fredag 5 mars 2010

Citron och pepparmarinerad torskrygg


Citron och pepparmarinerad, stekt torskrygg
ångkokta gröna sparris och spröstekt beacon.

Receptet för 2 personer
Ingredienser:

300 g Torskfilé. (allra helst ryggbiten)
En handfull gröna sparrisknoppar, (ca 6 st)
Saften av en citron
2 st beaconskivor
Salt och peppar
Smör till stekningen

1: Putsa och torka av fiskfilen och dela den i två bitar. Lägg
bitarna i en lagom stor skål. Häll över citronsaften, salta och
peppra lätt. Låt fisken stå i denna marinad i en timme.

2: Ångkoka sparrisen i några få minuter, lyft dem upp och ställ
dem i en lagom mängd på varje tallrik, (djuptallrik) i botten.

3: Nu är det dags att steka fiskfileérna i en smörad stekpanna,
stek fisken på bägge sidor inte mera än i några få minuter, just
så länge att fiskköttet har blivit nästan genomstekt, det ser du
genom av att fiskköttets äggviteämnen så att säga har koagulerat,
och när det gäller för torsken så blir köttet så där lätt, lätt rosa-
aktigt och fast i konsistensen. Lyft fisken upp på varje tallrik över
den kokta sparrisen.

4: Avsluta anrättningen med att garnera med en stekt beacon-
skiva över toppen på varje fiskfilebit, häll det överblivna stek-
fettet över allting till sist. Kan med fördel serveras tillsammans
med dillstuvad potatis eller även bara som sådan till en förrätt.

Bon apetit.

2 kommentarer:

vanilla sky sa...

Jag måste tacka så hemsk mycket för dina fina ord om min blogg:) Nu när jag sitter här och studerar din blogg inser jag ju verkligen vilken amatör jag är i bloggvärlden och även inom gastronomins värld ;) Men jag är den jag är; en glad amatör med ett stort intresse för god mat! Hoppas du fortsätter läsa bloggen:) jag kommer definitivt kika närmare på din:)
MVH Jennie/vanillasky

Christian Tikkanen sa...

Vadå amatör, nejdu, du är ingen amatör, alla kan vi laga mat och alla kan vi njuta av den, det är bara det att så många av oss har velat glömma den goda gamla konsten att göra den och just kunna njuta av den, man belamrar sig i stället med halv fabrikat och färdigmat som anses så mycket enklare, vilket det givetvis är, men det är också det enda det är, enkla. Du och andra sidan har förstått innebörden av vad det är att kunna laga mat och också kunna njuta av den, det skall du ta väl vara på.



Vetenskapen om mat och dryck innehåller mer beundran än det flesta andra yrken. Att laga ärlig mat på äkta råvaror har blivit till ett begrepp, och en livsstil för många. Min matfilosofi är den att maten skall vara ärlig, uppriktig, smakfull och ha en egen klar identitet, och det får den bäst igenom äkta råvaror nära dig och din region. Att uttrycka den renhet, färskhet, enkelhet och etik som man vill förbinda med sin egen region klarar bara de närodlade av.

Missförstådd eller smaklös mat är det tristaste jag vet och helfabrikat eller färdigmat hör inte hemma i mitt kök. Jag är endast och enbart vän av ärlig och ren mat och en aktiv förespråkare för det lokalodlade, den kort resta maten, och i det förhållandet finns det inga genvägar för mig, inte ens i form av en ursäkt
. Råvaran finns ju där du finns så ta vara på det tillfället, för ärligare än så kan maten inte bli. Claus Meyer har sagt om den nya nordiska maten att den skall vara: Lätt att laga, lätt att hitta, lätt att ha råd med och lätt att älska. Det här är några fundamentala egenskaper i hans och min mat filosofi. Välkomna med in i den gemenskapen. © Christian Tikkanen