År 1775 föds i Frankrike i Bourgogne Jean Anthelme
Brillat-Savarin, hans namn blir känt i hela världen genom hans mästerverk,
boken ”Physiologie du gout” Smakens fysiologi och jag vågar nästan påstå att
den boken har alla med lite respekt för kokandets ädla konst läst igenom, och
har man inte läst den så är det nog dags nu, det är nämligen ett måste, boken är
den moderna nutritionsforskningens fader. Boken den utkom första gången 1846 året
före författarens död. Som traditionen påbjöd i släkten så blev också Jean
Anthelme Brillat-Savarin advokat i Paris. Han var en mycket högt uppskattad
man, en man av den gamla skolan, han älskade musik, svärmade för kvinnorna och älskade
god mat.
Under revolutionen blev han invald som medlem i den grundlagsstiftande
instansen och det visade sig under debatterna att Brillat-Savarin var en ivrig
motståndare till alla nya idéer. Han stämde emot Frankrikes uppdelning i departement,
han stämde emot införseln av juryn i domstolar och mot avskaffandet av
dödsstraff. Han återvände senare i livet till sin födelsestad Bugey och fortsatte
där som advokat, stadens kommunala pampar hade varit så förnöjda med honom
under hans tid som medlem i grundlagsutskottet i Paris att det utnämnde honom
till president i stadens civila domstol och senare även till borgmästare i
staden Bugey.
Men de revolutionära hade inte glömt bort den reaktionära advokaten, Brillat-Savarin blev inkallad till Paris, tilltalad för hög förräderi och kastades i fängelse, han undkom just och just en dödsdom och det bara därför att borgarrepresentantens hustru lät sig charmeras av Brillats musik. Trött och sliten av dessa förföljelser emigrerade Brillat-Savarin till Köln. Senare reste han till Schweiz och därefter till Amerika där han undervisade i franska och spelade violin i en orkester. Efter tre år vände han tillbaka till Frankrike och blev kort därefter utnämnd till domare i den omorganiserade högsta rätten vid Sein-domstolen där arbetade han i över 26 år. Uppmanad till att möta upp vid en minnesgudstjänst för Ludvig den 16 gick han till kyrkan trots en förfärlig förkylning, dagen därpå fick han lunginflammation och dog kort tid därefter 71 år gammal.
Men de revolutionära hade inte glömt bort den reaktionära advokaten, Brillat-Savarin blev inkallad till Paris, tilltalad för hög förräderi och kastades i fängelse, han undkom just och just en dödsdom och det bara därför att borgarrepresentantens hustru lät sig charmeras av Brillats musik. Trött och sliten av dessa förföljelser emigrerade Brillat-Savarin till Köln. Senare reste han till Schweiz och därefter till Amerika där han undervisade i franska och spelade violin i en orkester. Efter tre år vände han tillbaka till Frankrike och blev kort därefter utnämnd till domare i den omorganiserade högsta rätten vid Sein-domstolen där arbetade han i över 26 år. Uppmanad till att möta upp vid en minnesgudstjänst för Ludvig den 16 gick han till kyrkan trots en förfärlig förkylning, dagen därpå fick han lunginflammation och dog kort tid därefter 71 år gammal.
Jean Anthelme Brillat-Savarin var inte någon utbildad
kock, ända har han komponerat en del rätter, bland annat omelett med tonfisk,
beckasin fylld fasan, and ragu, rätter som när det gäller tillredningen utmärker
sig med ett synnerligen utsökt raffinemang, vilket också den här Fyllda fasan
är ett typiskt exempel på: Fasanen töms, torkas gott och späckas med osaltat
fläsk. Köttet skärs av två beckasiner (råa) hackas fint och blandas samman med
ett stort stycke ångkokt märg av oxe, lite finhackat fläsk, peppar och salt,
persilja och så mycket tryffel att det fyller upp ordentligt in i fasanen. Så
sätts fågeln på spett, därefter tar man inälvorna av det två beckasinerna, stöter
det i en mortel samman med en matsked finhackat fläsk, två tryfflar, en ansjovis
och en matsked osaltat smör. Den här massan läggs så på ett stycke avlångt
franskbröd på storleken av en fasan och hela brödskivan sätts så på botten av
fettskålen där safterna från fasanen droppar ner och när fasanen är färdig
serveras den på brödskivan.
Jean Anthelme Brillat-Savarins aforismer har knappast
någon kunnat undgå och det är ordspråk med både visdomsord men också ord med rena
vetenskapliga förtecken, här är några av dem:
”Uppfinningen av en ny maträtt gör mer för mänsklighetens lycka än upptäckten av en ny stjärna”.
”Uppfinningen av en ny maträtt gör mer för mänsklighetens lycka än upptäckten av en ny stjärna”.
”Hur skulle man kunna säga nej till denna vetenskap som skänker oss hjälp och stöd från vaggan till graven, som förstärker kärlekens livliga lustar, och tilliten mellan vänner, som avväpnar hatet, som lättar alla förhandlingar, och som under den korta tid livets resa är, ger oss den njutning som också är det enda tidsfördrivet vi njuter av i avsaknaden av de andra njutningarna”.
”Säg mig vad du äter och jag skall säga dig vad du är”
”Den som
håller fest för sina vänner utan att visa måltiden som skall serveras sitt
personliga intresse, kärlek och omsorg, förtjänar inte några vänner alls”
”Åtrån efter
gommens njutning är den passion som sist lämnar människan”
”Bordet är
det enda ställe där man aldrig har tråkigt efter den första timmen”.
”Goda
måltider är betydligt sällsyntare än goda kvinnor. Och bra mycket pikantare”.
I sin bok smakens fysiologi behandlar också
Brillat-Savarin matens och speciellt näringens inflytande på sömnen och
därigenom också på drömmen. ”man sover dåligt när man är hungrig, gott men
tungt när man är mätt” Av sådan sömn vaknar man som oftast lika trött,
säger han. Han säger vidare också att när natten kommer och vilans timme är
inne, drar en klok man, (för vem sömnen är den bästa av alla mediciner) sig
tillbaka till sovrummet. Luften skall där vara frisk och sund, inga draperier
skall dras före fönstret eller omkring sängen som förhindrar en god
luftcirkulation. Han stänger ej heller persiennerna framför fönstret, för att
hans ögon i det tillfälle att han vaknar skall kunna skymta nattens ljus där
ute och inte bara det stumma mörker där inne som framkallar tankar på sorg och
död.
Så lägger han sig på sin säng som svagt lutar upp mot
huvudet. Dynan är stoppad med fjädrar och nattmössan av tunt läder. Överkroppen
bör bara vara lätt övertäckt men benen skalla alltid hållas gott varma. Plågas
man av sömnlöshet, må man aldrig sova om dagen och vid aftonmåltiden kan man
äta vad man har lust till, men aldrig prata om tråkiga ting, som till exempel
politik. Vin bör man dricka med försiktighet, men till kaffet kan man gott ta
ett glas likör. Man drömmer mycket, och som oftast obehagligt, om man till
aftonen har ätit oxe- eller fårkött, duvor, and, vilt (speciellt hare) sparris,
tryfflar, selleri och söta saker, speciellt sådant som har tillsatt vanilj. Är
man för varm om huvudet under natten, t.ex. om man har en för tjock nattluva, så
stoppar blodet upp i huvudet och det sätter i gång den vildaste fantasin. I ett
sådant tillstånd drömmer man mycket och man får ofta en rad glimrande idéer som
tyvärr försvinner strax man vaknar och intar en annan ställning eller blir avkyld.
Brillat-Savarin framhåller att den exaltation som präglar Orientens folkslag
kommer sig av att det enligt Mohammeds bud alltid skall gå med huvudet inslaget i duk, medan den katolska kyrkans präster alltid förkunnat att man skall
hålla huvudet kallt och hjärnan klar.
Brillat-Savarin offrar också ett långt kapitel på det feta och det magra, och precis som den gången som nu ville de som hade råd till det, gärna äta gott utan att för den skull bli tjocka. "Om det fanns en läkare som specialiserat sig på avmagringskurer ville han fått världens hyggligaste klientel, gemytliga, välnärda män, vackra knubbiga kvinnor som önskar att bekämpa sina naturliga anlag för fetma". Brillat-Savarin råder den tjocke att avhålla sig från bröd, tjocka soppor och mjöl generellt. Han framhåller att köttätande djur alltid håller sig magra, likaledes de växtätande djuren så länge det uteslutande är hänvisade till att äta sådan kost, men börjar man ge dem mjöl, korn, mjölkmat blir det däremot strax feta.
Man blir också tjock av att sova för mycket och gå för lite. Har man anlag för fetma, råder Brillat-savarin att man tar en månads svältkur under varje sommar. Kuren består i att man tar ett stort glas buljong om morgonen på fastande mage, två glas till middagen och två glas innan man lägger sig. Samtidigt med detta håller man en mycket sträng diet, man dricker endast "Anjou"- vin och födan bör bara bestå av vitt kött, kalv och höns, grönsaker som rädisor, kronärtskockor, sparris och selleri, av bröd endast rågbröd och skorpan av ett franskbröd. Har man hållit på med den här dieten i en månad är det tillåtet att göra några avvikelser och för att styrka sig så dricker man i nästa månad varannan dag klockan sju på morgonen ett glas vitvin vari man blandat en tesked med Dubonnét.
Brillat-Savarin offrar också ett långt kapitel på det feta och det magra, och precis som den gången som nu ville de som hade råd till det, gärna äta gott utan att för den skull bli tjocka. "Om det fanns en läkare som specialiserat sig på avmagringskurer ville han fått världens hyggligaste klientel, gemytliga, välnärda män, vackra knubbiga kvinnor som önskar att bekämpa sina naturliga anlag för fetma". Brillat-Savarin råder den tjocke att avhålla sig från bröd, tjocka soppor och mjöl generellt. Han framhåller att köttätande djur alltid håller sig magra, likaledes de växtätande djuren så länge det uteslutande är hänvisade till att äta sådan kost, men börjar man ge dem mjöl, korn, mjölkmat blir det däremot strax feta.
Man blir också tjock av att sova för mycket och gå för lite. Har man anlag för fetma, råder Brillat-savarin att man tar en månads svältkur under varje sommar. Kuren består i att man tar ett stort glas buljong om morgonen på fastande mage, två glas till middagen och två glas innan man lägger sig. Samtidigt med detta håller man en mycket sträng diet, man dricker endast "Anjou"- vin och födan bör bara bestå av vitt kött, kalv och höns, grönsaker som rädisor, kronärtskockor, sparris och selleri, av bröd endast rågbröd och skorpan av ett franskbröd. Har man hållit på med den här dieten i en månad är det tillåtet att göra några avvikelser och för att styrka sig så dricker man i nästa månad varannan dag klockan sju på morgonen ett glas vitvin vari man blandat en tesked med Dubonnét.
En annan stor auktoritet på det gastronomiska fältet var
Grimond de la Reyniére också han en praktiserande advokat. Han blev utvisad på
grund av en provocerande skrift mot en av prinsarna men så småningom vände han tillbaka
till Frankrike. Han stiftade ett gastronomiskt förbund och kriterierna för att
kunna bli medlem i detta förbund var att man måste kunna både äta mycket och ha
en förståelse för kokkonstens mest utsökta raffinemang, man skulle ”ha en aptit
som Vitellius och en smak som Lucullus” stod det i förbundets regler. Man
möttes till en middag en gång i månaden och då serverades det alltid en del nya
rätter som blev bedömda av en jury, utnämnd bland det närvarande gästerna.
Grimond de la Reyniére skrev ”almanach des gourmands” ett kolossalt verk i åtta
band samt ” Manual des amphitryons” (husvärdens handbok).
En av det märkligaste framtoningarna i den franska kokkonstens kölvatten var Antoine Careme, mest känd för att ha varit kökschef hos Talleyrand, den mest själfulla, viktiga och i den dåtida gastronomin den mest raffinerade av kejsardömets furstar. Det var nog Careme denna Talleyrand tänkte på då han före avresan till en konferens i Wien svarade Ludvig den 18 som plågade honom med för mycket prat och anvisningar: ”Sir, jag har mera bruk för kastruller än för prat och skrivna instruktioner”.
En av det märkligaste framtoningarna i den franska kokkonstens kölvatten var Antoine Careme, mest känd för att ha varit kökschef hos Talleyrand, den mest själfulla, viktiga och i den dåtida gastronomin den mest raffinerade av kejsardömets furstar. Det var nog Careme denna Talleyrand tänkte på då han före avresan till en konferens i Wien svarade Ludvig den 18 som plågade honom med för mycket prat och anvisningar: ”Sir, jag har mera bruk för kastruller än för prat och skrivna instruktioner”.
Antoines Caremes far var murare men trots allt slit och
alla strävanden från morgon till kväll lyckades han ändå aldrig att skaffa mat
och kläder till sin osedvanligt talrika familj. En dag under arbetet kom en av
döttrarna löpande bort till fadern och berättade att modern hade fött en pojke,
det var Antoine deras 25 och sista barn som blev född. Från den dagen började fadern att skolka från
arbete och dricka alkohol och snart var det ingen som villa ha något som helst
att göra med den ändå så duktiga muraren. Allting blev ohållbart och barnen måste
själv skaffa sig mat, där den nu då var att finna.
Så en morgon då Antoine var ungefär tolv år tog fadern
honom med sig på tur ut på landet, fadern var den dagen nykter men mycket allvarsam.
De satte sig på en nerblåst trädstam och efter att ha pratat lite om den
förtvivlade situationen familjen befann sig i, så sade fadern: ”Jag har
endast ett råd att ge dig min son, gå med gud och lämna oss. Vi lever i en tid
där den som har förstånd nog och vill arbeta kan skapa sig en förmögenhet. Vår
herre har gett dig den klokskapen och ett sunt omdöme, du vill helt säkert hitta
ett arbete som kommer att göra dig lycklig” Med tårar i ögonen skildes de
två och pojken fortsatte utöver landsvägen tills han vid aftontid kom till ett
litet värdshus som ägdes av två gamla människor. Där gick han in och bad om att
få ett arbete. Efter att ha varit där på prov i åtta dagar fick han lov att
stanna. Hos dessa två snälla gamlingar lärde sig den lilla Antoine kokkonstens
alla grundläggande principer och speciellt det borgerliga franska kökets få och
enkla men ypperliga hemligheter.
då Antoine Careme hade blivit 16 år gav värdshusägarna honom rådet att söka arbete i Paris. ”Du har utmärkta anlag min pojke” sa han, ”Men här kan du inte lära dig mer och för ditt eget intresse och bästa råder jag dig att söka dig till större kök, Du kommer helt säkert att hitta det du söker efter”. Gråtande tog Antoine farväl med dessa två goda människor som hade varit som mor och far för honom och satte kursen mot huvudstaden.
då Antoine Careme hade blivit 16 år gav värdshusägarna honom rådet att söka arbete i Paris. ”Du har utmärkta anlag min pojke” sa han, ”Men här kan du inte lära dig mer och för ditt eget intresse och bästa råder jag dig att söka dig till större kök, Du kommer helt säkert att hitta det du söker efter”. Gråtande tog Antoine farväl med dessa två goda människor som hade varit som mor och far för honom och satte kursen mot huvudstaden.
Han kom till Paris i en mycket gynnsam tid, kokkonsten
upplevde under 1800-talet sin renässanstid. Man hade kommit bort från
direktoratets tunga och pompösa lyx och gled över till mera raffinerade och
förfinade menyer, som i mångt och mycket påminde om Ludvig den 15 små charmanta
supéer. Den unge Antoine Careme fick snabbt plats som lärling vid ett konditori
som bland annat levererade bakverk och pastejer till Fursten Talleyrands hus. Men den unga Antoine nöjde sig inte med att bara lära sig baka pastejer som hans
läromästare blivit så berömd för. Han läste och studerade varje ledigt ögonblick
och inte minst så läste han sig in på den grekiska och romerska historien och
kulturen. Av intresse för saken lagade han middagar efter romerska recept och konstaterade
ganska snabbt att det så skrytsamt upphöjda köket från det romerska
kejsardömets glansperiod var allt annat än välsmakande och ytterst svårsmält,
och att den lyx som härskade vid anrättningarnas tillredning på ett högst märkligt
sätt sidoställde den primitivaste enkelhet med den mest raffinerade
överdådighet.
Det berättas att i tio år tillbringade Antoine Careme
varje dag ett par timmar i ”Bibliotheque impérial”. Resten av hans dag var
upptagen med arbetet i bageriet där han nu hade blivit bagarmästarens närmaste
vän och det var först på det sena småtimmarna efter arbete som
han kunde sammanställa det notat han hade skrivit ner från sina besök på
biblioteket. Careme fick efter hand flera betrodda tjänster och när han omsider
kom till Furst Talleyrand som överste kock var han en absolut mästare i sin bransch.
Det var nu också en kocks högsta önskan att få ett jobb hos Furst Talleyrand,
för fursten var en tvättäkta gourmand som hade full förståelse för det
verkligen geniala i vad kokkonstens mästare kunde prestera. Hans rikedom tillät
honom också att, utan att det för den skull någonsin överskred rimlighetens
gränser offra pengar till det som var nödvändigt för köksregementet.
Medan Careme var anställd hos Tallyerand, fick Furstens
första kock Riquette anställning hos tsar Alexander. Då Tsaren i 1814 kom till
Paris Frågade Talleyrand tsaren om han var förnöjd med sin nya mästare Riquette
i köket. ”Ypperlig, han är en mönsterbild på en duktig och habil kock”
svarade tsaren. ”så har han också tjänat en massa pengar” var det någon
som kommenterade. ”Det kan hända, men till gengäld så har både Riquette och
Careme lärt oss att äta på nytt, och det kunde vi inte före” svarade tsaren.
Antoine Careme räknas som en av det franska kökets mest
ryktbara företrädare. Och Antoine Caremes meritlista är som en historieskrivning,
den bågnar av utmärkelser, diplom och inte minst innehåller den en så stor mängd
olika kungliga arbetsintyg från världens alla hörn och kanter att man blir blå
av avund, vi vet att hans meritlista är undertecknad av intet mindre än 10
olika högheters namnteckningar, här några av dem han jobbade för:
Furst Charles Maurice de Talleyrand-Périgord
Tsar
Alexander
Prinsen av
Wales, Prins George
Markisen av
Londonerry , Lord Stewart
Prinsen av
Württemberg
Furst
Bagration
Baron
Rothschild
Careme som dog i 1832 har efterlämnat sig en mängd recept och regler för matlagning, Bland det första är 500 recept på soppor, en rätt som han ansåg som ytterst viktig, "en god middag ville bli både genant och tråkig om den inte inleds med några skedar soppa" skrev han.
Källhänvisningar:
GVT: "Nutid, dåtid, forntid"
BAV - Vatican Library
"Bordets gleder"
La France en Norvége. Ambassade de France á Oslo
Källhänvisningar:
GVT: "Nutid, dåtid, forntid"
BAV - Vatican Library
"Bordets gleder"
La France en Norvége. Ambassade de France á Oslo
To be continued
Bon appetit
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar