lördag 9 augusti 2014

Kyckling i gryta. Brynta endiver, paprika samt lök och kapris tillsammans med svart tryffel och en tomatsås


kyckling i gryta med endiver och tryffel samt
en tomatsås.

Receptet för 4 personer
Ingredienser:

300 g kycklingfilé
2 st persiljerötter
2 st morötter
2 st rödlök
½ dl färska gröna spritade ärter
2 st endiver 
1 halv gurka
en handfull kantareller
5-7 st söta cherrytomater
1 msk finskuren svart tryffel
3 dl vitvin
2 dl vatten
salt och peppar

1: Börja med att skala alla rotsaker, skär dem därefter i lagom stora tärningar, löken i strimlor. Skär kantarellerna i mindre bitar och halvera cherrytomaterna. 
2: Bryn rotsaker, kantareller och lök i en gryta med lock. 
3: Under tiden rotsakerna blir brynta i grytan skär du kycklingfilén i lagom stora bitar. Lägg därefter kycklingbitarna i grytan och låt dem brynas med rotsakerna tills det fått en vacker gyllen brun färg- Tillsätt det halverade tomaterna, det spritade ärterna och häll över vatten och vin. 
4: låt grytan puttra på svag värme tills mängden vätska har reduserats med hälften.
5: Under tiden grytan puttrar delar du på endiver i fyra delar, eller båtar, och den halva gurkan skär du på längden i grova strimlor. Bryn endiverbåtarna och de grova gurk strimlorna i en het stekpanna med lite olja eller smör, tillsätt blandningen i grytan starx före servering tillsammans med den fin skurna tryffeln. Salta och peppra samt smaka av
6: Servera grytan rykande het och gärna med ett gott ugnsbakat bröd till. Vill man kan man även servera ris eller matvete som tilltugg. 
Bon appetit

3 kommentarer:

Zwei sa...

Hallåj i Stenröset! Long time, men jag brukar nog troget hänga med i vad här skrivs.
Min vana trogen tänkte jag inte alls anknyta till inlägget utan i stället be om nåt litet tips.
Saken är den att jag får massvis med löjor nu, 100 eller 200 på ett tiotal minuter med två små löjnät. Jag har gjort mina vanliga konserver i tomatsås, jag har knipit skallen av dom och tagit ur dom, panerat och stekt som man gör med hel strömming. Ättiksinläggning kommer också mycket snart.
Men.. Nu skulle jag gärna vilja testa nåt annat, typ kryddfisk.
Några enkla små tips mottages med tacksamhet. Inget svårt och helst inga ingredienser jag inte kan uttala. ;)
Tack på förhand, och hälsa Skruvan. :)

Christian Tikkanen sa...

Nämen ser man på, här har man ju fått storbesök. Det var inte i går det. Jaha så löjan den håller dig vaken, ja ja, men älskar man fisk så ... hmm tips, du vet väl att det blir ganska dyrt det här... nej då skämt på sidan, va ska jag nu säga, du har lagat tomatinläggningen din och ättiksinläggningen är på gång hör jag, men du har ju prövat det mesta då redan.... Men det finns dock ännu en hel del intressanta möjligheter kvar, kryddfisk är ju så självklart en och i den genren finns det en uppsjö av recept över nätet. Ett annat gott alternativ är att göra en Portugisisk inläggning av löjan, den gör du enklast så här: Rensa fisken från huvud och inälvor, vill du kan du även filea den men de tär inte nödvändigt, blanda samman 1 liter vatten, 2 dl citronsaft, 2 dl socker, 6 hela nejlikor, 4 lagerblad, ½ dl salt, 10 svartpepparkorn och låt detta koka upp ordentligt. Lägg löjorna i en form eller burkar eller vad du nu tänkt förvara dem i och häll den kokheta lagen över fisken så att det just täcker, därefter strör du över några tunna skivor av citron eller lime och låter fisken med lagen svalna förren den sätts i kylen. Vill man kan man även byta ut vattnet med vin , vilket jag brukar göra men det finns det som menar att det är alkoholmissbruk att sätta det på fisken i stället för ner efter strupen , men som sagt smaken är delad som baken. Och medan vi nu ändå är i gång så skulle jag villa passa på att rekommendera att du rökte dem på samma sätt som böcklingen och sedan frös ner dem i lagom mängd i varje paket, för ser du rökt löja som en slags janssons frestelse slår allt av brädet i både smak och doft. Eller så kan du ju koka dem i saltlake och därefter lägga in dem i olja men de är då någonting som mera går på överkurs. Hur låter dessa alternativ.

Hälsade skruvan och hon hälsar tillbaka, simma lungt fisk är sunt!

Vi höres!

Zwei sa...

Tusen tack, nu fick jag lite att tänka på igen och säkerligen kommer åtminstone en del av detta att testas vid tillfälle. Tack. :)



Vetenskapen om mat och dryck innehåller mer beundran än det flesta andra yrken. Att laga ärlig mat på äkta råvaror har blivit till ett begrepp, och en livsstil för många. Min matfilosofi är den att maten skall vara ärlig, uppriktig, smakfull och ha en egen klar identitet, och det får den bäst igenom äkta råvaror nära dig och din region. Att uttrycka den renhet, färskhet, enkelhet och etik som man vill förbinda med sin egen region klarar bara de närodlade av.

Missförstådd eller smaklös mat är det tristaste jag vet och helfabrikat eller färdigmat hör inte hemma i mitt kök. Jag är endast och enbart vän av ärlig och ren mat och en aktiv förespråkare för det lokalodlade, den kort resta maten, och i det förhållandet finns det inga genvägar för mig, inte ens i form av en ursäkt
. Råvaran finns ju där du finns så ta vara på det tillfället, för ärligare än så kan maten inte bli. Claus Meyer har sagt om den nya nordiska maten att den skall vara: Lätt att laga, lätt att hitta, lätt att ha råd med och lätt att älska. Det här är några fundamentala egenskaper i hans och min mat filosofi. Välkomna med in i den gemenskapen. © Christian Tikkanen