lördag 21 mars 2020

Mjölkvägen … ett universum fullt av både fakta och lögner.


Omdömet till mjölkkon har fallit dramatiskt samtidigt som försäljningen av växtbaserad mjölk har exploderat. Från att vara en central figur i skapelsehistorien framställs kossan nu som själva symbolen på domedagen. Måste ”Rosa” ge vika för en växtbaserad mjölkindustri som hämningslöst dundrar fram med taktiska lögner?

Konsumtionen av mjölk har haft en dramatisk nedgång från 80-talets dagliga halvliter till dagens lilla mjölkglas. Det 180 liter vi drack årligen är nu reducerade till 80. Parallellt med att komjölken mister sin appell så blir växtbaserade alternativ allt mer populära.

Utvecklingen målar en dyster bild för de resterande mjölkbönderna där ute även om realiteten är den att alla vill vi ha kvar mjölkbonden. Konsumentundersökningarna i de nordiska länderna visar att vi vill ha en levande landsbygd med mer inhemskt, närodlat och ekologiskt. Hänsyn till klimat, hälsa och djurens välfärd är nog grunden till att allt fler väljer växtbaserad mjölk, men i samband med den ideologin finns det också en hel del missförstånd och felaktig information som bör klarläggas för att vi ska kunna undvika bedöma kossorna och mjölkbonden som ett klimathot.

Jag har full förståelse för att växtbaserade mjölkprodukter är en tillgång, en tillgång speciellt och i synnerhet för alla de som är allergiska och har laktosintolerans, men jag har ingen förståelse eller ens medlidande för dem som menar vi måste sluta dricka mjölk för att det har stora klimatkonsekvenser och är en belastning för miljön.

Det pågår en fullkomligt snedvriden och för att säga det väldigt milt en totalt ansvarslös och idiotisk reklamkampanj som framförs i media och på nätet som jämför mjölkdrickandet med alkoholism, det är en ren provokation, inte bara mot oss som dricker riktig mjölk dagligen men mot alla mjölkbönder som levererar något av det sundaste vi alla kan sätta fram på matbordet. Den här slags framfusighet och totala avsaknad av sunt bondförnuft och ännu till avsaknaden av riktiga fakta borde bannlysas och inte minst tas upp till rättssak och lagligen förbjudas, att jämföra komjölk med alkoholism är så förbannat dumt och bevisar bara att de som vill skapa den här framställningen av mjölk saknar fullständigt mänsklig omdömeskraft och förmåga att tänka klart och vad värre är, så manipulerar de oss konsumenter med sina reklam trix baserade på fullständiga och totala lögner.

Lögnhalsar har vi nog av, och i dessa tider när vi mer och mer vill främja närodlat, ekologiskt och etiskt försvarbara råvaror så dyker det upp i kölvattnet av denna ideologi fler av dessa lögnhalsar som går till attack mot oss konsumenter med synnerligen välformulerade taktiska lögner om hur hälsosamt och nyttigt det är för oss alla att t.ex. sluta dricka mjölk och övergå till att dricka växtbaserade mjölkprodukter. Vi har druckit mjölk sedan urminnes tider och vi har skapat en mängd olika produkter av komjölken som gett en hel värd kulinariska och gastronomiska fördelar genom historien, så varför skulle det plötsligt vara dags för oss att avsluta bekantskapen med en av världens bästa och naturligaste råvara? 

Är det verkligen på grund av miljö och klimathänsyn, eller har vi blivit lurade? Jag vill då allra först börja med att bara påminna alla om att den där växtbaserade mjölkprodukten du hittar i butikshyllan den är någorlunda acceptabel för dig som har en allergi, eftersom inget bättre alternativ ännu existerar, och till dig som väljer den på grund av klimat och miljöhänsyn vill jag säga följande: läs innehållsförteckningen och i synnerhet och särskilt den text som berättar för dig varifrån denna produkt kommer och vem som producerat den, och ställ dig därefter återigen frågan: Var det nu då så gott val detta, och var det nu då ett så gott val med tanke på miljö och klimathänsyn, och vet du vad, jag kan ge dig svaret här och nu: det var inte det, därför att du blev lurad tro något annat och inte minst så blev du en av dem som går med på att falska lögner får sprida sig fritt i både press och media. Och till er med allergier, säger jag bara, vi måste be om ursäkt för att det inte finns bättre och miljövänligare alternativ än dessa till er, ni förtjänar bättre än detta.

Det är inte den lokala bonden med sina kossor som bidrar till att vi får ett sämre klimat eller en sämre miljö, det är den omoraliska livsmedelsindustrin som lever på att manipulera oss med sina falska löften och riktade lögner vi skall hålla oss undan, de är det verkliga bovarna i detta dramat tillsammans med en mängd andra oseriösa företag som drar nyttan av att segla i kölvattnet av klimatdebatter och miljöhänsyn.

Fakta om växtbaserade mjölkprodukter:

-80 % av alla mandlar i världen produceras i Kalifornien och fraktas till Finland för att där bli till mandel mjölk du får i butikshyllan.

-Alpro som är en stor producent av växtbaserade mjölkprodukter ägs av franska Danone

-Oatly, ursprungligen ett svenskt företag, existerat i snart 20 år, ett företag med mycket kontroversiella åsikter med ytterst få hämningar. Påstår sig använda 60 % mindre energi, 79 % mindre landareal och producerar 80 % mindre utsläpp än komjölk.

Dessa växtbaserade mjölkprodukter producerade av dem jag nämner här ovan är alltså produkter med så stor påverkan på klimatet att det närmas blir en miljö-brottslig handling köpa deras produkter.

Jag ställer frågan, dricker du hellre dessa växtbaserade alternativ av hänsyn till miljön baserade på synnerligen taktiska lögner eller kan du vara klok nog till att avgöra vad som är det med hänsyn till både miljö och klimat det rätta valet du skall göra för dig själv? Vem litar du på?  Industrins reklam eller det sunda bondförnuftet. Ps: Frågan är inte ställd till alla dem med allergier.

Jag kommer i varje fall att fortsätta understöda bonden och kossan så får dessa lögnhalsar med sina falska intentioner ge vika för det sunda bondförnuftet. 

"DRICK MJÖLK SÅ ÄLSKAR DU BÄTTRE"

SKÅL.

 Bon appetit.

Inga kommentarer:


Om mig

Mitt foto
Jakobstad, Österbotten, Finland
Med över 40 år i branschen har Christian Tikkanen stor erfarenhet i Nordisk matlagning. Han är specialist på det Finländska och det Nordiska köket, han har jobbat som köksmästare i ett antal restaurangkök runt om i Finland, även som kökschef på den Finska Ambassaden i Oslo och bofast i Norge sedan 2003. Lokala råvaror är centralt för min matlagning. För mig är det otroligt viktigt att den mat jag lagar är skapad av mig själv och inte någon annans kopia. "-Laga aldrig mat efter kokbok, men läs recepten, begrunda dem, förstå dem och handla sedan efter eget skön. Mat skall skapas inte kopieras-". (Tore Wretman) Christian är grundaren av Finlands Svenska Måltidsakademi och Finlands Matambassadörer samt skaparen av Måltidens gemenskapsdag som alltid infaller den 23 maj.
Vetenskapen om mat och dryck innehåller mer beundran än det flesta andra yrken. Att laga ärlig mat på äkta råvaror har blivit till ett begrepp, och en livsstil för många. Min matfilosofi är den att maten alltid skall vara ärlig, uppriktig, välsmakande, ha en tydlig identitet och uttrycka den renhet, färskhet, enkelhet och etik som man vill förbinda med sin egen region.

Missförstådd eller smaklös mat är det tristaste jag vet och helfabrikat eller färdigmat hör inte hemma i mitt kök. Jag är endast och enbart vän av ärlig och ren mat och en aktiv förespråkare för det lokalodlade, den kort resta maten, och i det förhållandet finns det inga genvägar för mig, inte ens i form av en ursäkt
. Råvaran finns ju där du finns så ta vara på det tillfället, för ärligare än så kan maten inte bli. Claus Meyer har sagt om den nya nordiska maten att den skall vara: Lätt att laga, lätt att hitta, lätt att ha råd med och lätt att älska. Det här är några fundamentala egenskaper i hans och min mat filosofi. Välkomna med in i den gemenskapen. © Christian Tikkanen
Upphovsrätten:

Vill påminna alla om att all text och alla bilder är upphovsrättsligt skyddade genom lag och tillhör mig om inte annat uppges. Varför denna upplysning? Jo därför att det finns folk som inte kan hålla fingrarna i styr och det har hänt att både text och bild blivit kopierad eller stulen utan att man frågat mig om lov. Jag slår tveklöst ner på all text eller bildstöld för kommersiellt bruk, spelar ingen roll om det skett medvetet eller av misstag, om texten eller bilden varit synlig 1 minut, en dag eller en månad, allt innehåll i denna blogg är min egendom och en del av mitt levebröd så otillåten kopiering får rättsliga påföljder med ersättningskrav. Frågar man om lov få använda text eller bild så är det en helt annan sak. © Christian Tikkanen.

_______________________________________

ORDSPRÅK

_______________________________________
”En kock måste tänka som en forskare. Organisera som en revisor. Inspirera och motivera som en krigare. Röra på sig som en atlet. Lägga upp maten som en artist och laga maten som en Mormor”.

