lördag 21 mars 2020

Mjölkvägen … ett universum fullt av både fakta och lögner.


Omdömet till mjölkkon har fallit dramatiskt samtidigt som försäljningen av växtbaserad mjölk har exploderat. Från att vara en central figur i skapelsehistorien framställs kossan nu som själva symbolen på domedagen. Måste ”Rosa” ge vika för en växtbaserad mjölkindustri som hämningslöst dundrar fram med taktiska lögner?

Konsumtionen av mjölk har haft en dramatisk nedgång från 80-talets dagliga halvliter till dagens lilla mjölkglas. Det 180 liter vi drack årligen är nu reducerade till 80. Parallellt med att komjölken mister sin appell så blir växtbaserade alternativ allt mer populära.

Utvecklingen målar en dyster bild för de resterande mjölkbönderna där ute även om realiteten är den att alla vill vi ha kvar mjölkbonden. Konsumentundersökningarna i de nordiska länderna visar att vi vill ha en levande landsbygd med mer inhemskt, närodlat och ekologiskt. Hänsyn till klimat, hälsa och djurens välfärd är nog grunden till att allt fler väljer växtbaserad mjölk, men i samband med den ideologin finns det också en hel del missförstånd och felaktig information som bör klarläggas för att vi ska kunna undvika bedöma kossorna och mjölkbonden som ett klimathot.

Jag har full förståelse för att växtbaserade mjölkprodukter är en tillgång, en tillgång speciellt och i synnerhet för alla de som är allergiska och har laktosintolerans, men jag har ingen förståelse eller ens medlidande för dem som menar vi måste sluta dricka mjölk för att det har stora klimatkonsekvenser och är en belastning för miljön.

Det pågår en fullkomligt snedvriden och för att säga det väldigt milt en totalt ansvarslös och idiotisk reklamkampanj som framförs i media och på nätet som jämför mjölkdrickandet med alkoholism, det är en ren provokation, inte bara mot oss som dricker riktig mjölk dagligen men mot alla mjölkbönder som levererar något av det sundaste vi alla kan sätta fram på matbordet. Den här slags framfusighet och totala avsaknad av sunt bondförnuft och ännu till avsaknaden av riktiga fakta borde bannlysas och inte minst tas upp till rättssak och lagligen förbjudas, att jämföra komjölk med alkoholism är så förbannat dumt och bevisar bara att de som vill skapa den här framställningen av mjölk saknar fullständigt mänsklig omdömeskraft och förmåga att tänka klart och vad värre är, så manipulerar de oss konsumenter med sina reklam trix baserade på fullständiga och totala lögner.

Lögnhalsar har vi nog av, och i dessa tider när vi mer och mer vill främja närodlat, ekologiskt och etiskt försvarbara råvaror så dyker det upp i kölvattnet av denna ideologi fler av dessa lögnhalsar som går till attack mot oss konsumenter med synnerligen välformulerade taktiska lögner om hur hälsosamt och nyttigt det är för oss alla att t.ex. sluta dricka mjölk och övergå till att dricka växtbaserade mjölkprodukter. Vi har druckit mjölk sedan urminnes tider och vi har skapat en mängd olika produkter av komjölken som gett en hel värd kulinariska och gastronomiska fördelar genom historien, så varför skulle det plötsligt vara dags för oss att avsluta bekantskapen med en av världens bästa och naturligaste råvara? 

Är det verkligen på grund av miljö och klimathänsyn, eller har vi blivit lurade? Jag vill då allra först börja med att bara påminna alla om att den där växtbaserade mjölkprodukten du hittar i butikshyllan den är någorlunda acceptabel för dig som har en allergi, eftersom inget bättre alternativ ännu existerar, och till dig som väljer den på grund av klimat och miljöhänsyn vill jag säga följande: läs innehållsförteckningen och i synnerhet och särskilt den text som berättar för dig varifrån denna produkt kommer och vem som producerat den, och ställ dig därefter återigen frågan: Var det nu då så gott val detta, och var det nu då ett så gott val med tanke på miljö och klimathänsyn, och vet du vad, jag kan ge dig svaret här och nu: det var inte det, därför att du blev lurad tro något annat och inte minst så blev du en av dem som går med på att falska lögner får sprida sig fritt i både press och media. Och till er med allergier, säger jag bara, vi måste be om ursäkt för att det inte finns bättre och miljövänligare alternativ än dessa till er, ni förtjänar bättre än detta.

Det är inte den lokala bonden med sina kossor som bidrar till att vi får ett sämre klimat eller en sämre miljö, det är den omoraliska livsmedelsindustrin som lever på att manipulera oss med sina falska löften och riktade lögner vi skall hålla oss undan, de är det verkliga bovarna i detta dramat tillsammans med en mängd andra oseriösa företag som drar nyttan av att segla i kölvattnet av klimatdebatter och miljöhänsyn.

Fakta om växtbaserade mjölkprodukter:

-80 % av alla mandlar i världen produceras i Kalifornien och fraktas till Finland för att där bli till mandel mjölk du får i butikshyllan.

-Alpro som är en stor producent av växtbaserade mjölkprodukter ägs av franska Danone

-Oatly, ursprungligen ett svenskt företag, existerat i snart 20 år, ett företag med mycket kontroversiella åsikter med ytterst få hämningar. Påstår sig använda 60 % mindre energi, 79 % mindre landareal och producerar 80 % mindre utsläpp än komjölk.

Dessa växtbaserade mjölkprodukter producerade av dem jag nämner här ovan är alltså produkter med så stor påverkan på klimatet att det närmas blir en miljö-brottslig handling köpa deras produkter.

Jag ställer frågan, dricker du hellre dessa växtbaserade alternativ av hänsyn till miljön baserade på synnerligen taktiska lögner eller kan du vara klok nog till att avgöra vad som är det med hänsyn till både miljö och klimat det rätta valet du skall göra för dig själv? Vem litar du på?  Industrins reklam eller det sunda bondförnuftet. Ps: Frågan är inte ställd till alla dem med allergier.

Jag kommer i varje fall att fortsätta understöda bonden och kossan så får dessa lögnhalsar med sina falska intentioner ge vika för det sunda bondförnuftet. 

"DRICK MJÖLK SÅ ÄLSKAR DU BÄTTRE"

SKÅL.

 Bon appetit.

Inga kommentarer:



Vetenskapen om mat och dryck innehåller mer beundran än det flesta andra yrken. Att laga ärlig mat på äkta råvaror har blivit till ett begrepp, och en livsstil för många. Min matfilosofi är den att maten skall vara ärlig, uppriktig, smakfull och ha en egen klar identitet, och det får den bäst igenom äkta råvaror nära dig och din region. Att uttrycka den renhet, färskhet, enkelhet och etik som man vill förbinda med sin egen region klarar bara de närodlade av.

Missförstådd eller smaklös mat är det tristaste jag vet och helfabrikat eller färdigmat hör inte hemma i mitt kök. Jag är endast och enbart vän av ärlig och ren mat och en aktiv förespråkare för det lokalodlade, den kort resta maten, och i det förhållandet finns det inga genvägar för mig, inte ens i form av en ursäkt
. Råvaran finns ju där du finns så ta vara på det tillfället, för ärligare än så kan maten inte bli. Claus Meyer har sagt om den nya nordiska maten att den skall vara: Lätt att laga, lätt att hitta, lätt att ha råd med och lätt att älska. Det här är några fundamentala egenskaper i hans och min mat filosofi. Välkomna med in i den gemenskapen. © Christian Tikkanen