Omdömet till mjölkkon
har fallit dramatiskt samtidigt som försäljningen av växtbaserad mjölk har
exploderat. Från att vara en central figur i skapelsehistorien framställs kossan
nu som själva symbolen på domedagen. Måste ”Rosa” ge vika för en växtbaserad
mjölkindustri som hämningslöst dundrar fram med taktiska lögner?
Konsumtionen av mjölk
har haft en dramatisk nedgång från 80-talets dagliga halvliter till dagens
lilla mjölkglas. Det 180 liter vi drack årligen är nu reducerade till 80. Parallellt
med att komjölken mister sin appell så blir växtbaserade alternativ allt mer
populära.
Utvecklingen målar en
dyster bild för de resterande mjölkbönderna där ute även om realiteten är den
att alla vill vi ha kvar mjölkbonden. Konsumentundersökningarna i de nordiska
länderna visar att vi vill ha en levande landsbygd med mer inhemskt, närodlat
och ekologiskt. Hänsyn till klimat, hälsa och djurens välfärd är nog grunden
till att allt fler väljer växtbaserad mjölk, men i samband med den ideologin
finns det också en hel del missförstånd och felaktig information som bör klarläggas för att vi ska kunna undvika bedöma kossorna och mjölkbonden som ett klimathot.
Jag har full
förståelse för att växtbaserade mjölkprodukter är en tillgång, en tillgång speciellt
och i synnerhet för alla de som är allergiska och har laktosintolerans, men jag
har ingen förståelse eller ens medlidande för dem som menar vi måste sluta
dricka mjölk för att det har stora klimatkonsekvenser och är en belastning för
miljön.
Det pågår en fullkomligt
snedvriden och för att säga det väldigt milt en totalt ansvarslös och idiotisk
reklamkampanj som framförs i media och på nätet som jämför mjölkdrickandet med alkoholism, det är en ren provokation, inte bara mot oss
som dricker riktig mjölk dagligen men mot alla mjölkbönder som levererar något av det
sundaste vi alla kan sätta fram på matbordet. Den här slags framfusighet och totala
avsaknad av sunt bondförnuft och ännu till avsaknaden av riktiga fakta borde
bannlysas och inte minst tas upp till rättssak och lagligen förbjudas, att jämföra komjölk med alkoholism är så förbannat dumt och bevisar bara att de
som vill skapa den här framställningen av mjölk saknar fullständigt mänsklig
omdömeskraft och förmåga att tänka klart och vad värre är, så manipulerar de oss konsumenter med sina reklam trix
baserade på fullständiga och totala lögner.
Lögnhalsar har vi nog
av, och i dessa tider när vi mer och mer vill främja närodlat, ekologiskt och
etiskt försvarbara råvaror så dyker det upp i kölvattnet av denna ideologi fler
av dessa lögnhalsar som går till attack mot oss konsumenter med synnerligen
välformulerade taktiska lögner om hur hälsosamt och nyttigt det är för oss alla
att t.ex. sluta dricka mjölk och övergå till att dricka växtbaserade
mjölkprodukter. Vi har druckit mjölk sedan urminnes tider och vi har skapat en
mängd olika produkter av komjölken som gett en hel värd kulinariska och
gastronomiska fördelar genom historien, så varför skulle det plötsligt vara
dags för oss att avsluta bekantskapen med en av världens bästa och naturligaste råvara?
Är det verkligen på grund av miljö och klimathänsyn, eller har vi blivit lurade? Jag vill då allra först börja med att bara påminna alla om att den där
växtbaserade mjölkprodukten du hittar i butikshyllan den är någorlunda acceptabel för dig som
har en allergi, eftersom inget bättre alternativ ännu existerar, och till dig som väljer den på grund av klimat och miljöhänsyn vill
jag säga följande: läs innehållsförteckningen och i synnerhet och särskilt den
text som berättar för dig varifrån denna produkt kommer och vem som producerat
den, och ställ dig därefter återigen frågan: Var det nu då så gott val detta,
och var det nu då ett så gott val med tanke på miljö och klimathänsyn, och vet
du vad, jag kan ge dig svaret här och nu: det var inte det, därför att du blev
lurad tro något annat och inte minst så blev du en av dem som går med på att falska
lögner får sprida sig fritt i både press och media. Och till er med allergier, säger jag bara, vi måste be om ursäkt för att det inte finns bättre och miljövänligare alternativ än dessa till er, ni förtjänar bättre än detta.
Det är inte den lokala
bonden med sina kossor som bidrar till att vi får ett sämre klimat eller en
sämre miljö, det är den omoraliska livsmedelsindustrin som lever på att
manipulera oss med sina falska löften och riktade lögner vi skall hålla oss
undan, de är det verkliga bovarna i detta dramat tillsammans med en mängd andra
oseriösa företag som drar nyttan av att segla i kölvattnet av klimatdebatter
och miljöhänsyn.
Fakta om växtbaserade
mjölkprodukter:
-80 % av alla mandlar
i världen produceras i Kalifornien och fraktas till Finland för att där bli
till mandel mjölk du får i butikshyllan.
-Alpro som är en stor producent
av växtbaserade mjölkprodukter ägs av franska Danone
-Oatly, ursprungligen
ett svenskt företag, existerat i snart 20 år, ett företag med mycket
kontroversiella åsikter med ytterst få hämningar. Påstår sig använda 60 %
mindre energi, 79 % mindre landareal och producerar 80 % mindre utsläpp än
komjölk.
Dessa växtbaserade
mjölkprodukter producerade av dem jag nämner här ovan är alltså produkter med så stor påverkan på klimatet
att det närmas blir en miljö-brottslig handling köpa deras produkter.
Jag ställer frågan, dricker
du hellre dessa växtbaserade alternativ av hänsyn till miljön baserade på
synnerligen taktiska lögner eller kan du vara klok nog till att avgöra vad som
är det med hänsyn till både miljö och klimat det rätta valet du skall göra för
dig själv? Vem litar du på? Industrins
reklam eller det sunda bondförnuftet. Ps: Frågan är inte ställd till alla dem med allergier.
Jag kommer i varje fall
att fortsätta understöda bonden och kossan så får dessa lögnhalsar med sina
falska intentioner ge vika för det sunda bondförnuftet.
"DRICK MJÖLK SÅ ÄLSKAR DU BÄTTRE"
SKÅL.
Bon appetit.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar