Den äldsta kokkonsten
man känner till och har haft anledning att studera är den egyptiska. Tack vare inskriptionerna
i det många gravkammare man grävt fram och studerat vet man idag en hel del om
det egyptiska kosthållet. Från det inhuggna bilderna, hieroglyferna, med scener från det dagliga
livet, med måltider och fester har man på ett ypperligt sätt kunnat
rekonstruera de gamla egyptiernas levnadssätt. Den hos alla hedniska nationer
gemensamma ritualen med att sätta mat med i graven till den döde som färdkost
på den långa resan till den andra sidan har också gett forskare en god inblick
i vad slags råvaror man använd och hur det blev tillredda.
Egyptierna odlade bland annat vete och kände gott till konsten att baka bröd, de
fångade och åt fågel och fisk och höll sig också med boskap, men med ett
undantag, grisar betraktades som orena, man trodde nämligen att om man åt svinkött så var det orsak till att månen gick ned om natten, och det var
ett förfärligt tecken, därför rörde de egyptiska prästerna aldrig svinkött, medan andra åt det bara vid fullmåne.
Den egyptiska löken var en särskilt välsmakande och saftig art som stod högt i
kurs som livsmedel. Enligt en inskription på en av pyramiderna fick de som
arbetade med dessa stenblock sin lön utbetalad i form av lök och
persiljerötter. Egyptierna utvecklade sig allt eftersom till utmärkta matlagare
och satte stort arbete i tillredning av maten. Deras läkare hade, berättar
Herodot, en ingående kännedom till det olika livsmedlens inflytande på hälsan och diet kurer praktiserades då i likaså stor utsträckning som i våra
dagar. Man vet att egyptiernas festmåltider var präglade av både kultur och
skönhet, men de hade också en hel del ritualer som man i vår tid aldrig hade accepterat, däribland den att ofta under en festmåltid bar man
runt en likkista där det låg ett skelett, meningen var god – man ville bara påminna
gästerna om att det var bäst att njuta av livet ordentligt innan man var på väg
till "dödens rike".Då man bland det i överklassen i det romerska samhället blev klar över sitt levnadssätt, som ansågs som ytterst barbariskt jämfört med andra nationers, som t.ex. grekernas så blev det vidtaget åtgärder. Grekerna ansågs vara kloka och bildade människor och även om grekerna var romarnas största fiende sände man ändå en delegation, några av sina "vise män" till Aten för att hos Solon studera statens lagstiftning och när delegationen återvände till Rom hade man inte bara filosofer, diktare och lärare som skulle upprätta skolor men också flera kockar med sig hem som efter uppfordring skulle inviga sina romerska kollegor i den mera raffinerade grekiska kokkonstens mysterier. Romarna var ett mycket lättlärt folk och det tog inte lång tid innan det i ett förfinat levnadssätt inte bara övergick sina läromästare men också alla andra civiliserade nationer.
Romarna ansåg svinkött som något av det läckraste och mest välsmakande av alla
köttsorter. Man hade lagar och regler för hur svin skulle uppfödas och slaktas
och de som sålde köttet hade också speciella regler det var tvungna att följa
och inte nog med det, där var också ytterst specifika regler för hur köttet
skulle tillredas, för både rika och fattiga, (dagens livsmedelssäkerhetsverk EVIRA) Till gästabud användes ofta spädgris som
när den var slaktad och tömd fylldes med lärkor, svalor och andra småfåglar
samt ostron och fikon varefter den sattes på spett och stektes över öppen eld medan den
översköljdes med vin och sky från tidigare stekning och uppkok, (eventuellt förlagan till dagens Chaine des Rotisseurs)Sökresultat
Webbresultat
Det berättades om en känd romare, en tribun vid namn Vedius Pollio att han lät sina dödsdömda slavar, levande eller skurna i småbitar bli kastade i fiskdammen bara därför att han hade fått höra att fisken blev mycket läckrare om det fick människokött att äta… Då kejsaren Augustus en dag åt middag hos Vedius, lät denne en av slavarna, som vid uppdukningen hade krossat ett kostbart glas, bli kastad i fiskdammen framför alla gästernas ögon. Detta blev Kejsaren Augustus så rasande över att han lät sina egna slavar krossa sönder vart endaste glas och varje bägare som fanns i huset och beordrade att hela fiskdammen skulle avlägsnas för alltid, (så vad lära vi oss av detta, det var farligt att vara en dålig servitör, man kunde bli fiskmat ...)
En dag kom Pompejus och Cicero på besök till Lucullus, de kom helt oväntat och deklarerade strax att det endast och enbart ville stanna till middagen om Lucullus lovade låta bli ge sin kock någon som helst order. Lucullus gick med på överenskommelsen och bad endast om tillstånd att ge kocken beskedet om att det skulle bli tre stycken till bords, till slaven, den dåtida "hovmästaren" sa han så, ”duka för tre i Apollos sal” Detta visste slaven var entydigt med det mest praktfulla av allt i detta hus och kocken visste också att detta var den sal där maten skulle vara det allra bästa av sitt slag.
Pompejus och Cicero kunde efteråt konstatera att om man så kom objuden och oväntad till Lucullus så var värden alltid beredd och klar för varje situation, även den oväntade. Denna historiska måltid kostade efter vad en samtida lär ha berättat omkring 280 000 sestertier eller 4200 euro. Lucullus älskade skönhet och prakt och det fester han ordnade bar en prägel av den förnämsta smak och raffinemang. Maten var inte bara kostbar, annorlunda och sällsynt, den var också ytterst läcker och välsmakande.
Många har väl hört uttrycket, ”en lukullisk måltid” det härstammar från denna Romerska politiker och militär: Lucullus leverne, en lukullisk måltid betyder både bildligt som bokstavligt att det är det bästa av det bästa och intet bättre kan uppnås.
Under Kejsaren Hadrians tid nådde kokkonsten en högre standard i Rom,
man grundade en kockskola som höll till på Palatinberget och
därifrån utkom det flera kokböcker, den äldsta av dem, år 3 efter Kr, som på latin heter ” De
re culinaria” är i tio band
och innehåller en mängd recept och efter sitt första segerrika fälttåg i Gallien
trakterade Julius Caesar vid sin återkomst till Rom det romerska folket i flera
dagar, det sägs att över 266 000 människor blev serverade och att maten
och dryckerna var överdådiga, allt enligt ”De re culinaria”. Nämnas
bör att denna kokbok tillhör det vatikanska biblioteket och är en sällsynt
värdefull bok som endast fåtalet människor har tillåtelse att få se, vem som är författaren av denna bok är det ingen som vet. Det man vet är att den också går
under titeln ”Apicius” och det finns en gourmand från denna
tidsepok med namnet Marcus Gavius Apicius, men om det är han som är författaren till dessa skrifter är höljt i ett stort dunkel, vi får anta att det är och
förblir ett mysterium som kanske bara Påven är känd med ...För att få diplom som kock så måste man ha studerat på skolan i minst två år, dessa utlärda kockar tog aldrig några fasta jobb, men mötte upp på stadens torg där man kom överens om avtal som kunde engagera dem för en kortare eller längre period i ett hus. I Sybaris slog man fast att den som uppfunnit en ny rätt fick monopolet på att tillreda och även sälja sin rätt, detta var förlagan till den personliga copyright rättigheten inom gastronomi.
En festmåltid hos det gamla grekerna var en synnerligen allvarlig affär. Gästerna
blev bjudna långt i förväg, kvinnorna ofta ett år på förhand, -så att det kunde
få tid till att göra sig fullständigt klara för festen. När så gästerna, som
förstås hade badat hemma och ifört sig sin vita festdräkt, ankom festlokalen
blev det mött av en tjänare som tog av dem deras sandaler och satte på dem ett
par tunna festsandalerna. Så gick man runt omkring och beundrade
tillställningen tills måltidssignalen ljöd, och man väntade aldrig på en försenad gäst. När det inbjudna hade intagit sina platser på liggbänkarna kom
slavarna och hällde parfym på deras händer och fötter och från rökelsekaren
runt omkring i salen steg det välluktande ångor upp mot himlen. Så blev det
dyrbaraste och värdefullaste rätter buret runt och serverade från kostbara
guld- eller silverfat och gästerna tog rikligen för sig av det som blev serverat. Efter maten, först då började man njuta av vinet tillsammans med snacksen som torkade
fikon, oliver, nötter, mandlar, all slags frukt samt salta bakverk som gästerna
antingen åt eller bara slickade på för att framkalla den nödvändiga törsten.Det blev nästan alltid också framfört musik vid dessa måltidsfester och bland annat Plutarkos hävdade att musiken påverkade avslappnande på humöret och därigenom kunde man undgå de stridigheter och oenigheter som gärna anmälde sig när vinet började påverka kroppen, slagsmål var oönskat på festerna, med andra ord så var festbråk redan då ett känt faktum.
Under det
romerska herradömet lärde gallierna sig att odla flera sorters frukt och
grönsaker. Deras kök och kokkonst blev också betydligt förbättrad på samma
tid. En mycket gammal rätt, kyckling i
vin, ”coq au vin” skall enligt en fransk krönika ha blivit införd i det franska
köket under ett av Caesars fälttåg. -Den berömda krigaren (Caesar) hade länge
men förgäves belägrat fästningen Puy
Garoux där den galliska
härföraren sökt tillflykt med sina trupper. Caesar försökte nu som sista utväg att
svälta ut besättningen, men det såg ut som att det inspärrade hade ett
bottenlöst lager att ösa ur och därför kunde hålla ut i all evighet. Den galliska härförare tyckte Caesar behövde enligt dem uppmuntras en smula. Så en dag
sände det Caesar en skinnmager död tupp och i näbben på tuppen var det fästat
en lapp där det stod: -”En
utsökt stek till den romerske härförarens taffel- god aptit”.-”Då beklagar jag endast en sak” svarade den galliska militären. ”och det är att vi inte sände er hela vår hönsgård”.
Receptet på tupp
i vin tror jag att det flesta av oss varit med om att antingen äta eller
tillaga så jag tänker inte referera till hur det ursprungliga recept lyder,
konstaterar bara att huruvida Caesars kock vid ovannämnda situation hade bytt
ut den gamla galliska tuppen med en ung köttigare kyckling därom tiger historien. Men
om du vill prova denna historiska rätt men inte har en gammal tupp tillgänglig så kan en läcker ungdomlig kyckling gott nog göra samma nytta. Källhänvisningar:
"Bordets gleder"
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar