lördag 20 februari 2010

Pasta och svart tryffel

Pasta med svart tryffel, tryffel och karl-johan svamp puré.
Och en vitlöksolja

Koka en lagom mängd pasta, Tagliatelli, spagetti eller makaroner.
Koka dem inte längre än vad som anvisas på paketet, koka dem
hellre 1 minut kortare en vad som anges, då blir det exakt lagom
al dente.

Under tiden som pastan kokar tar du fram den svarta tryffeln
du har köpt i en specialaffär, skivar den lövtunn tillsammans
med en liten charlottenlök. Fräs detta i stekpannan en kort stund,
så tar du en sked Tryffel och Karl-Johan svamps puré och
tillsätter den i stekpannan, nu är det också dags att låta pastan få
rinna av, efter det häller du hela pastamängden i stekpannan och
fortsätter att fräsa i ytterligare några sekunder. Lyft upp pastan
med tryffeln och fördela lika mängd i varje djuptallrik. Vill du kan
du hälla några droppar god olivolja över strax förren du serverar.

Bon Apetit.

2 kommentarer:

Anna-Eva sa...

Hej Christian. Det var ju en riktigt "farlig" blogg du har. Hit kommer jag igen och klart att du får länka.Jag länkar tillbaks.
Anna-Eva, Lata mammans receptblogg

Christian Tikkanen sa...

Anna-Eva. Tack för det du. Hoppas att du hittar någonting av intresse här som kan göra munnen tillfredställd och magen nöjd. =)



Vetenskapen om mat och dryck innehåller mer beundran än det flesta andra yrken. Att laga ärlig mat på äkta råvaror har blivit till ett begrepp, och en livsstil för många. Min matfilosofi är den att maten skall vara ärlig, uppriktig, smakfull och ha en egen klar identitet, och det får den bäst igenom äkta råvaror nära dig och din region. Att uttrycka den renhet, färskhet, enkelhet och etik som man vill förbinda med sin egen region klarar bara de närodlade av.

Missförstådd eller smaklös mat är det tristaste jag vet och helfabrikat eller färdigmat hör inte hemma i mitt kök. Jag är endast och enbart vän av ärlig och ren mat och en aktiv förespråkare för det lokalodlade, den kort resta maten, och i det förhållandet finns det inga genvägar för mig, inte ens i form av en ursäkt
. Råvaran finns ju där du finns så ta vara på det tillfället, för ärligare än så kan maten inte bli. Claus Meyer har sagt om den nya nordiska maten att den skall vara: Lätt att laga, lätt att hitta, lätt att ha råd med och lätt att älska. Det här är några fundamentala egenskaper i hans och min mat filosofi. Välkomna med in i den gemenskapen. © Christian Tikkanen