vill. Turister på genomresa ska få en godare och mer norsk matupplevelse. Flera flugor slås i samma smäll. Lokala producenter får avsättning för sina råvaror och regionerna stärker sin identitet."

Den norska hamburgaren är egentligen bara ett litet bröd som bakas av 88 bagerier runt om i Norge. Men sen ska den fyllas med lokalt tillverkade produkter. Producenter från hela Norge är med och bidrar med ingredienser. På så vis stärker man både lokal identitet samtidigt som man lanserar en genomnorsk produkt som kan konkurrera med snabbmat. Målet är att maten längs de norska vägarna ska bli bättre. Berger-bullen lanserades på jättemässan Grüne Woche och skall nu ut på en turné i hela Norge sponsrad av ingen mindre än självaste Norska Lantbruks- og Matdepartementet, så får vi då se om den blir lika populär eller ännu populärare än Grandiosan.

En sak är i varje fall säker och det är att Norge leder ligan över flest lokala små producenter och leverantörer av "kortreist" läs kort-rest mat i hela Europa, här är det nära och lokala en vardagssyssla och inte bara en flyktig trend. Norge är det nya mat landet, dessutom för tiden mycket tydligt på det flesta plan.
Bon appetit


Inga kommentarer:


Om mig

Mitt foto
Jakobstad, Österbotten, Finland
Med över 40 år i branschen har Christian Tikkanen stor erfarenhet i Nordisk matlagning. Han är specialist på det Finländska och det Nordiska köket, han har jobbat som köksmästare i ett antal restaurangkök runt om i Finland, även som kökschef på den Finska Ambassaden i Oslo och bofast i Norge sedan 2003. Lokala råvaror är centralt för min matlagning. För mig är det otroligt viktigt att den mat jag lagar är skapad av mig själv och inte någon annans kopia. "-Laga aldrig mat efter kokbok, men läs recepten, begrunda dem, förstå dem och handla sedan efter eget skön. Mat skall skapas inte kopieras-". (Tore Wretman) Christian är grundaren av Finlands Svenska Måltidsakademi och Finlands Matambassadörer samt skaparen av Måltidens gemenskapsdag som alltid infaller den 23 maj.
Vetenskapen om mat och dryck innehåller mer beundran än det flesta andra yrken. Att laga ärlig mat på äkta råvaror har blivit till ett begrepp, och en livsstil för många. Min matfilosofi är den att maten alltid skall vara ärlig, uppriktig, välsmakande, ha en tydlig identitet och uttrycka den renhet, färskhet, enkelhet och etik som man vill förbinda med sin egen region.

Missförstådd eller smaklös mat är det tristaste jag vet och helfabrikat eller färdigmat hör inte hemma i mitt kök. Jag är endast och enbart vän av ärlig och ren mat och en aktiv förespråkare för det lokalodlade, den kort resta maten, och i det förhållandet finns det inga genvägar för mig, inte ens i form av en ursäkt
. Råvaran finns ju där du finns så ta vara på det tillfället, för ärligare än så kan maten inte bli. Claus Meyer har sagt om den nya nordiska maten att den skall vara: Lätt att laga, lätt att hitta, lätt att ha råd med och lätt att älska. Det här är några fundamentala egenskaper i hans och min mat filosofi. Välkomna med in i den gemenskapen. © Christian Tikkanen
Upphovsrätten:

Vill påminna alla om att all text och alla bilder är upphovsrättsligt skyddade genom lag och tillhör mig om inte annat uppges. Varför denna upplysning? Jo därför att det finns folk som inte kan hålla fingrarna i styr och det har hänt att både text och bild blivit kopierad eller stulen utan att man frågat mig om lov. Jag slår tveklöst ner på all text eller bildstöld för kommersiellt bruk, spelar ingen roll om det skett medvetet eller av misstag, om texten eller bilden varit synlig 1 minut, en dag eller en månad, allt innehåll i denna blogg är min egendom och en del av mitt levebröd så otillåten kopiering får rättsliga påföljder med ersättningskrav. Frågar man om lov få använda text eller bild så är det en helt annan sak. © Christian Tikkanen.

_______________________________________

ORDSPRÅK

_______________________________________
”En kock måste tänka som en forskare. Organisera som en revisor. Inspirera och motivera som en krigare. Röra på sig som en atlet. Lägga upp maten som en artist och laga maten som en Mormor”.

Koka kan en var, steka kan endast en född mästare

"Let no one ever come to you without feeling better and happier when they leave". (Mother Theresa)


För länge sedan kallades folk som offrade sin sömn, familj, mat, skratt och andra glädjeämnen i livet för helgon, nu kallas de för kockar.

(Trad)

Sundhet, friskhet och välbefinnande kommer inte utan lite extra arbete, det är någonting man blir förtjänt av efter att ha tjänat den ärbara vällusten genom ärligt och uppriktigt arbete i köket.

(Christian Tikkanen)

Måltiden: en mänsklig samvaro, det som utspelar sig kring en måltid, öppnar upp sinnena, fördjupar samtalet, det är ett terapeutiskt ögonblick.

(Carl Jan Granqvist)

I Italien föddes måltiden. Frankrike erövrade den. Norden vidareutvecklade den. Tillsammans njuter vi den.

(Christian Tikkanen)

På full mage är det lätt att förlåta, på tom mage förlåter man inte någonting.

(Sicilianskt ordspråk)

Sparris skall så kokas att den fortsatt är så spänstig att en riktig man ej behöver skämmas för den, men ändå så mjuk att en jungfru ej rodnar.

(Italienskt ordspråk)

Det jag hör, det glömmer jag. Det jag ser, det kommer jag ihåg. Det jag gör, det förstår jag.

(Konfucius. 551-479 fr kristus).

Vid matbordet åldras man inte.

(Italienskt ordspråk)

Århundradets bästa bantningskur lyder som följer: ät som en höna och skit som en elefant.

(okänd)

Dåliga kockar och deras tvivelaktiga närvaro i köket har fördröjt den mänskliga utvecklingen mest.

(Nietzsche)

Ät inte tills du är mätt utan ät tills du inte mera är hungrig.

(Norskt ordspråk)

Alderen har ikke stort å si, med mindre du er en ost.

(trad)

Glädjen vid att äta är den ögonblickliga och direkta förnimmelsen av att ett behov blir tillfredsställt.

Den som håller fest för sina vänner utan att visa måltiden som skall serveras sitt personliga intresse, kärlek och omsorg, förtjänar inte några vänner alls.

(Brillat-Savarin)

Aptiten är en förnöjelse och ett behag.

( Voltaire)

Laga aldrig mat efter kokbok men läs recepten, begrunda dem, förstå dem och handla sedan efter eget skön. Mat ska skapas, inte kopieras"

Det bästa sättet att bli av med kilona, det är att lämna kvar dem på tallriken".

(Tore Wretman)

Upptäckten av en ny maträtt gör mer för mänsklighetens lycka än upptäckten av en ny stjärna".

Hur skulle man kunna säga nej till denna vetenskap som skänker oss hjälp och stöd från vaggan till graven, som förstärker kärlekens livliga lustar, och tilliten mellan vänner, som avväpnar hatet, som lättar alla förhandlingar, och som under den korta tid livets resa är, ger oss den njutning som inte efterföljd av trötthet, också är det enda tidsfördrivet vi njuter av i avsaknaden av de andra njutningarna.

(Jean Anthelme Brillat-Savarin)

I Frankrike är man stolt över att maten blir till konst, men i Italien är man stolt över att konsten är att kunna laga mat.

(Italienskt ordspråk)

_______________________________________

NY NORDISK MAT

_______________________________________

Den Innovativa nya Nordiska maten

Det Nordiska kockarnas köksmanifest

" Vi Nordiska Kockar finner tiden mogen för att skapa ett nytt Nordiskt kök som i kraft av sin välsmakenhet och egenart kan mäta sig med det största köken i världen".

Det nya nordiska köket skall:

* Uttrycka den renhet, färskhet, enkelhet och etik som vi gärna vill förbinda med vår region.

* Avspegla det skifftande årstiderna i en måltid.

* Bygga på råvaror som blir särskillt enastående i våra klimat, landskap, vatten och sjöområden.

* Förena kravet på välsmak med den moderna vetskapen om sundhet och välbefinnande.

* Främja det nordiska produkternas och producenternas mångfaldhet och sprida kunnskap till kulturen bakom dem.

* Främja djurens trivsel och en bärkraftig produktion i havet, den odlade jorden och det vilda landskapet.

* Utveckla nya användningssätt på den traditionella nordiska matvaran.

* Förena den bästa nordiska tillberedningsmetoden och kullinariska traditionen med impulser utifrån.

* Kombinera lokal självförsörjning med regional utväxling av varor med hög kvalitet.

* Invitera konsumenter, andra mathantverkare,lantbruk,
fiskeri, små och stora matvaruindustrier, detaljhandeln, forskare, undervisare, politiker och myndigheter till ett samarbete om denna gemensamma strävan som skall bli till gagn och glädje för alla i Norden.



Stavanger 2004. Norge