Koka kan en var, steka kan endast en född mästare

"Let no one ever come to you without feeling better and happier when they leave". (Mother Theresa)


För länge sedan kallades folk som offrade sin sömn, familj, mat, skratt och andra glädjeämnen i livet för helgon, nu kallas de för kockar.

(Trad)

Sundhet, friskhet och välbefinnande kommer inte utan lite extra arbete, det är någonting man blir förtjänt av efter att ha tjänat den ärbara vällusten genom ärligt och uppriktigt arbete i köket.

(Christian Tikkanen)

Måltiden: en mänsklig samvaro, det som utspelar sig kring en måltid, öppnar upp sinnena, fördjupar samtalet, det är ett terapeutiskt ögonblick.

(Carl Jan Granqvist)

I Italien föddes måltiden. Frankrike erövrade den. Norden vidareutvecklade den. Tillsammans njuter vi den.

(Christian Tikkanen)

På full mage är det lätt att förlåta, på tom mage förlåter man inte någonting.

(Sicilianskt ordspråk)

Sparris skall så kokas att den fortsatt är så spänstig att en riktig man ej behöver skämmas för den, men ändå så mjuk att en jungfru ej rodnar.

(Italienskt ordspråk)

Det jag hör, det glömmer jag. Det jag ser, det kommer jag ihåg. Det jag gör, det förstår jag.

(Konfucius. 551-479 fr kristus).

Vid matbordet åldras man inte.

(Italienskt ordspråk)

Århundradets bästa bantningskur lyder som följer: ät som en höna och skit som en elefant.

(okänd)

Dåliga kockar och deras tvivelaktiga närvaro i köket har fördröjt den mänskliga utvecklingen mest.

(Nietzsche)

Ät inte tills du är mätt utan ät tills du inte mera är hungrig.

(Norskt ordspråk)

Alderen har ikke stort å si, med mindre du er en ost.

(trad)

Glädjen vid att äta är den ögonblickliga och direkta förnimmelsen av att ett behov blir tillfredsställt.

Den som håller fest för sina vänner utan att visa måltiden som skall serveras sitt personliga intresse, kärlek och omsorg, förtjänar inte några vänner alls.

(Brillat-Savarin)

Aptiten är en förnöjelse och ett behag.

( Voltaire)

Laga aldrig mat efter kokbok men läs recepten, begrunda dem, förstå dem och handla sedan efter eget skön. Mat ska skapas, inte kopieras"

Det bästa sättet att bli av med kilona, det är att lämna kvar dem på tallriken".

(Tore Wretman)

Upptäckten av en ny maträtt gör mer för mänsklighetens lycka än upptäckten av en ny stjärna".

Hur skulle man kunna säga nej till denna vetenskap som skänker oss hjälp och stöd från vaggan till graven, som förstärker kärlekens livliga lustar, och tilliten mellan vänner, som avväpnar hatet, som lättar alla förhandlingar, och som under den korta tid livets resa är, ger oss den njutning som inte efterföljd av trötthet, också är det enda tidsfördrivet vi njuter av i avsaknaden av de andra njutningarna.

(Jean Anthelme Brillat-Savarin)

I Frankrike är man stolt över att maten blir till konst, men i Italien är man stolt över att konsten är att kunna laga mat.

(Italienskt ordspråk)

_______________________________________

NY NORDISK MAT

_______________________________________

Den Innovativa nya Nordiska maten

Det Nordiska kockarnas köksmanifest

" Vi Nordiska Kockar finner tiden mogen för att skapa ett nytt Nordiskt kök som i kraft av sin välsmakenhet och egenart kan mäta sig med det största köken i världen".

Det nya nordiska köket skall:

* Uttrycka den renhet, färskhet, enkelhet och etik som vi gärna vill förbinda med vår region.

* Avspegla det skifftande årstiderna i en måltid.

* Bygga på råvaror som blir särskillt enastående i våra klimat, landskap, vatten och sjöområden.

* Förena kravet på välsmak med den moderna vetskapen om sundhet och välbefinnande.

* Främja det nordiska produkternas och producenternas mångfaldhet och sprida kunnskap till kulturen bakom dem.

* Främja djurens trivsel och en bärkraftig produktion i havet, den odlade jorden och det vilda landskapet.

* Utveckla nya användningssätt på den traditionella nordiska matvaran.

* Förena den bästa nordiska tillberedningsmetoden och kullinariska traditionen med impulser utifrån.

* Kombinera lokal självförsörjning med regional utväxling av varor med hög kvalitet.

* Invitera konsumenter, andra mathantverkare,lantbruk,
fiskeri, små och stora matvaruindustrier, detaljhandeln, forskare, undervisare, politiker och myndigheter till ett samarbete om denna gemensamma strävan som skall bli till gagn och glädje för alla i Norden.



Stavanger 2004. Norge