onsdag 3 november 2021

Finländsk färdigmat, inget Internationellt bra varumärke!

Kan industriell finländsk mat lyckas som ett internationellt varumärke?

Finländare är erkända för effektivitet på alla områden och det syns också väldigt tydligt i den finländska livsmedelsproduktionen, har finländsk mat då någon chans att lyckas som ett varumärke på världsmarknaden? Vi är bara fem miljoner innevånare i Finland, så alla större länder är en intressant nisch för oss. I en stad på 50 miljoner kan även en liten nisch vara mycket betydelsefull.

Då det gäller att marknadsföra finländsk mat internationellt så är vi långt ifrån lika etablerade som våra nordiska grannländer.

I Sverige och inte minst i Norge har man mycket större fokus på kvalitet och det egna nationella råvarorna och det hantverk som ligger bakom slutprodukten medan man i Finland satsar mera på effektiv produktion och allt för lite på kvalitet. Den Finländska livsmedelsproduktionen är väldigt upptagen av att allting skall vara effektivt och lätthanterligt och de har gjort att vårt land har blivit en stor producent och konsument av industriella färdigmats produkter.

Finland har och jag vågar också påstå det, blivit färdigmatens förlovade land och det är en stor nackdel när det gäller för Finland att kunna etablera sig som en matnation i resten av Europa.

Varumärkesforskaren Marko Parkkinen menar, och jag tror också att han har rätt i det han sagt, citat: ”Finland tänker inte tillräckligt på kvalitet”.

Jag tillägger att Finland fokuserar för mycket på effektiv produktion och livsmedelsprodukter som är baserade på hel och halvfabrikat och då blir det ytterst svårt att kunna etablera sig som matnation i ett Europa där synen på livsmedel är omringad av en total lojalitet till råvaran och det handarbetsmässiga slutresultatet.

Vi kan ju inte annat än konstatera att mat och måltidsupplevelserna i det flesta sydeuropeiska land är omringat av en ideologi där gemenskapen runt måltiden uppstår genom den direkta kontakten till råvaran och det hantverk som utövas i köket och då har inte t.ex. en färdigmatsprodukt från Finland den ringaste chans kunna etablera sig ens om den skulle få en mera kvalitativ status.

Finland bör tänka sig om i sina mat-relationer till andra land, speciellt vår relation till vad matproduktion egentligen skall handla om, det är inte helfabrikaten med en effektiv produktion och en lätthanterlig industriell förpackning som ger oss tillgång som matnation på den europeiska och internationella livsmedelsmarknaden även om vi har en nisch i det att vi är världens bästa tillverkare av helfabrikat. Helfabrikat anses i varje fall inte av Italienare eller fransmän som kvalitet, det anses som skräpmat och den nisch kulturen kan vi inte föra vidare i ett europeiskt perspektiv.

Vi har en lång väg att gå för att komma oss tillbaka till en mera kvalitativ och icke industrialiserad matkonsumtion och vi behöver en total förändring, en reform i vår syn på livsmedelsproduktion, en syn som inte inkluderar färdigmat som en nisch, först då kan vi antas bli en fullständigt likvärdig och accepterad matnation i Europa.



Bon appetit










Inga kommentarer:



Vetenskapen om mat och dryck innehåller mer beundran än det flesta andra yrken. Att laga ärlig mat på äkta råvaror har blivit till ett begrepp, och en livsstil för många. Min matfilosofi är den att maten skall vara ärlig, uppriktig, smakfull och ha en egen klar identitet, och det får den bäst igenom äkta råvaror nära dig och din region. Att uttrycka den renhet, färskhet, enkelhet och etik som man vill förbinda med sin egen region klarar bara de närodlade av.

Missförstådd eller smaklös mat är det tristaste jag vet och helfabrikat eller färdigmat hör inte hemma i mitt kök. Jag är endast och enbart vän av ärlig och ren mat och en aktiv förespråkare för det lokalodlade, den kort resta maten, och i det förhållandet finns det inga genvägar för mig, inte ens i form av en ursäkt
. Råvaran finns ju där du finns så ta vara på det tillfället, för ärligare än så kan maten inte bli. Claus Meyer har sagt om den nya nordiska maten att den skall vara: Lätt att laga, lätt att hitta, lätt att ha råd med och lätt att älska. Det här är några fundamentala egenskaper i hans och min mat filosofi. Välkomna med in i den gemenskapen. © Christian Tikkanen