måndag 1 juni 2020

Den Fula Fisken...


Det är en tidig morgon och det blåser in en varm och skön bris ifrån havet, den för med sig en doft av tång, salt och äventyr… Skagerrak visar upp sig från sin allra bästa sida, här går vi som Rönnerdal fast på den norska sidan av Skagerrak och drömmer oss bort i en liknelse av det Bohuslän Sven Bertil Taube så fantastiskt tolkar i Evert Taubes ” Inbjudan till Bohuslän”.

Skagerrak är en gastronomisk skattkista där man i allsköns ro kan ösa upp det mesta, och det verkar som om kistan är bottenlös i sitt innehåll. Tänk dig en tidig morgon i Risör, en stad i det sydliga Norge, där det puttrar in några fiskebåtar fullastade med havets läckerheter, färska nykokta räkor som ännu är något varma efter att de kokats på båten, färska levande languster och hummer = havets kardinal, och inte minst pinfärska pilgrimsmusslor, musslan som också är symbolen för en religiös vandring och den enda mussla som faktiskt kan röra på sig av sin egen fria vilja, det här är något du bara inte kan motstå frestelsen av att köpa. Förstår du min fanatiska beundran till detta, det här är upplevelser man bara inte kan eller ens får missa, detta är alla kockars dröm.

Jag trampar in i en fiskhall full med färska råvaror och det är en fröjd för ögat att också bara gå omkring och botanisera i det olika färska råvarorna och produkterna som är prydligt utplacerade på is i hela affären, men jag bestämmer mig för att handla pilgrimsmusslor och en stor bit Marulk, den fulaste fisk jag någonsin har sett, men också den smakfullaste fisk jag någonsin lagat och ätit, det är ingen överdrift våga påstå att marulk är godare än all annan fisk och det är mycket lätt att förstå varför den också blir kallad för havets innerfilé bland alla Atlantens fiskare, den har egenskapen, smaken och konsistensen som behövs för att bli klassificerad som havets innerfilé bland fiskar, fast nog är den ju fasligt ful. Till alla de som aldrig fått uppleva denna fisk vill jag bara säga att låt inte skenet bedra när ni möter upp för denna fisk, den är ful, ja, men har du en gång fått dig den serverad så kan du aldrig mer motstå frestelsen av att äta den igen, den är helt fantastisk och garanterat något av det godaste du kan få.

Välförsedd med råvaror av högsta kvalitet och klass vandrar jag stolt som en jägare genom staden och försäkrar mig om att alla jag passerar också får en förnimmelse, en aning över av det jag är i färd med att bära hem till min spis.

Marulken kräver inga extra kryddor, den bör så absolut få spela huvudrollen i denna havets gastronomiska teaterpjäs, den här fisken kräver mera återhållsamhet än frikostighet när det gäller kryddor, den kräver inget annat än lite salt och peppar, smör och ett gott vin i såsen för att både du och jag och alla gudarna skall få sig en fullständig ”mind-blowing” till smakupplevelse och som sagt, jag lovar dig att nästa gång du ser denna ”fula fisken” så blir du förälskad i den.











Recept för 4 personer


Ingredienser:

4 st spröda morötter

2 st buntar med grön sparris (ca 20 st)
3 st vårlökar
2 dl vitvin
1 dl vatten eller fiskfond
100 g smör
½ tsk tomatpuré
salt och peppar


600 g Marulk, (breiflabb) (150 g fisk per person)

-Skär fisken i portionsbitar om 150 g var. Låt fisken vila i kylskåpet tills den skall tillredas.
-Skala morötterna och dela dem på längden i fyra "båtar". Blanchera dem i 2-3 minuter i lättsaltat vatten, lyft dem därefter upp och lägg dem i kalt "isvatten".
Gör det samma med den gröna sparrisen, blanchera dem lätt i högst 2 minuter och lägg dem tillsammans med morötterna i isvattnet. Detta görs för att stoppa kokprocessen och för att bibehålla spänst, form och färg på grönsakerna tills det skall slutbehandlas.
-Finhacka vårlöken och lägg den till sidan tills den skall används.

-Stek marulken i rikligt med smör i het stekpanna, ös fisken flera gånger under stekningen. När fisken är nästan klar tillsätter du den finhackade vårlöken och vinet och låter det sjuda i ett par sekunder, då tillsätter du både morötterna och den gröna sparrisen ur det kalla isvattnet och låter grönsakerna sjuda med så att det blir varma. Lyft därefter upp grönsakerna och fisken på tallrikar.
-vätskan du har i stekpannan bereder du till sås, du tillsätter 1 dl fiskfond eller vatten och tomatpurén, låter det sjuda ihop några minuter, saltar och pepprar och smakar av och därefter blankar du av såsen med 100 g smör och häller såsen rätt över portionerna på tallrikarna.

Bon appetit.

Inga kommentarer:



Vetenskapen om mat och dryck innehåller mer beundran än det flesta andra yrken. Att laga ärlig mat på äkta råvaror har blivit till ett begrepp, och en livsstil för många. Min matfilosofi är den att maten skall vara ärlig, uppriktig, smakfull och ha en egen klar identitet, och det får den bäst igenom äkta råvaror nära dig och din region. Att uttrycka den renhet, färskhet, enkelhet och etik som man vill förbinda med sin egen region klarar bara de närodlade av.

Missförstådd eller smaklös mat är det tristaste jag vet och helfabrikat eller färdigmat hör inte hemma i mitt kök. Jag är endast och enbart vän av ärlig och ren mat och en aktiv förespråkare för det lokalodlade, den kort resta maten, och i det förhållandet finns det inga genvägar för mig, inte ens i form av en ursäkt
. Råvaran finns ju där du finns så ta vara på det tillfället, för ärligare än så kan maten inte bli. Claus Meyer har sagt om den nya nordiska maten att den skall vara: Lätt att laga, lätt att hitta, lätt att ha råd med och lätt att älska. Det här är några fundamentala egenskaper i hans och min mat filosofi. Välkomna med in i den gemenskapen. © Christian Tikkanen