Kan industriell finländsk mat lyckas som ett internationellt varumärke?
Då det gäller att marknadsföra finländsk mat
internationellt så är vi långt ifrån lika etablerade som våra nordiska grannländer.
I Sverige och inte minst i Norge har man mycket större fokus på kvalitet och
det egna nationella råvarorna och det hantverk som ligger bakom slutprodukten
medan man i Finland satsar mera på effektiv produktion och allt för lite på
kvalitet. Den Finländska livsmedelsproduktionen är väldigt upptagen av att
allting skall vara effektivt och lätthanterligt och de har gjort att vårt land
har blivit en stor producent och konsument av industriella färdigmats
produkter.
Finland har och jag vågar också påstå det, blivit färdigmatens förlovade land och det är en stor nackdel när det gäller för Finland att kunna etablera sig som en matnation i resten av Europa.
Jag tillägger att Finland fokuserar för mycket på effektiv produktion och livsmedelsprodukter som är baserade på hel och halvfabrikat och då blir det ytterst svårt att kunna etablera sig som matnation i ett Europa där synen på livsmedel är omringad av en total lojalitet till råvaran och det handarbetsmässiga slutresultatet.
Vi kan ju inte annat än konstatera att mat och måltidsupplevelserna i det flesta sydeuropeiska land är omringat av en ideologi där gemenskapen runt måltiden uppstår genom den direkta kontakten till råvaran och det hantverk som utövas i köket och då har inte t.ex. en färdigmatsprodukt från Finland den ringaste chans kunna etablera sig ens om den skulle få en mera kvalitativ status.
Finland bör tänka sig om i sina mat-relationer till andra land, speciellt vår relation till vad matproduktion egentligen skall handla om, det är inte helfabrikaten med en effektiv produktion och en lätthanterlig industriell förpackning som ger oss tillgång som matnation på den europeiska och internationella livsmedelsmarknaden även om vi har en nisch i det att vi är världens bästa tillverkare av helfabrikat. Helfabrikat anses i varje fall inte av Italienare eller fransmän som kvalitet, det anses som skräpmat och den nisch kulturen kan vi inte föra vidare i ett europeiskt perspektiv.Vi har en lång väg att gå för att komma oss tillbaka till en mera kvalitativ och icke industrialiserad matkonsumtion och vi behöver en total förändring, en reform i vår syn på livsmedelsproduktion, en syn som inte inkluderar färdigmat som en nisch, först då kan vi antas bli en fullständigt likvärdig och accepterad matnation i Europa.Bon appetit
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar